Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

autoreview

Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

Signalement

Uitvoering9-5 Estate 2.3 Turbo Aero
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf213.360 km
KM-stand laatst252.990 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Twee jaar genieten

  • 252.990 km

De stap van een 9-5 2.3t naar een Aero was een gewenste. Qua uiterlijk vind ik dit type de mooiste ooit gemaakt en ook de kleur past hem als een warme jas. Ik heb mijn vorige 9-5 ingeruild op deze, die 3 jaar jonger en 50dkm minder op de teller had. Tel daar de complete uitvoering en sportievere rijprestaties bij op en de geringe bijbetaling was prima te overzien. De Aero stond bij een Saab cabrio-specialist in Abcoude, was daar ingeruild en ging zonder garantie weg.

Bij thuiskomst baarde een olielekkage me een slapeloze nacht, maar dit werd door Saab Wassenaar verholpen. Het bleek een afwezige vacuumoverdrukklep (?) + een losse wartel van de carterontluchting. Godzijdank geen black sludge. Ik heb via Marktplaats een afneembare trekhaak op de kop getikt voor 50 euro incl. montage (!). Dit adresje heb ik ook regelmatig gebruikt voor een kleine beurt en olieverversing, waardoor de kosten binnen de perken bleven.

Het rijden was een feest, hoewel de sportieve vering niet iedereen zal bekoren. De auto rijdt een stuk directer dan de low-pressure turbo. Soms bijna zenuwachtig door de turbo die snel inspringt, maar dit went snel. De topsnelheid heb ik nooit gehaald, maar 200 km/u was een peulenschil.

In twee jaar tijd bijna 40dkm gereden zonder grote kostenposten:

215.000 nieuwe accu EUR 160,00
220.000 kleine beurt EUR 600,00 (Saab Wassenaar)
223.000 schokd. achter+stabilisatorstang EUR 330,00
229.000 APK + multiriem EUR 110,00
233.000 Kleine beurt + gerev. gasklep + bougies EUR 170,00 (hobbyist+Saab-liefhebber)
240.000 Gerev. slot achterklep EUR 90,00
242.000 Nieuwe Xenonpitten EUR 260,00
246.000 Kleine beurt EUR 110,00

Al met al genoten van deze soepele, snelle en sportieve estate. Vakanties naar Frankrijk waren een genot, met een gemiddeld verbruik van 1 op 11 en voldoende ruimte voor 4 personen en kampeerbenodigdheden. Uiteindelijk verkocht aan wijkopenautos.nl. De prijzen via Marktplaats en inruil bleken teleurstellend en vanwege te verwachte kosten (motor liep rauw, roestplekje op achterdorpel) voor een faire prijs aan de 'handel' geschonken. Volgens RDW is de auto geëxporteerd. Ik heb de overstap naar een 9-3 estate gemaakt, maar die maakte een stuk minder indruk.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens