Saab 9-5 Sport Sedan 1.9 TiD Arc (2006)

autoreview

Saab 9-5 Sport Sedan 1.9 TiD Arc (2006)

Signalement

Uitvoering9-5 Sport Sedan 1.9 TiD Arc
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf297.497 km
KM-stand laatst355.250 km
Lezerswaardering: 74%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Svart Pärla

  • 355.250 km

note 1: de update van Svart Hål is de 'eind afrekening'

note 2: de entry 'Het boek wordt gesloten (355.250 km)' staat helemaal onderaan

note 3: deze review bestaat uit drie gedeeltes.
deel 1 - Svart Pärla voor het 'verhalend' gedeelte
en
deel 2 - Svart Hål voor de kille cijfertjes
Svart Pärla (344.100 km)
deel 3 - Het boek wordt gesloten

----------------------------------------------------------------------------------

07 – 46.000 km en nog wat.
160702 @ 344.100 km 

GTL en zo

Onze Svart Pärla heeft een tijdje terug wat last van depressies gehad. Bij tijd en wijlen was ze niet vooruit te branden en een zandloper noodzakelijk om haar acceleratie tijden vast te leggen. Op een bepaald moment kwamen deze depressies steeds vaker voor en was de maat vol.
Bezoekje aan de specialist bracht al snel de oorzaak boven tafel. Haar DPF was nodig aan vervanging toe. Nu kan je op zo'n moment 2 kanten op. Gewoon het DPF vervangen. Of het DPF in zijn geheel verwijderen + de AGR klep afdoppen + de wervelkleppen verwijderen en e.e.a. softwarematig aanpassen. Aangezien de uitstoot van diesel onder het vergrootglas ligt besloten om even diep adem te halen en het DPF te vervangen.
En daarmee waren alle depressies als sneeuw voor de zon verdwenen. Vervolgens hebben we als soort van beloning voor haar een 8.300 km op GTL gereden.

GTL? Dat is de afkorting voor Gas to Liquid ofwel diesel wat uit aardgas gewonnen wordt.
Voordelen? Het is geurloos; koude start is beter; motor is stiller & hangt lekker aan het gas en minder uitstoot van schadelijke stoffen.
Nadelen? Tankstations zijn als een speld in een hooiberg te vinden; een 10% hoger verbruik en een 20% hogere prijs per liter.
Conclusie na deze verwenkuur van pakweg 7 weken: 100% op GTL rijden gaat het niet worden. We rijden voortaan elke 3 maanden in plaats van een premium diesel als Shell V-Power (een blend met een aardige scheut GTL) een tankje GTL leeg.

Op de laatste dinsdag van Juni was het weer tijd voor een reguliere onderhoudsbeurt in combinatie met de jaarlijkse APK. Onderhoudsbeurt bracht geen onverwachte zaken aan het licht en de aansluitende APK was daar een logisch vervolg op: probleemloos. Met het brengen en halen van onze zwarte parel van onze specialist zijn we wel op een uitdaging gestuit: het leed wat file heet.

Voor onze verhuizing was het simpel omdat Breda zo'n beetje halverwege ons huis en m'n werkplek op kantoor gelegen is. Nu dus niet meer en mogen we via knooppunt Galder; knooppunt de Baars & knooppunt Leenderheide huiswaarts keren. Iets wat normaal gesproken ongeveer een uur neemt. We hebben nu dus 2x een twee uur van het fraaie Brabantse land mogen genieten.
Maar daar passen we ook wel weer een mouw aan. En nee, we gaan niet naar een andere specialist.

O ja, hoe onze SV bevalt? Nog immer meer dan goed, 2022 gaan we zo wel halen.

----------------------------------------------------------------------------------

05 – 33.000 km en nog wat.
160327 @ 331.011 km 

Wind of Change

In 3 maanden tijd kan het perspectief drastisch veranderen. Op de long and winding road van ons leven ontluiken zich na elke volgende bocht steeds weer nieuwe perspectieven. En zo ontvouwde zich voor ons ergens begin januari een aanlokkelijk vergezicht. We gaan dit jaar de drukke randstad verlaten en ruilen deze in voor landelijke rust in het bronsgroen eikenhout.
Wat heeft dat nu met onze Svart Pärla te maken zal je je afvragen. Nu alles.
Allereerst zal de afstand tussen wonen en werken met een 60% gaan afnemen. Waardoor de vraag om de hoek komt kijken of met een 28K km per jaar diesel nog wel de aangewezen brandstof is.
Daarnaast zijn we kinderen van de 'je kan het nooit weten dus laat ik het maar bewaren' generatie. Wanneer je na 30 jaar het huis gaat verlaten waar je eigen kinderen groot zijn geworden heb je zo het een en ander in huis staan wat niet echt meer nodig is.
En daar begint het onvermijdelijke proces van spullen naar de vuilstort brengen, opruimen c.q. opslaan. En zo blijkt onze dame plotsklaps een onverwacht praktisch ingedeeld ruimtewonder te zijn, tenminste voor een sedan dan natuurlijk.

Kwa kosten aan onderhoud & reparaties valt 2016 met € 3,717 per 100 km, gemeten over 12.011 km, tot nu toe erg mee.
Dat heeft veel, zo niet alles, te maken met de know how van onze specialist in Breda: Autobedrijf Peter Mink.
En ook op de vele korte ritjes naar Gemeentewerf en Opslag laat onze Zwarte Parel zich als een aan de brandstof nippend luxe werkpaard kennen.
Kortom vooralsnog zal ze nog wel even blijven.

Over het leven na onze oliestoker lopen we natuurlijk ook te mijmeren.
Komt er uberhaupt nog een andere vierwieler? Blijven we bij Saab? En zo ja, wordt het een leuke 900 classic cabrio of 9-3 cabrio? En zo nee, wat dan? Een achterwiel aandrijver, een vierwiel aandrijver (een next gen 9-2X lijkt ook wel eens leuk) , een (stekker)hybride, een 100% electro car?
Nog geen idee. Dat zal na een volgende bocht op onze long and winding road duidelijk worden.
----------------------------------------------------------------------------------

04 – 20.000 km en nog wat.
151224 @ 318.100 km 

Preventieve pech.

December is tradioneel een dure maand.
Zo hadden we rekening gehouden met kosten voor wat preventief onderhoud omdat de intercooler, de thermostaat, een multiriem / spanrol en het luchtfilterhuis betere tijden gekend hadden.
We rekenden helaas buiten de waard. Want gedurende de weken die volgden gaven onze dynamo en de verbinding tussen versnellingspook en versnellingsbak er onverwacht de brui aan.
Gelukkig hebben we een potje voor onverwacht malheur en was onze SaabSpecialist in beide gevallen meer dan behulpzaam. En zo rijden we nu weer zonder zorgen van A naar B en vervolgens weer terug naar A.
We kunnen zelfs stellen dat na alle vervangingen en het opnieuw afstellen van de verlichting onze Dame nog een aantal stappen vooruit heeft gezet.
We zijn dus heel erg gelukkig met de huidige setup. Een luxe highway cruiser en een meer dan meedenkende Saabspecialist die ons ook na 3 jaar nog immer weet te verrassen.
Laten we hopen dat in het nieuwe jaar de kosten voor onze dame zich zullen beperken tot het reguliere onderhoud en 2 nieuwe voorbanden.
Zo meteen bij het lokale selfservice tankstation langs de N57 de tank maar eens volgooien.
De prijs voor een litertje diesel is daar met 99,9 eurocent tot onder de 1 euro gezakt. En dat is een prijs welke we in Nederland lange tijd niet op de borden hebben zien verschijnen.
----------------------------------------------------------------------------------

03 – 15.000 km
151119 @ 312.850 km

Voortschreidend inzicht

Direct na de aanschaf van onze Svart Pärla namen we ons voor om haar, buiten 2 andere kentekenplaathouders, te laten zoals ze is. Nu, 3 maanden later, blijkt de realiteit toch wat weerbarstiger.
Om te beginnen hebben we het plan om, wanneer het huidig rubber versleten is, met 'all seasons-banden' te gaan rijden laten varen. We hebben onze oude Vector winterwielen teruggekocht.
Daarnaast bleek ik dermate gehecht geraakt te zijn aan een hoepel met duimrusten dat het originele stuur snel het veld geruimd heeft ten faveure van een versie met duimrusten.
En na een rondje NL in 1 dag (pakweg 550 km) was het vonnis over de voorstoelen onverbiddelijk: tijd voor ander zitmeubilair. Want op 90+ minuten ritten ontberen ze, voor ons, gewoonweg het comfort wat we dankzij onze Griff gewoon zijn geworden.
Maar ja, vind maar eens een paar ordentelijke post 2002 Vector cq Aero stoelen. Natuurlijk het liefst incl. de rest van het interieur.  Binnen de beschikbare tijd bleek dat laatste helaas een mission impossible. 
Gelukkig kwamen we dankzij een tip op Vleesboek op het spoor van een setje geschikte Aero voorstoelen. Stoelen uit de tijd waarin de invloed van die automaker uit Detroit op Saab nog als 'in name only' gekenschetst kan worden.
Wat een verbetering zeg. Hiermee rijden we, richting Cap Tenaron of Nordkapp, zonder enig probleem een tank leeg (1.200+ km). Wel natuurlijk elke anderhalf uur van bestuurder wisselen, maar dat spreekt voor zich.
Daarnaast hebben we ook het originele navigatie systeem van Denso een upgrade gegeven. De originele DVD met gegevens uit 2005 heeft plaats gemaakt voor een 2014-2015 versie.
Of het bij deze upgrades blijft?
Who knows, buiten het plaatsen van leder zitmeubilair voor de passagiers op de achterbank, denken we van wel. We gaan ons nu concentreren op preventief onderhoud.
----------------------------------------------------------------------------------

02 – 10.000 km
151021 @ 307.575 km

Inmiddels zijn, nu we er een 600 liter brandstof doorheen gejaagd hebben, de wittebroodsweken wel zo'n beetje voorbij en kunnen we een eerste tussenbalans opmaken. 

BeanCounters
Alle verhalen van Jazza c.s. ten spijt hebben de beancounters uit Detroit wel degelijk hun invloed doen gelden. In zes jaar tijd is de kwaliteit en het comfort van het zitmeubilair er niet echt op vooruit gegaan, is het dashboard nu van echt plastic en lijkt het geluid wanneer de achterklep dichtvalt in geen velden of wegen meer op dat van een stevige kluisdeur welke in z'n slot valt.
Dat is jammer maar we doen het er maar mee. 

Rijcomfort – top
Het is de perfecte highway cruiser. 
Het onderstel is, vergeleken met onze vorige 9-5, stevig te noemen en ook op de gedeeltes tussen de beroemde rechte stukken is ze nu goed bij de les. Er zijn op dat gebied dus duidelijk stappen in de goede richting gezet. Dat ze ruim 6% in gewicht verloren heeft zal daar ook zeker debet aan zijn
Met haar parmantige brilletje van echt nepchroom kijkt onze Svart Pärla opgewekt de wereld in. En dat slaat automatisch over op haar inzittenden want we stappen elke keer weer fris en fruitig uit na een fikse rit over onze wegen.

Ruimte – top
Het ontbreken van een 80 liter LPG tank dwars achter de achterbank ontsluit een zee van ruimte. Ruimte waar we bij het verhuizen van m'n schoonmoeder gretig gebruik van gemaakt hebben. Drie deurs linnenkasten, werkbanken, eenpersoonbedden, weliswaar allemaal in gedemonteerde staat, ze draaide er haar hand niet voor om.

