Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2006)

autoreview

Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2006)

Signalement

Uitvoering9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf175.000 km
KM-stand laatst197.000 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vertrouwd gevoel!

  • 176.000 km

Na een periode van auto's van de zaak en prive diverse BMW's te hebben gereden ben ik na een jaar of 10 terug bij SAAB!
Als zelfstandig ondernemer, kun je zelf op zoek gaan en is het fiscaal gunstig een youngtimer te rijden. Aangezien ik niet heel veel met nieuwe auto's heb, ging ik vol enthousiasme op zoek naar iets van 15 jaar oud. graag een stationcar, een sportief uiterlijk en bijpassend vermogen in het vooronder. De shortlist betond o.a. uit BMW uit de E39 of E46 serie, Volvo V90/960 ("iets" minder sportief), Subaru Legacy of Outback 3.0R of een Ford Mondeo ST220 EN Saab 9-5 Aero. Lang verhaal kort; die laatste werd het. Bij een Volvo dealer in het Oosten des lands stond er een en die wilde mijn 2jr oude Ford Focus wel inruilen voor een mooi bedrag, dus de deal was snel beklonken.

De dealer wil ik niet onvermeld laten, Harrie Arendsen, wat wat een fijn bedrijf met goede service is dat! Daar kunnen de dealers van menig Duits premium merk wat van leren .....

De Saab:
Laat ik met het negatieve beginnen; zoals gezegd stapte ik uit een frisse Focus met 182pk van 2 jr oud, met een handbak. Naast BMW handbakken, vind ik dit toch wel heel plezierig schakelen. dus de lat lag hoog!
Voordat ik deze 9-5 kocht heb ik met 2 andere handgeschakelde Aero's gereden en daar werd ik ook niet enthousiast van, mar die waren nog wat ouder, rond 2001/2002 en een fiks hogere kilometerstand. In deze Saab had ik wel vertrouwen in bak en koppeling, gezien de km-stand, maar toch vond ik hem rommelig schakelen. De dealer kon er ook niet heel mee, maar ik zag dat er een upgrade mogelijk was, door de kunststof schakelbusjes te vervangen door een (volgens) mij messing variant. Een garage in de buurt laten inbouwen en meteen daarna op vakantie naar Zeeland. Ruim 200km, dus een goede test. De verbetering was merkbaar, maar messcherp is anders. dus bij terugkomst toch maar een afspraak gemaakt bij een lokale Saabspecialist.
afstelling was helemaal niet goed. 's Avonds haalde ik de Saab op, met wegrijden al was het een wereld van verschil! Strak en soepel, zo kan het dus ook. Investering: nihil. Service van de betreffende specialist, dus die hebben een klant voor het (Saab)leven.

Verdere problemen?
Op een lekkage via de rubberen afdichting van het derde remlicht: geen!
Inmiddels zo'n 11.000 km gereden, waaronder wintersport. Daarvoor vooral overdag in de regio en snelweg ritjes met 100 km/u. Geen centje pijn.
Ondanks het sportievere onderstel van de Aero is de auto vooral comfortabel. De stoelen bieden een ongeëvenaard comfort. In 1 ruk naar Oostenrijk, met snelheden tot 170 km/u....., je stapt fit uit.

Het verbruik:
Gecombineerd op 1 tank, met stadswek ca 1:10. De snelweg rit naar Oostenrijk, met gemiddelde snelheden van 140 schat ik, haal je net 1:12. Voor een auto van bijna 1600kg en 260 pk vind ik dat heel netjes.
Olieverbruik: 0.

Is er dan niets te klagen?
We zijn anno 2022 verwend met Spotify en Bluetooth. Ondanks dat het geluid prima is, de navigatie (verouderd) maar doet het wel, mis ik stiekem, de bluetooth en DAB+.
Helaas kun je dit op het originele niet, of niet makkelijk, aanpassen. Dus zit ontzettend te twijfelen over een aftermarket headunit ....

De motor:
Dit is wel het vermelden waard. na een 1.4 TFSI e-torn met 204 PK en een 182pk sterk 1,5 liter motortje met 3 cilinders, is dit wel een groot verschil.
Waar die andere 2 er bij lagere toeren al als een speer vandoor gaan, heb je met 2.3l turbo van Saab pas tegen de 2.000 toeren een echte duw. Maar die komt er dan ook heel stevig in. In de 2e en derde versnelling moet je oppassen voor wielspin. Remmen voor de bacht en dan gas erop ..... dat moet beheerst want de voorwielen en het onderstel trekken dit niet.
In het dagelijkse verkeer en vooral in de stad, heb je totaal geen idee dat je met een snelle auto onderweg bent, maar doortrekken in de derde vbersnelling is echt een feestje. Op de Duitse autobahn kom je meer dan prima mee.

Kortom; ik ben blij met de Saab!!

bandenwissel en grote beurt

  • 187.000 km

Ik kan het kort houden:
APK en grote beurt laten uitvoeren. 1 pakking moest worden vervangen, verder 0 problemen.

Na de winterbanden wissel, viel me op dat de 17" zomerbanden toch wel veel meer grip hebben dan de 16" winterset (logisch!). Daar had ik met accelereren uit een bocht toch echt wel tractieproblemen....
Twijfel er nu toch wel over om op 17" 4 seizoenbanden over te stappen.
Iemand ervaringen hiermee op een Aero?

1 jaar verder

  • 197.000 km

Er is weer een jaar verstreken. Behalve een kleine beurt is tussendoor een keer de DI-casette vervangen. Motorstoringslampje ging branden op de terugweg van Texel naar huis. Verder niets gemerkt. Thuis aangekomen, bij de garage laten uitlezen daar bleek het de DI te zijn.
Achteraf gezien denk ik dat hij al tegen vervanging aanzat, want hij loopt naar vervanging wat mooier "rond".
Aangezien de Saab heel goed bevalt en eigenlijk probleemloos is gebleken, heb ik een aantal upgrades laten uitvoeren:
- Bilstein B8 met Cobra verlagingsveren;
- Tuning naar 280pk/420Nm, Stage 1 Dion HPT.

Het verschil is groot! Wegligging in de bochten en ook met remmen is veel stabieler, de vermogensafgifte gaat geleidelijker en hij trekt heel mooi progressief door.

Kortom; nadat de winterbanden er afgingen afgelopen week er ook een setje 18 inch originele Saab velgen op gezet met 4 seizoen banden van Vredestein. Nu merk je toch wel dat er wat aan comfort is ingeleverd, maar ik vind het zeer acceptabel. Drempels zijn ook gewoon te nemen. Het zijn vooral de korte oneffenheden die je duidelijker voelt.

Dit is de eerste auto die (na een kleine 30jr auto-ervaring) me na 2 jaar nog niet verveelt.
Dus staat er in april een afspraak om naar stage 3 te gaan!
Word vervolgd .......

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens