Saab 9-5 Estate 2.3 t Vector (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-5 Estate 2.3 t Vector |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 250.000 km |
KM-stand laatst | 281.300 km |
Een luxe straaljager
- 281.300 km
"Heb je een Saab, maar die worden toch niet meer gemaakt?"
"Een Saab, daar zijn onderdelen toch bijna niet meer voor te krijgen?"
"Wie rijdt er nou nog rond in een oude Saab?"
Iedere Saabrijder heeft dit soort vragen vast wel eens gehad. Veel mensen moeten er niet aan denken om een auto te rijden die anders is dan de norm. Maar ik heb dat toch gedaan. Inmiddels heb ik deze Saab 9-5 nu een jaar en in deze review vertel ik mijn ervaring.
Toen mijn vorige auto was overleden, wilde ik weer een andere. Eerst had ik een tijdje een Laguna 2 gereden, maar daar bleek toch best wat werk aan te zitten dus besloot ik toch nog even om verder te kijken.
Ik kon me nog een hele mooie auto uit mijn jeugd herinneren. Mijn ouders hebben ooit een hele mooie Saab 9-5 Aero uit 2001 gekocht, een zwarte met leren bekleding en een zilveren dashboard. Die vond ik toen ontzettend gaaf, en ik wist altijd al dat ik ook ooit zo'n auto wilde.
In Januari 2022 zag ik deze 9-5 te koop staan bij Auto van Netten in Gorredijk. De kilometerstand zat op een haar na op 250.000, een mooie vector uitvoering met leren bekleding, stoelverwarming. Van alles erop en eraan. Zelfs een elektrisch schuifdak! Tijdens de proefrit wist ik dat ik hem wilde hebben. Het reed echt fantastisch en de auto was voor zijn leeftijd ook nog bijzonder netjes. De auto voelde ook solide aan. Dus voor €3650 heb ik hem gekocht met een onderhoudsbeurt en nieuwe apk.
De bedoeling van Saab was, een straaljager bouwen voor op de weg. Wat mij betreft hebben ze het heel goed gedaan!
Wat je gelijk merkt als je instapt in een 9-5 zijn de stoelen. De stoelen zijn heerlijk zacht, echt dat goeie kwaliteitsleer. Niet alleen zit het heel lekker, maar ze ondersteunen ook heel goed. Dat is zeker bij de lange ritten heel fijn. Helemaal met de stoelverwarming aan is het echt heerlijk rijden. Het dashboard is ook heel goed over nagedacht. Alles is heel overzichtelijk, en er zitten ook allemaal leuke snufjes op die je echt alleen in een Saab vindt. Bijvoorbeeld de manier waarop de bekerhouder eruit komt. En natuurlijk de night panel. Die alle dashboardverlichting uitzet behalve de snelheidsmeter. Zeker als je in het donker rijdt is dat erg prettig. Verder zit er ook een turbodrukmeter op het dashboard. Die werkt wel heel verslavend weet ik uit ervaring. En je hebt ook nog een dubbele zonneklep, eentje voor de voorruit en een voor opzij. Dat zie je zelfs in de nieuwste auto's niet eens!
Je voelt je echt een koning als je met deze auto rijdt. De climate control werkt ook heel goed. Het is eenvoudig in de bediening, maar hij is heel snel met de temperatuur en de airco wordt lekker koud. Het interieur van deze auto is echt over nagedacht. Doordat alle knoppen ook richting de bestuurder gericht zijn en door het rechte dashboard voor het ook daadwerkelijk alsof je in een straaljager zit.
Ik vind het ook een hele mooie auto om te zien. Hij heeft een sportief uiterlijk, zeker me de 17 inch Hammerhead velgen, maar toch straalt hij ook wel klasse en comfort uit. Het blijft gewoon een tijdloos model, ik durf zelfs te zeggen dat het een van de mooiste stationwagens ooit gemaakt is.
Om hem nog mooier te maken, heb ik nog op de sloperij een keer een originele Aero spoiler gehaald en op deze auto gemonteerd.