De toekomst
Het doek voor SAAB zoals we dat uit het verleden kennen is, na het echec met Victor Muller, inmiddels lang en breed gevallen. De modellen welke tussen 2006 en 2014 in Trolhattan van de band rolden zijn te gering in aantal om een deuk in een pakje boter te schoppen. Het zal daarom de komende jaren, voor de veelrijders onder ons, steeds moeilijker worden om aan 'ons' merk trouw te blijven. Zo rijden er anno 2015 in ons land nog ruim 1.500 Dame Edna's rond met een geldige APK en dat zullen er alleen maar minder worden. En daarom zal de onderdelen voorziening van de modelspecifieke zaken, denk daarbij bijv. aan de koplampunits voor de Dame Edna of het plaatwerk voor een 9-5 NG, steeds problematischer worden. 
Maar goed we hebben nog altijd een levendig netwerk van Saabspecialisten en Saab enthousiasten die er alles aan doen om de nog resterende Saabs op de weg te houden en voor uitsterven te behoeden. En zolang het ons gegeven is zullen we daar ons steentje aan bijdragen.
------------------------------------------------------------------------------------

01 Intro
150813 @ 297.497 km

Read between lines.
Turn each and every stone.
Wishing he could see her shine.

ofwel: Wanneer het op noodzakelijk woon-werk-woon vervoer aankomt is het soms zo dat kille ratio het onderspit delft. En dat is maar goed ook. 
Onze daily routine is nog immer hetzelfde: 3x in de week een 270 km aan woon – werk – woon verkeer zonder file malheur, een wekelijkse shopping run en wat hobby-matige & familie ritjes op die dagen dat ik niet hoef te werken. Al met al goed voor een 48K km per kalenderjaar.
Het vertrouwen in onze Griff was na 121K km gebroken Want ondanks haar overduidelijke pluspunten: de overdaad aan comfort, de fantastische geluidsinstallatie en die grommende V6 in het vooronder werd, behalve de beperkte kofferruimte, het grote aantal draai-uren en navenant hoge onderhouds- & reparatie kosten uiteindelijk haar Waterloo. 
En zo besloot de ratio dat er nu maar weer een hatchback of een station voor de deur diende te komen.
Budget bekend en met een lijst van must haves & nice to haves naast het toetsenbord het wereldwijde web afstruinen. Waarna het afstrepen kon beginnen en er uiteindelijk een shortlist met 3 kandidaten overbleef. 
Ochtendje vrij genomen en samen met moeders de vrouw op pad. De eerste kandidaat viel af omdat het bedrijf telefonisch onbereikbaar bleek. De tweede kandidaat viel af omdat er teveel ongerijmdheden waren welke gedurende de proefrit en bij de inspectie op de brug naar boven dwarrelden. De derde kandidaat maakte eigenlijk een valse start want er pronkte een fraaie scheur dwars over de voorruit. Maar het gesprek met de verkoper liep goed, de documentatie sluitend, de afspraken goed en nadat we vijf minuten in onze proefrit gevorderd waren wist vrouwlief het al: deze wordt het. En aldus geschiede. 
Nu eentje met een van origine italiaanse oliestoker verpakt in een zweeds omhulsel op een bodemgroep met wat DNA afkomstig van die vermaledijde amerikaanse auto-gigant uit Detroit. Inderdaad, het is wederom een Saab 9-5 SportSedan geworden welke deze “nine to five” buro artiest de komende tijd veilig en comfortabel door het verkeer gaat loodsen.

Svart Hål

  • 355.770 km

De onvermijdelijke kosten  
excl. Verzekering & fanmail uit Leeuwarden

De eindafrekening

Totaal
Periode 150813 – 161121
Afgelegde afstand
57.698 km 297.497 km – 355.770 km
Totaal kosten
€ 22,48 per 100 km – € 13.099 / 58.273 km


Auto
Aankoop: € 3.975
Inruil: € 1.750
Afschrijving per 100 km: € 3,82 – € 2.225 / 58.273 km

2016 
Periode 160101 – 161121
36.770 km 319.000 km – 355.770 km
Overall kosten
€ 15,95 per 100 km – € 5.774 / 36.770 km

Regulier onderhoud – Totaal € 514
160223 – 326.720 km Beurt volgens schema @ Peter Mink, Breda € 159
160325 – 330.914 km Wissel winterbanden (ALU 47) naar zomerbanden (ALU 39) @ Peter Mink, Breda € pm
160325 – 330.914 km Opslag winterbanden @ Peter Mink, Breda € 35
160628 – 343.842 km Beurt volgens schema + APK @ Peter Mink, Breda € 320

Preventief onderhoud – Totaal € 0

(on)verwacht malheur – Totaal € 0 

Slijtdelen – Totaal € 1.121
160325 – 330.914 km Zomerband, 2x Continental Sport Contact 5 – size 225/45/17 91Y @ Peter Mink, Breda € 252
160504 – 336.145 km Roetfilter @ Peter Mink, Breda € 869

Upgrades – Totaal € 0

Onderhoud / Malheur / Slijtdelen / Upgrades
€ 4,45 per 100 km – € 1.635 / 36.770 km 
 
Brandstof – verbruik & kosten 

Overall (Diesel + GTL)
6,18 l per 100 km – 2.271 l / 36.770 km
€ 7,05 per 100 km – € 2.591 / 36.770 km

GTL
6,22 l per 100 km – 729 l / 11.717 km
€ 8,39 per 100 km – € 983 / 11.717 km

Diesel
6,156 l per 100 km – 1.542 l / 25.053 km 
€ 6,42 per 100 km – € 1.607 / 25.053 km 
 
Houderschapsbelasting
11 maanden
€ 4,21 / 100 km – € 1.547 / 36.770 km  


2015
periode 150813 – 151231
21.503 km 297.497 km – 319.000 km
Overall kosten
€ 23,60 per 100 km – € 5.075 / 221.503 km

Regulier onderhoud – Totaal € 516
151103 – 310.064 km Grote beurt @ Peter Mink Breda € 516
151202 – 314.664 km wissel zomerbanden naar winterbanden @ Peter Mink, Breda € PM 
 
Preventief onderhoud – Totaal € 1.054
151202 – 314.664 km vervanging Intercooler – Thermostaat – Multiriem – Spanrol – Luchtfilterhuis – Afdekplaat distributie
@ Peter Mink, Breda € 1.054

(on)verwacht malheur – Totaal € 604 
151214 – 316.184 km vervanging dynamo @ Peter Mink, Breda € 368
151221 – 317.527 km vervanging schakelstang @ Peter Mink, Breda € 236

Slijtdelen – Totaal € 402
151104 – zomerband, 2x Continental Sport Contact 5 – size 225/45/17 91Y @AutoStop, Hellevoetsluis € 249
151104 – winterband, 2x Viking SnowTech II – size 205/55/16 91H @AutoStop, Hellevoetsluis € 153

Upgrades – Totaal € 495
151003 – navigatie naar 2014-2015 € 40
151031 – winterwielen alu 47 16" c/w Uniroyal MS Plus 66 – 205/55/16 91H € 80
151024 – aero stuur € 100
151118 – aero voorstoelen (my2002) € 275

Onderhoud / Malheur / Slijtdelen / Upgrades
€ 15,01 per 100 km – € 3.071 / 20.453 km 
 
Brandstofverbruik 
6,07 l per 100 km – 1.173 l / 19.537 km 
 
Brandstofkosten 
€ 6,70 per 100 km – € 1.309 / 19.537 km 
 
Houderschapsbelasting
4 maanden
€ 2,76 / 100 km – € 564 / 20.453 km  

Aantal views
5.436 (161123 08:00) 

Het boek wordt gesloten

  • 355.250 km

08 - 57.000 km en nog wat
161113 @ 355.250 km

Nog een paar dagen
en dan sluiten we ons boek Saab.

Ooit openden we de review van onze Griff als volgt:

qte...
Het kan verkeren. 
Dat is de lijfspreuk van Gerbrand Adriaensz. Bredero, een van onze grote dichters uit de 17e eeuw. 
Bas van Putten zette deze lijfspreuk in de context van de 21e eeuw middels een van zijn weblogs in AW (De ecocoma dd 09-04-2013 16:34)
qte...
Generaties herensloepen staan voor pinbare bedragen weg te kwijnen bij de handel. Het zijn de auto’s die ontmoedigde genieters met hun ecotrauma kunnen leren leven, mits ze niet te lang wachten. Ze sterven uit, net als de autofiel. 
….unqte

Welnu deze 'autofiel' is nog lang niet aan het einde van zijn latijn. We kregen echter na een volgende bocht op onze long and winding road van het leven een nieuw vergezicht voorgeschoteld.

In cijfers (per 12 maanden) uitgedrukt
achter ons: 28K km / 4.812 kg CO2 uitstoot / 1.628 euro Houderschaps belasting.
voor ons: 28K km / 2.912 kg CO2 uitstoot / 488 euro Houderschaps belasting.

Met dit nieuwe vergezicht was de vraag waarvoor we ons gesteld zagen:
Houden we wat we hebben en hobbelen we op de huidige manier door totdat woon – werk – woon verkeer geen noodzaak meer is of gooien we het roer radicaal om.

Na veel discussies met vrouwlief hebben we besloten om het roer radicaal om te gooien:
Er komt een andere vierwieler.
De diesel gaat de deur uit en we gaan van sedan naar hatchback, van hand versnelling naar CVT en van Zweden naar Japan.

Want in de huidige occasion markt komen hybride personen auto's met ervaring steeds beter binnen het bereik van eenieder die geen lease rijder is en geen zin heeft om voor een andere auto beroep op een geldschieter (anders dan moeders de vrouw) te doen.

En zo viel bij ons het kwubbeltje richting hybride en hebben we er op de eerste zaterdag in november eentje gekocht.
Een Prius II uit 2008 (Tech edition), Scheckheftgepflegt met een 200K km aan ervaring. Opgedaan bij 1 voorgaande eigenaar en in onderhoud geweest bij de dealer waar we haar gekocht hebben.

Het is natuurlijk geen comfortabele highway cruiser waarmee je doordeweeks voor woon – werk – woonverkeer moeiteloos 3 uur per dag over 's lands wegen zoeft.
Maar dat hoef ook niet want die 180 minuten is tegenwoordig gereduceerd tot 80 minuten.

Wat hebbben 53 maanden / 204K km SAAB rijden ons gebracht aan ervaringen?
- (preventief) onderhoud door een SAAB specialist is onontbeerlijk.
- Met name de 9-5 is een perfecte Highway Cruiser.

We kunnen terugkijken op 6 jaar aan vele mooie herinneringen met onlosmakelijk daar aan verbonden ook spaarzame dieptepunten.

Komt er ooit nog een andere Saab bij ons op de oprit staan?
Je kan natuurlijk nooit nooit zeggen, maar dat is zeer onwaarschijnlijk.
Herinneringen moeten gekoesterd worden en dat doen we zeker.

We leven echter in het hier en nu.
En daarin is voor ons geen plaats meer voor een merk wier technische ontwikkeling sec gezien in 1997 stopte bij het op de markt brengen van de 9-5.
We stappen over naar bewezen betrouwbare japanse spitstechnologie.

Benieuwd hoe we deze overstap gaan ervaren.
We zullen daarover, nadat we er een 3 maanden ervaring mee opgedaan hebben, zeker een nieuw blog cq review aan gaan wijden.

Wordt dus vervolgd ...

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens