Saab 9-5 Estate 2.0 t SE (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-5 Estate 2.0 t SE |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 194.875 km |
KM-stand laatst | 197.100 km |
Eerste indruk: fijne youngtimer
- 195.200 km
Als tweede auto heb ik al drie jaar een Vectra B V6 (zie andere review). Bijzonder fijne wagen met een fijne zescylinder en automaat, en voor zijn tijd van alle gemakken voorzien zoals climate control, alles elektrisch en centraal etc. Bijzonder fijne auto, alleen met een pasgeboren tweeling is een station gewoon handiger.
Zo begon de zoektocht, met weer dezelfde criteria:
- budget ongeveer 3.000 euro
- niet meer dan 2 ton op de teller
- niet meer dan 2 of 3 eigenaren
- het mag iets niet-alledaags zijn, liefst D of E-segment
- moet een beetje vooruitkomen
- een automaat.
En nu dus een station. Een beetje werk geen probleem, een verwaarloosde diamant poets ik graag op en onder de streep speel je daarmee vaak nog quitte ook.
Verschillende Alfa's 159 stations bekeken, maar die schijnen toch wel last te hebben van roest aan het subframe. Tenzij je een jonger bouwjaar kiest natuurlijk, maar de sport is om binnen budget te blijven. Het is en blijft een tweede auto. Of ja, eigenlijk de vierde:)
Van lieverlee een zwak gekregen voor de Saabs die te koop staan, maar helaas meestal met een kilometerstand ruim boven de 2 ton. Totdat ik deze uitzondering tegenkwam. Een 9-5 van de eerste generatie (dus nog met het dikke leer en nog meer opties en handigheidjes die bij de vele faceliften verloren gingen). Van de tweede eigenaar en minder dan 2 ton op de teller. Met een parkeerdeuk in de deur rechtsachter iet bepaald moeders mooiste, maar dat zijn zaken die we zelf kunnen. De deuk is bovendien alleen in de deur, niet in ander plaatwerk of de dorpel.
Hoe het bevalt na de eerste weken?
De 2 liter turbo is niet zo vlot als de V6 in de Vectra, maar ruim voldoende en past bovendien beter bij het karakter van de Saab. Daarnaast rijdt ie ook 1 op 11, en dat scheelt toch ook weer iets met de V6 van de Vectra. De automaat schakelt prima en aan de uitlaatgassen te zien is de turbo ook nog in orde en pakt ie geen olie.
Het interieur is onvoorstelbaar smerig. Echt, met het eerste doekje trek ik gewoon strepen in de viezigheid, nog nooit gezien. Gelukkig toont de onderhoudshistorie aan dat dat wel netjes is gedaan, maar de Saab heeft duidelijk de laatste 5 jaar geen spons of doekje gezien. Maar, zoals gezegd: dat kunnen we zelf.
Helaas wel sprake van bekende Saab-kwaaltje: de info displays werken niet volledig meer. Ook de stoelverwarming functioneert niet meer. 9 van de 10 keer wordt dat solderen, maar met een middagje werk en voor 10,- hebben we dan weer heerlijk warme billen.
Eerst maar eens kijken hoe de auto zich houdt de eerstvolgende APK. Bij een auto van dit budget (uiteindelijk meegenomen voor 1.700 euro!) moet je niet gek staan te kijken dat je eenzelfde bedrag kwijt bent aan kosten om hem weer netjes te krijgen. Op zich is dat geen bezwaar, want dan heb ik binnen het budget opnieuw een heerlijke youngtimer die niks meer afschrijft. Ik ben heel echt benieuwd hoe de Saab zich zal houden.
Met de Vectra, die ik dit voorjaar nog wel de deur uit moet doen helaas, is het me gelukt om een heerlijke V6 te rijden voor slechts €276,- per maand. Inclusief álles: brandstof, verzekering, wegenbelasting, onderhoud én afschrijving. Probeer dat eens met pak 'm beet een jonge Corsa of Polo.
Fijne auto na wat liefde en aandacht
- 197.100 km
Inmiddels rijd ik ruim drie maanden in de Saab rond. De Vectra V6 is geschorst, want dubbele kosten is een beetje teveel van het goede. Zo'n 2.500km heb ik met de Saab gereden en die kilometers leren me dat het een fijne, comfortabele auto is die ook lekker veel plek biedt. Dat is met een pasgeboren tweeling wel echt heel fijn.
De plus- en minpunten:
