Saab 9-5 2.3 t SE Aero (2000)

autoreview

Saab 9-5 2.3 t SE Aero (2000)

Signalement

Uitvoering9-5 2.3 t SE Aero
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf305.000 km
KM-stand laatst322.000 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De herensloep van een jonge vent

  • 308.000 km

Nu ik 2 jaar mijn rijbewijs heb, en de respectabele leeftijd van 22 jaar heb bereikt, is het tijd voor een auto op stand. Die 'sportieve' 9-3 Sport Sedan (verkocht d.d. 28-05-2014), en 'elegante' 9-3 Cabriolet (verkocht d.d. 23-10-2014), passen niet helemaal meer bij mijn leeftijd. Aldus werd de zoektocht naar een Saab 9-5 gestart. Met een aantal eisen:

- MK2, dus MY2002 of nieuwer
- Originele xenon
- Geen zwarte of grijze, maar een kleurtje
- Automaat
- Maximaal 250.000 km
- Diesel of LPG

... En zo ging de waslijst verder. Gelukkig voldoet mijn uiteindelijke aankoop aan bijna alle van deze eisen - hij heeft een kleurtje, that's it. Verder betreft het een;

- Saab 9-5 Aero
- MK1, MY2000
- Scarabee groen
- Handbak
- 305.000 km
- Benzine

Deze auto stond bij de Saabspecialist waar ik al een tijdje mijn onderhoud laat uitvoeren te koop, en als hij zegt dat het een goede auto is, dan durf ik daar blind op te vertrouwen. Een maand of 3 was dit één van zijn leenauto's.

Voor dit moois heb ik €2850,- betaald, geen garantie. En dat is relatief veel voor een 14-jaar oude auto met 300.000 km ervaring. En toch denk ik dat 'ie het waard is. Want een onderhoudsboekje met altijd 1, maar soms 2 stempeltjes per jaar geeft vertrouwen. En tegenover de originele nieuwprijs van, inclusief opties, fl. 109.550,- valt dat enorm mee.



--- Exterieur ---

Mijn Saab 9-5 is donkergroen, en staat op 17" Hammerhead-velgen (van de Saab 9-5 MK2 Vector). Voorzien van 4 gloednieuwe Michelin Primacy 3-banden, onderdeel van de koop. Verder is dit een ultieme sleeper: Buiten twee kleine badges op de voorschermen, zul je nergens zien dat het originele vermogen 230 pk bedraagt.

Voor zijn leeftijd is al het plaatwerk in goede staat. Geen spatje roest te bekennen. Geen deukjes aanwezig. Wel hier en daar een krasje, maar dat is 'm vergeven.



--- Interieur ---

Beige lederen zetels, met drie standen verwarming. Een audiosysteem met 9 Harman/Kardon speakers. Climate control met twee zones. Een automatisch dimmende binnenspiegel. Qua luxe heb ik niets te klagen, want ondanks dat het voor een Aero een relatief kale uitvoering is, zit alles wat ik belangrijk vind erop. Plus een beetje extra.

Het interieur is nog vrijwel in nieuwstaat. En dan overdrijf ik niet! Geen beschadigingen. Een klein beetje patina aan het leer, maar niets bijzonders. De beige vloerbedekking is nog beige. Het hout van de plasticboom glanst nog. Alle knopjes werken. Of dat te wijten is aan exceptionele kwaliteit van de auto of aan een historie met eigenaren die meer tijd besteden aan hun auto dan aan hun sociale leven, dat weet ik niet. Maar het is wel zo, dat er veel auto's met de helft van de leeftijd en kilometerstand rond rijden, waarbij het interieur er veel minder strak uit ziet.



--- Motor ---

2290 cc en een Mitsubishi TD04 turbo. 230 pk uit de fabriek. Wat een heerlijkheid! Een wat rauw geluid in de hogere toeren, maar power voor deze ruim 1500 kilo zware auto te over. Overigens is het wel zo, dat zo'n 9-5 Aero wat meer toeren nodig heeft om zijn trekkracht te leveren. Waar ik in mijn 9-3 Sport Sedan (2 liter turbo, stage 1 tuning naar 210 pk) bij 2500 rpm kon opschakelen en zat power over hield, is dat getal bij de 9-5 eerder 3000 rpm. Overigens is het vanaf 60 km/u prima te doen om op te schakelen naar de 5e versnelling. Dan is het brandstofverbruik relatief gunstig.

De handbak met 5 verzetten past prima bij de motor. Bij 3000 omwentelingen per minuut, wordt in de 5 een snelheid van ongeveer 135 km/u gehaald. De slagen van de versnellingsbak zijn gevoelsmatig wel erg lang, maar soit - snel schakelen is natuurlijk niet hard nodig in zo'n herensloep.

