Saab 9-5 Estate 2.3 t Vector (2002)

autoreview

Saab 9-5 Estate 2.3 t Vector (2002)

Signalement

Uitvoering9-5 Estate 2.3 t Vector
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf118.500 km
KM-stand laatst197.000 km
Lezerswaardering: 89%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Saab 9-5 estate 2.3t Vector

  • 129.000 km

Youngtimer.
Na een aantal jaren erg tevreden te hebben gereden in een Seat, begon het toch weer te kriebelen. Op zoek naar wat anders en als het even kon graag "meer voor minder". De youngtimer regeling leek erg aantrekkelijk, alle autokosten kunnen opvoeren zonder een belachelijk bedrag aan bijtelling. Mijn omgeving verklaarde mij voor gek, een auto uit 2011 ruilen voor een exemplaar uit 2002. De zoektocht heeft zich vanaf het begin beperkt tot een paar merken. Japans viel af, betrouwbare techniek, maar de modellen van voor 2002 ogen vaak gedateerd. Frans viel af, rammels en storingen kan ik missen als kiespijn. Dan Duits, prima auto's, maar alle drie voor mij met een verkeerd imago. Dan dus Zweeds, in eerste instantie op zoek gegaan naar een v70. Het aanbod is groot, maar zelden in de door mij gewenste samenstelling met minder dan 150.000km. Nog even de S60 geprobeerd, een T5 met alle opties, een dijk van een auto met een geweldig geluid, maar voor mij echt een maatje te klein. Een Saab dan?... Ik heb mij altijd prettig gevoeld in auto's die wat afwijken van de grijze massa, dus wie weet.
Na wat huiswerk was ik er vrij snel uit. Het moest een 9-5 worden, liefst een vector maar zeker geen Aero (te laag). Maar dan wel voorzien van leer, automaat, open dak, xenon en hammerheads. Dit zijn samen met de alu 36 voor mij toch de enige echte Saabvelgen. Eerder dan verwacht kwam er eentje voorbij, ook nog in mijn voorkeurskleur (zwart of rood was ook een optie) en met alle opties van mijn verlanglijstje incl AS-3, maar zonder het gewenste open dak. Hmmm .... wel doen, niet doen?...lastig. De kilometerstand (nog geen 120.000) zorgde voor twijfels. Wie rijdt met zo'n auto nou minder dan 10.000km per jaar? Hij was te mooi om te laten lopen, dus contact gezocht met de verkoper, Saabpartners in Meppel. Deze nodigde mij uit voor een proefrit. In Meppel aangekomen neemt Dirk (eigenaar en Saabliefhebber) uitgebreid de tijd. De volledige Zwitserse historie is aanwezig, daarnaast is hij ondertussen door SP technisch grondig onder handen genomen er is er veel preventief vervangen. De prijs voor een 15 jaar oude auto waarvan de fabriek niet meer bestaat was fors, maar de optische en technische staat van de auto gaf mij zelfs bij stilstand al vertrouwen. Tijd voor een proefrit en dat had ik beter niet kunnen doen ... ik was verkocht, deze moest en zou het worden. Wat een comfort, geen kraakjes of piepjes en ook van binnen was de 9-5 in bijna nieuwstaat. Bij terugkomst nog wat details doorgenomen en ruim een week later kan ik mijn eerste Saab ophalen.
Na 6 weken en 3000 km.
Na wat aanloopprobleempjes is de Saab nu bijna helemaal naar wens. Ik zeg bijna, want ondanks opnieuw uitlijnen, balanceren en een tweede keer zelfs auto-balanceren, trilt de Saab nog steeds licht bij 130 km/h, dit doet hij niet continu en is bij 140km/h weer over... we zoeken nog even verder naar de oorzaak en oplossing.
Zoals ik hierboven al schreef is er veel preventief vervangen. In mijn ogen een flinke lijst, waardoor ik verwacht/hoop voorlopig zonder al te veel problemen te kunnen genieten van mijn 9-5.
Wat is er allemaal aan gebeurd?
• Black sludge controle
• Mod 6 uitgevoerd
• 120.000km beurt
• Distributieketting incl spanrollen en lagerschalen
• Nieuwe turbo
• Magneetklep turbo vervangen (nieuw)
• DI cassette (nieuw)
• BDP sensor (nieuw)
• Automaatschakelaar (nieuw)
• Modificatie bypassklep
• Automaat bak olie ververst
• Nieuwe xenon pitten en ballast vervangen
• Div dashboardlampjes vervangen
• 3e remlicht vervangen (ivm storing op SID)
• Nieuwe remschijven en blokken achter
• Nieuwe accu
Daarnaast een aantal zaken gedaan onder de noemer leuk maar niet noodzakelijk.
• Ramen tinten vanaf de b-stijl
• Handgrepen in kleur
• Interieurverlichting vervangen door led's
• Carkit gemonteerd
• Grootlicht en mistlicht vervangen door Nightbreakers
• Koplampen gepolijst
• Zwarte matten vervangen door grijze exemplaren
• Spiegelhuis rechts vervangen (zat een klein barstje in)
• Leer gereinigd en geïmpregneerd (ivm glimmen)
• SID open gezet
• Vermogen opgeschroefd van de standaard 185 naar een brave 220pk, maar veel belangrijker voor mij, een koppel van 310nm waarvan al 236nm beschikbaar bij 1200 toeren.