+ Comfortabele auto, zoeft over de weg en met de automaat is het heerlijk relaxed rijden
+ Gewoon lekker veel plek
+ De kosten blijven, zelfs ondanks de leeftijd en het werk, vooralsnog fijn binnen de perken
+ De kachel wordt bijzonder snel warm (binnen 1km), fijn op koude dagen
De minpunten:
- Ik mis echt een plek om even mijn zonnebril of telefoon weg te leggen. Leuk en bijzonder, dat contactslot tussen de stoelen, maar niet praktisch
- De motor (2.0t, 150PK) icm de automaat is voldoende, maar dat is het ook. Moest ik er nog eens een kopen, dan koos ik voor de 2.3.
Het werk
Ik heb hem natuurlijk gekocht in de wetenschap dat hij wat liefde en aandacht nodig had, want dat heeft de vorige eigenaar 'm niet echt gegeven. Daarom vind ik het leuk om met jullie het lijstje te delen wat er aan de Saab gedaan is en nog gedaan moet worden.
Wat heb ik er zelf aan gedaan?
- Gedeukt rechtsachterportier vervangen (50,-)
- Ruitenwissermechanisme, -motor en -bladen vervangen (42,-)
- Beide koplampunits vervangen voor exemplaren zonder condens (50,-)
- Logo’s op motorkap en achterklep vervangen (10,-)
- Zijknipperlichten vervangen voor donkere Aero-exemplaren (10,-)
- Kunststofdelen weer netjes zwart gemaakt met duurzame coating (35,-)
- Gasveren van de motorkap vervangen zodat die weer netjes blijft openstaan (16,-)
- Gasveren van de achterklep vervangen, zodat die netjes blijft openstaan (16,-)
- Rubberen kofferbakmat geplaatst (5,-)
- Vloermatten vervangen voor fabrieksoriginele, nette exemplaren (4,-)
- Enkele afgesleten knoppen van de radio vervangen (5,-)
Zoals je ziet, de meeste zaken waren noodzakelijk, en een aantal zaken waren een verbetering of opleuking. Hier om de hoek staat een nette donorauto op de sloop, waar ik bijvoorbeeld het plaatwerk van heb. Werkende delen (zoals de gasveren) bestel ik bij de Saab-specialist. Al met al is bovenstaande lijst bij elkaar nog geen 250,- en dat is natuurlijk geen geld als je het net als ik een sport vind om van een niet alledaagse auto met potentie iets leuks te maken.
Wat heb ik bij de Saab-specialist laten doen?
- By-pass van de schakelpositiesensor, starten is nu weer betrouwbaar. Op termijn kunnen we ervoor kiezen om de sensor te vervangen ipv de by-pass, maar dit heeft geen haast (140,-)
Wat zit eraan te komen?
- Toen de Saab bij de specialist stond, merkte die op dat de onderkant op bepaalde plekken roest vertoonde. Met name de linkerdorpel, bij het achterwiel. Een standaard plek dus voor deze auto’s. Het zou met niet verbazen dat dit ook tegen de vorige eigenaar is gezegd, waarna die hem na 8 jaar rijplezier heeft weggedaan. Want wie kan er nu plaatwerk lassen? Nou… wij dus. Mijn schoonvader heeft al vele auto’s gelast en gespoten, en dan hebben we het over lassen en afwerken op een duurzame, nette manier. We hebben inmiddels de roest van dichtbij bekeken en het is een stuk van ca. 10cm wat we gaan vervangen. Prima te doen dus. Ook de rest van de onderzijde is niet nieuw, maar zeker niet slecht. Die gaan we ook gelijk goed aanpakken en beschermen. En uiteraard krijgt de Saab straks een APK en beurt volgens schema.
Verder heb ik ook een interieur van een andere 9-5 gekocht via Marktplaats, voor 250,- in uitmuntende staat. Dat interieur is ook nog elektrisch verstelbaar en heeft een (als het goed is) verwarming die wel werkt. Ook wil ik de Saab geheel polijsten in drie stappen, zodat de lak weer tiptop is. Zodra de auto in de basis klaar is, en het zonnetje weer gaat schijnen, gaan we daar eens tijd voor maken.
De leek ziet deze Saab 9-5 als een oude lompe bak. De echte autoliefhebber ziet een youngtimer met karakter, met wat werk maar zeker potentie!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Saab 9-5 Estate SE 2.3t (2000)

Voortzetting Saab in winterslaap om faillissement te voorkomen

Saab 9-3 2.0 Cabrio – 2011 – 510.555 km - Klokje Rond

Saab 9000 (1997) - Liefhebber Gezocht

Saab 9-3 Viggen - Op de rollenbank