Die versnellingsbak haakt wel enigszins in de 5e versnelling. Om 'm daar uit te halen, moet je iéts meer kracht zetten. Tijdens de proefrit bemerkte ik dat al. 'Dat doet 'ie' reageerde de garagist. Is dat erg? 'Nee hoor'. Is er iets aan te doen? 'We kunnen er een andere bak onder klussen'... Oh, nee, dat is wel erg dramatisch. Nu ik zo'n 3.000 km heb doorgebracht met mijn nieuwe liefde, maak ik het haken van de 5e versnelling niet bewust meer mee. 't Went dus.



--- Tuning ---

Met veel vrienden en kennissen in de Saab-wereld, is een stage 1 tune zó geplaatst. Op vrijdag heb ik m'n nieuwe auto opgehaald, op zondag werd de stage 1 tune geplaatst.

Resultaat:

230 pk --> 270 pk
370 nm --> 420 nm

Er volgt nog wel wat meer tuning, maar ik update wel zodra het zo ver is. Voor nu is het heerlijk rijden. De mogelijkheid om naast op benzine, ook op E85 te rijden is eveneens toegepast. Dit kost wat vermogen (injectoren zijn te klein, ca. 250 pk) maar geeft in de lagere toeren meer koppel. Het feit dat mijn verbruik er flink van stijgt, wordt gecompenseerd door de lagere prijs (€1,35 per liter, ongeveer). Het rijdt wel lekkerder. De auto voelt alerter en verkleint de behoefte om terug te schakelen nog veel verder, waardoor ik de automaat uit mijn vorige Saab haast niet meer mis.



--- In de praktijk ---

Zo'n 9-5 is een cruiser. Met een comfortabele snelheid grote afstanden afleggen. Zonder de cruise-control eraf te halen door snelwegbochten heen knallen. 0-100 in ongeveer 6,5 seconden. Eigenlijk is het een vreemde mix van ultiem comfort en sportieve prestaties.

In de dagelijkse praktijk is dat voor mij de ideale mix. Want ik ben een rustige, luie rijder. Ik rij meer op de cruise-control dan dat ik mijn gaspedaal aanraak. Als ik iemand wil inhalen, schakel ik liever niet terug, maar is meer gas vaak de remedie. Het enorme koppel drukt je moeiteloos diep in je stoel. En bij snel genomen bochten, glij ik eerder uit de stoel dan de auto uit de bocht. Zoals elke normale rijder, heb ik nog geen grenzen opgezocht. Autoweek schrijft over onderstuur in hun test van de 9-5 Aero in het jaar 2000. Ze hebben ongetwijfeld gelijk, maar ik ben nog niet zo ver gegaan.

Het onderstel van mijn 9-5 is redelijk recent vervangen. En stevig. Niet keihard, en op snelwegen biedt het ruim voldoende comfort. En stadsverkeer is echter duidelijk te voelen dat er concessies gedaan zijn. Drempels en oneffenheden zijn simpelweg geen favoriet van zo'n 9-5 Aero. Ondanks dat - ik heb nog geen klacht van passagiers ontvangen. Hedendaagse auto's zijn natuurlijk allemaal relatief hard geveerd.

De ergonomie van zo'n auto is ook van belang. Maar of ik daar een eerlijk oordeel over kan vellen, dat is maar de vraag, daar dit mijn 3e Saab betreft. Voor mij zitten alle knopjes op een goede, en bekende plek. Hoewel de cruise-control aan de knipperlicht-hendel niet ideaal is. Zo af en toe flits ik per abuis met grootlicht, wanneer ik de cruise wil inschakelen. En het gebruiken van het knipperlicht, en tegelijkertijd de snelheid aanpassen, dat is ook een no-go.

Ook de climate control is simpel te bedienen, met twee zones. En wanneer slechts de bestuurder aanwezig is, blijft er slechts één zone over. Dat is een instelling die met een Tech2 gemaakt moet worden, oftewel: bij een Saabspecialist of -dealer. Of je koopt zelf zo'n apparaat, zoals ik deed. Het audiosysteem met CD-speler, cassettedeck en zelf aangebrachte aux laat zich ook simpel bedienen, op de unit ofwel op het stuur.

De geluidsinstallatie met 9 speakers is echt van topkwaliteit. Mooi, uitgebalanceerd geluid met een diepe, niet overheersende bass. Als er dan al iets te verbeteren valt aan de geluidsinstallatie, is dat voor mijn gevoel (te) veel geluid van voor komt. De fader iets meer naar de achterzijde van de auto draaien, heeft te veel invloed op de geluidskwaliteit dus daar blijf ik lekker vanaf.

Qua ruimteaanbod is zo'n 9-5 simpelweg groot. 4 meter en iets meer dan 80 centimeter aan lengte. En dat is gewoon groot, een E-segmenter dus. Met mijn persoonlijke 182 cm lengte zit ik royaal achter mezelf. En kofferruimte is er ook zat. Tja, ik ben student... Heb ik die ruimte dan nodig? (Nee.)

Belangrijk aan een andere auto vond ik ook het hebben van voldoende zicht. Tegenover mijn voormalige cabrio heb ik in deze sedan overzicht in overvloed. De gebogen buitenspiegels (dode hoek) spelen daar uiteraard óók een rol in. Het overzicht met achteruit rijden laat wel te wensen over, zo heb ik onlangs een paaltje laten beleven. Zonder schade, gelukkig. Parkeersensoren staan dan ook op de wishlist.