Langzaam maar zeker begint ook het thuisfront de overstap te waarderen. Daarnaast ben ik tot nu toe ook erg content met mijn keuze voor Saabpartners. Ze hebben een enorme kennis en passie in huis en zijn erg service gericht. Ik moet er niet aan denken wanneer ik de genoemde punten binnen afzienbare tijd zelf had moeten aanpakken.
Voorlopig maar eerst genieten van mijn nieuwe aanwinst (en het versnelde zegeltjes sparen)
Zodra er nieuws te melden is zal ik mijn review updaten. Geen bericht is goed bericht.....

PECH... (11-07-2017)
Vorige maand voor de 2e keer in mijn autoleven gestrand. Op de autobahn bij 200+ ineens geen vermogen meer, dansende turbometer, nog wat gestotter en daarna was het over. Intercooler lek door zwerfafval (stuk hard plastic had zich door de lamellen geboord) Een ander exemplaar laten monteren en hij doet het weer als vanouds. Omdat de auto toch in Meppel stond, maar gelijk laten voorzien van nieuwe schijven en blokken aan de voorkant (bleek garantie, bedankt Saabpartners) zoals al eerder aangegeven trilde de auto soms. De ene keer alleen in de vloer en dan weer in het stuur. Met montage van de nieuwe schijven was het trillen in het stuur verholpen, maar de onbalans in het onderstel was er nog steeds. Balanceren aan de auto leverde wel wat verbetering op maar voor mij was het resultaat niet bevredigend. Toch maar besloten de Goodyears te vervangen, ze waren nog lang niet op (ruim 5mm), maar ik had goede hoop dat nieuw rubber mij zou verlossen van de onbalans. Op basis van eerdere ervaringen, is ook de Saab voorzien van 4 nieuwe Nexen's......en alle problemen zijn verdwenen. De auto rijdt heerlijk stil en er trilt of rammelt niets meer. De kleine investering dubbel en dwars waard.
Nu alleen nog de lampjes in de sigarettenaanstekers vervangen, en dan is de Saab echt helemaal af.

Hij mag zich binnenkort bewijzen, vol bepakt ruim 3000 km vakantiekilometers naar Hongarije... Ik heb er alle vertrouwen in.

en door .....

  • 141.000 km

Ondertussen ruim een half jaar verder...en daarin is wel het een en ander gebeurd. Allereerst de vakantie, zoals verwacht probleemloos, echter met een maar... Na montage van een nieuwe intercooler door SP is de slang niet correct bevestigd, waardoor deze tijdens de vakantie is losgeschoten. Het gevolg, een vrolijk blazende turbo maar zonder het aanvullende vermogen. (vol bepakt in de bergen, niet dat wat je wenst) Na de vakantie terug geweest voor een oliewissel, op dat moment meteen de slang weer vast gezet. (tegen betaling) Ben achter een aantal zaken gekomen die toch wat minder zijn afgehandeld dan verwacht. Zal er hier niet te veel in detail treden, het gaat hier immers over mijn Saabje en niet over de garage. Ondertussen ben ik bij Dionhpt geweest voor de juiste software...pff wat een verschil met dat wat er op zat (bleek de verkeerde software te zijn, voor een T en niet voor mijn t) nu 235pk en 350nm. koppel. Recent ben ik geconfronteerd met een automatisch remmende Saab. Een vreemde gewaarwording, op de snelweg ineens een remmende auto zonder dat jezelf het pedaal ook maar aanraakt. De rembekrachtiger bleek lek en is ondertussen vervangen (bleek al eens gerepareerd met kit!) een grapje van ruim €500,-. Vanaf het begin heb ik mijn zorgen uitgesproken over het wat dansende en deinende weggedrag van mijn Saabje, volgens SP was dit destijds normaal, alles was zoals het hoorde...ondertussen weet ik ook hier beter. Na montage van een trekhaak heb ik achter mijn dempers en veren vervangen, ik heb een heel andere auto terug gekregen. Geweldig strak en toch nog comfortabel, zo moet een Saab dus rijden.. Het gevolg is wel dat nu ook de voorste exemplaren binnenkort worden vervangen. Sinds een week trilt de auto weer tijdens het remmen bij hogere snelheid. De schijven voor zijn weer krom, ze hebben het net 12.000 km volgehouden. Schijnt een kwaaltje van de 9-5 te zijn...toch maar eens een ander merk schijven proberen, misschien dat dit uitkomst biedt. Neemt niet weg dat ik nog steeds geen moment spijt heb van mijn omruil-actie vorig jaar. Hoe langer onze relatie duurt, hoe inniger deze wordt (ben ik besmet met het S...-virus?) Ondanks zijn leeftijd ga ik voorlopig nog even door met investeren. het doel is uiteindelijk een foutloze Saab, die rijdt als nieuw...

Helemaal Goed

  • 153.000 km

De afgelopen periode niet stil gezeten en door gegaan met het verbeteren van mijn 9-5. Ondertussen ook de voorste dempers vervangen door Bilstein b4, gewoon zoals af fabriek bedoeld. Achter met HD veren en voor met Lesjöfors. Heerlijk comfortabel en niet meer doorslaan op drempels. De achterste wielkasten begonnen bekende lichtbruine plekjes te vertonen. Was toch wel even schrikken, op de dorpel was zo goed als niets te zien, maar eenmaal kaal gemaakt zat er in het spatscherm/dorpel toch een gat met een doorsnede van bijna 15 cm links en 12 cm rechts. zoals gezegd alles netjes hersteld en gespoten...werkelijk als nieuw. Ook begonnen de koplampen weer wat te vergelen (tja oud plastic) Dus opnieuw geschuurd en gepolijst en nu afgelakt met een blanke 2k lak, ziet er werkelijk als nieuw uit en nu maar hopen dat het voorlopig zo blijft. Voor de grap heb ik laatst een apje gedownload en eens gemeten hoe snel de 9-5 nu werkelijk is. Ondanks de kleine t en een automaat, ben ik dik tevreden met een tijd van 7,26 sec van 0-100 km/u.
Zoals de 9-5 er nu bij staat is het voor mij (eindelijk) goed. Voorlopig niets meer in de planning en alleen genieten.

jaartje verder

  • 169.500 km

Ondertussen weer een jaartje verder. weinig schokkende dingen dit jaar. Gewoon regulier onderhoud, een setje banden, de Nexen's vervangen door Hankook (meer dan goede ervaringen op onze andere auto de DS3). Dit jaar ook de stabi-rubbers vervangen in verband met gekraak bij het diep inveren aan de voorkant, de Saab is weer heerlijk stil. Recent de koplampglazen en reflectors schoon gemaakt en tevens voorzien van nieuwe lampen. De lichtopbrengst is er wel op vooruit gegaan, maar het zal nooit een topper worden. (de xenonpitten van Saab staan nu eenmaal niet bekend als de besten op de markt)

Met de invoering van E-10 brandstof is het verbruik wel flink gestegen, gemiddeld 11,4 liter op 100 km. Daarom betaal nu iets meer en tank superplus, de motor reageert vlotter, loopt minder rouw en het verbruik is weer terug op het oude niveau van rond de 10 liter.
Still going strong, gelukkig maar, want ik ben 'm nog lang niet zat.

afscheid

  • 197.000 km

Na bijna 5 jaar tevreden SAAB-rijder is het moment gekomen om afscheid te nemen. De auto is geen schuld aan het afscheid, deze heeft ons altijd zonder problemen naar diverse uithoeken in Europa gebracht. Na bijna 20 jaar zaten er wel opnieuw wat zaken aan te komen, maar dat was niet de reden. De brandstofkosten waren de reden om eens te kijken of het ook wat beschaafder kon. Een gemiddeld verbruik van net geen 1:9 en een brandstofprijs van rond de €2,10 (98) zorgt iedere week toch voor een tankbonnetje van rond de € 120,00. Daarom op zoek gegaan naar een alternatief...nog even getwijfeld over elektrisch, maar meet regelmatig een een trailer van ruim 1300kg is dat nog niet echt een optie. De keuze is gevallen op een Franse coupe met een diesel in het vooronder ... benieuwd hoe dat de komende tijd gaat uitpakken. SAAB ik ga je tussensprintjes missen, het ga je goed.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.