In april 2022 had ik twee weken meivakantie, en toen zijn we nog met de 9-5 naar Italië gereden. Zonder problemen reden we zo de bergen over in Oostenrijk en dan merk je echt wel dat deze auto's gemaakt zijn om lange afstanden mee te rijden. Voor dagelijks gebruik is het daarom ook een fijne auto om mee te rijden. Ik rij ook 70km per dag voor woon-werk verkeer. De 2.3 turbomotor die hier ook in zit, is echt een heel fijn blok. Hij heeft bij lage toeren al heel veel koppel, waardoor stoplichtsprintjes een grote glimlach bezorgen. Het is dan weer geen Aero met 250 pk. Maar met 185 pk komt hij ook heel goed van zijn plek af. 0 naar 100 doet hij in 8,8 seconden.
De rijbeleving is wat je mag verwachten van een premium stationwagen. Het onderstel van de vector uitvoering is strak genoeg dat je goed door bochten heen kan, maar aan de andere kant is het wel weer lekker comfortabel als je over klinkerwegen of drempels heen moet. Het voelt gewoon lekker solide aan. Op de snelweg is hij lekker stil, met 100 zit je net boven de 2000 toeren en bij 130 ongeveer op 2900. Als je rustig rijdt is de 2.3 turbo lekker stil en bescheiden, maar als je hem dan een keer doortrekt komt er een goeie brul uit.
De 2.3 turbo (B235E) staat ook bekend als een behoorlijk betrouwbare motor. Bij goed onderhoud kan hij ontzettend hoge kilometerstanden aan. 281.000 is voor een Saab net ingereden. Deze motor is alleen niet heel erg zuinig, maar ook niet heel onzuinig. Op de snelweg kun je nog wel 1 op 13 halen als je een beetje normaal rijdt. Gecombineerd vebruik zit ik ongeveer op 9,5 liter op 100 kilometer.
Het verhaal dat er bijna geen onderdelen meer zijn voor Saabs is ook een fabeltje, Er worden nog steeds nieuwe onderdelen gemaakt en zolang er nog genoeg rondrijden, verwacht ik ook niet dat dat nog gaat veranderen. Bij mij in de buurt zit ook een hele goeie Saab Specialist. Autobedrijf van der Laan. Die zijn heel goed maar ze zijn ook niet duur. De problemen die ik tot nu toe met deze 9-5 heb gehad, zijn vooral slijtagedelen of het zijn kwaaltjes. Vlak voordat ik de auto kocht, is er nog een nieuwe turbo in gezet dus daar heb ik sowieso geen omkijken meer naar. Een keer had ik dus die kapotte temperatuursensor. Een van de vacuümleidingen van de turbo is wel een keer stuk geweest, maar dat was ook geen groot probleem. De brandstofpomp is een keer stuk gegaan, dit is een kwaal bij deze auto's en dat was ook een van de duurdere reparaties. €298.
Vorige maand heb ik nog een apk en een grote beurt laten doen. Toen moest er wel het een en ander aan gebeuren. De by pass klep van de kachel was kapot gegaan, hierdoor moest ik ook om de 2 dagen koelvloeistof bijvullen. Dat is ook een kwaal van de 9-5. De voorbanden hadden profiel dat niet genoeg meer was voor de apk. Dat is natuurlijk gewoon slijtage. En een van de handremkabels was vastgelopen. Verder had de monteur geen rare dingen aan de auto gevonden, behalve een kleine olielekkage.
Waar je bij deze auto's ook op moet letten is roest bij de wielkasten, maar daar heeft die van mij gelukkig geen last van.
Conclusie:
Ik heb geen moment spijt gehad van deze auto. Het rijdt echt fantastisch, het is een tijdloze auto. Door de krachtige motor is hij wel serieus snel. De stoelen zijn comfortabel en je hebt natuurlijk Zweedse betrouwbaarheid. Het is alleen wel een dure auto in gebruik, omdat het een zware auto is betaal je veel wegenbelasting en hij is niet heel erg zuinig. Maar ik ga hier lekker mee doorrijden.
Als je zelf een Saab 9-5 zou willen moet je daar niet lang mee wachten, want de prijzen van Saabs worden steeds hoger.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.