--- Voorlopige conclusie ---

Na 3.000 km concludeer ik nog niets. Het comfort is met 4 sterren beoordeeld, de prestaties met 5 sterren. De betrouwbaarheid, daar weet ik nog niets van. De gebruikskosten zijn een keuze, maar zijn logischerwijs met een E-segmenter op benzine die haast een respectabele Youngtimer-status bereikt niet met 5 sterren te beoordelen.



--- Problemen ---

Bij de aflevering was de auto redelijk in orde, echter was de accu 'op'. Deze heeft me dus tweemaal laten staan. Daarnaast waren de EVAP-klepjes lek, deze zijn afgedopt. Een aantal vacuümslangen waren vergaan en zijn vervangen. De handrem functioneerde niet en is afgesteld. Een motorsteun was gescheurd en is vervangen.



--- Gebruikskosten ---

Auch. Wil ik daar echt over praten? Want een goedkope auto is het allerminst. Zeker voor een student is dit een flinke hap uit mijn budget. Aan de andere kant - dan weet ik wel waar ik voor werk.


Verbruik t/m 03-12-2014

Benzine: 9,6l/100km, ca. 2500 km, gerekend aan de pomp. 30% korte afstanden tot 10km, 70% afstanden groter dan 50km. Afwisselend een gematigde tot sportieve rijstijl.

Ethanol: Slechts één tank van verbruikt, dus nog geen betrouwbaar cijfer.


Onderhoudskosten t/m 03-12-2014: €0,-

01-11-2014: Paar kleine ergernissen en onvolkomenheden hersteld door mijn vaste Saab-specialist.

Vervangen: Accu, vacuümslangen, motorsteun.
Afgesteld: Lampen, handrem

Kosten: €0,- (Garantie. Toch fijn, bij een auto zonder garantie!)


Aanpassingen t/m 03-12-2014: €227,-

25-11-2014: Aux-aansluiting op de radio gesoldeerd.

Kosten: €7,-

26-11-2014: Stage 1 tune door een vriend.

Kosten: €0,-

27-11-2014: Aankoop van een setje Pilot xenon, met zowel 5000k (wit) en 3000k (geel) lampen. Uiteraard goed laten afstellen, en vervolgens zelf nog een standje lager gezet. Vooral de gele 3000k lampen vind ik zelf erg leuk. Qua zicht schiet het natuurlijk voor geen meter op.

Kosten: €220,-

Lekker doorrijden!

  • 322.000 km

Ik begin deze update even met de conclusie: wat een topauto is deze 9-5. Zo’n 322.000 kilometer op de teller. Met andere woorden: 17.000 km verder. Een korte samenvatting van de gemaakte kosten:


14 januari 2015: Nieuw, custom stuur. Een origineel Aero-stuur is niet meer te koop, dus heb ik er eentje laten namaken. Met één aanpassing: wat verdikt. Houdt lekker vast en bevalt zeer goed.


Kosten: €200,-


5 maart 2015: Tuning (stage 3+) naar 295 pk en 470 nm (op de dyno, jazeker!) door middel van een nieuwe brandstofpomp, 3” downpipe, fuel pressure regulator en wat software.


Kosten: €875,-


20 maart 2015: Niet lang daarna helaas een (te verwachten?) tegenvaller: de originele koppeling die nog geïnstalleerd was, heeft het leven gelaten. Er is een stukje afgebroken en tussen de drukgroep gekomen. Op dit moment direct een kleine beurt laten uitvoeren. Uit schuldgevoel van de garagist voor een keurige prijs:


Kosten: €750,-


6 mei 2015: Omdat ik nieuwsgierig aangelegd ben, leek het me een heel goed plan om eens naar Duitsland te rijden en uit te vinden welke topsnelheid haalbaar is. Dat was duidelijk een slecht plan: bij 253 km/u op de GPS zijn er twee tapeinden uit het spruitstuk geschoten en daardoor ging de pakking verloren. Dus maar naar de vaste Saabspecialist in Eersel.


Kosten: €240,-


19 juni 2015: Tijd voor de APK! De banden achter zijn wat aan de versleten kant (dat was me bekend) en de koplampen waren niet helemaal goed afgesteld. Maar: goedgekeurd! Altijd prettig.


Kosten: €42,-



Tot zover de gemaakte kosten. Een deel is natuurlijk vrijwillig, de rest wat minder. An sich valt het me ontzettend mee, gezien de kilometerstand en het gebruik van de auto. Begin juni heeft mijn Aero nog een reis 2500 km gemaakt: een retourtje Saabfestival, Zweden. Probleemloos! En op zulke afstanden bewijst een herensloep zich. Rustig weggedrag. Veel vermogen, maar niet zenuwachtig. Heerlijke stilte in de cabine. Geweldig geluid uit de Harmann/Kardon speakers. Niets dan lof over deze auto. Dit is een blijvertje!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens