Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 174.000 km |
KM-stand laatst | 174.000 km |
Zweedse Saab 9-5 Aero
- 174.000 km
29-1-2022 249.000km
De Saab is nu bijna 6 jaar in mijn bezit en het werd tijd om mijn ervaring te delen.
Altijd Saab liefhebber geweest en o.a. 2x classic 900 turbo gereden. We zochten een (Saab) gezinsauto en uiteindelijk de knoop doorgehakt voor een 9-5 Aero. Haaienbek (2004/2005) in Zweden gekocht, opgehaald, naar NL gereden en in NL op naam gezet. Grote beurt gegeven, motor gespoeld (ivm mogelijke sludge) en gaan. 6 Jaar later wat onderdelen (waaronder de beruchte di-cassette) vervangen en besloten om de roest bij de wielkastranden aan pakken. Vers metaal erin en opnieuw gespoten. De Saab wordt dus goed onderhouden en verdient dit ook.
Wat betreft de rijervaring, heerlijke reisauto, wel wat strakker afgeveerd omdat het een Aero is en na tuning 275pk en 420nm koppel, 200 plus geen enkel probleem voor een bijna 18 jarige en tussensprintjes is hij (ik behandel hem als een mannetje) voor geboren. Veilige en snelle inhaalacties was de (turbo) reclame van Saab. Stoelen comfortabel icm stoelverwarming in de winter, uitgebreid geluidssysteem met subwoofer achterin, navigatie en nightvision (compleet donker in de Saab en alleen de snelheidsmeter brandt dan) maken het nog steeds een modern aandoende auto. Het hele gezin zit er comfortabel in en zeker de lange reizen in de zomervakanties.
Het verbruik vind ik erg goed. Op de snelweg met een gangetje van 110 zit ik op 1 op 14. Kleine stukjes is hij dorstiger. De trekkracht en en souplesse van de motor staat daar dan weer positief tegenover. Op de snelweg een zeer comfortabele auto, weinig wind- en bandengeluid en de motor hoor je ook zo goed als niet. De motor hoor je wel als je flink optrekt maar dat is dan een mooie stoere grom (zoals ik het ervaar).
Te doen, apk met beurt komt er weer aan in maart en ik wil de onderzijde roestvrij maken en tectyleren.
Verder wat mij betreft (als je de Saab goed bijhoudt) een zeer betrouwbare, comfortabele en snelle gezinsauto. En het is een Saab, met de sleutel in het midden bij de handrem en de versnelling moet in z'n achteruit voordat je de sleutel eruit kan halen. Nostalgie en karakter verpakt in een Saab....heerlijk!!!
In maart zal ik een update doen wat betreft het onderhoud.
15-3-2022 249.000km
Helaas eerder dan gepland een update. Motor verbruikte de laatste tijd olie en turbo haperde. Af en toe plofjes rook dus bij mij de conclusie dat de turbo kapot gaat. Teller staat ook bijna op 250.000km en het is nog de originele turbo. Deze wordt morgen vervangen en om de kosten te drukken word een Ali express turbo uit Duitsland gemonteerd. Is gebalanceerd maar blijft uiteraard een risico. We hebben ook besloten met de huidige benzineprijzen om de Saab na de apk eind maart de komende 4 maanden te schorsen en een hoes eroverheen te doen. Elektrische fiets, de MTB en de auto vd vrouw zorgen voor een netto besparing van minimaal 250 euro per maand. En de kmstand van de Saab zal niet verder oplopen 😁
Daarnaast begonnen met de onderzijde roestvrij en mooi te maken. Tijdens het wisselen van de winterbanden alles aan de onderzijde schoon gemaakt, ingespoten met antiroest en primer erop. Spuitbussen tectyl staan nu ongeduldig te wachten maar eerst de nieuwe turbo erop!
17-3-2022
Saab opgehaald en nieuwe (Ali) turbo zit erop. Hij is weer zo snel als een Aero hoort te zijn. Wat een verschil 😈 Helaas niet door de apk gekomen omdat de remleidingen verroest waren. Volgende week benzinetank demonteren en nieuwe leidingen monteren. Dan zijn zit er weer jaar apk op.
25-3-2023 255.000km
Apk is vorig jaar na vervangen van 2 remleidingen weer met een jaar verlengd. Dit jaar en nieuwe apk zonder problemen. Vorig jaar ook besloten om de Saab te sparen en vanaf mei tm september te schorsen. Uiteraard wel af en toe auto verplaatsen en alles netjes houden. Wat valt er over de Saab te zeggen? In februari zijn we naar Oostenrijk gereden en bij veel vermogen vragen leek de Saab een fuelcut te doen. Bij het hotel heb ik de reserve di cassette geplaatst (neem deze altijd mee op een vakantie) en met 98 getankt te hebben is het probleem voorbij. De Saab is getuned en vindt de E10 rotzooi niet fijn. Voortaan doe ik een ritje Duitsland voor goede benzine en laat ik hem even uit op een echte snelweg 😈. Wat wel heel leuk was, tanken in Oostenrijk en 900km later bij Emmerich weer tanken. Met dakkoffer en bepakking een gemiddelde van bijna 1 op 15. Wat een heerlijke reisauto is het toch ondanks de leeftijd van bijna 18 jaar. Respect!!!
Eind september mag de Saab naar Noorwegen met 2 vrienden (het is nu mijn beurt om te rijden) dus hij ziet nog wel eens wat moois. Wat ik dit jaar nog wil afmaken is de onderzijde helemaal roestvrij maken en volledig in het tectyl zetten. Zoals bij velen is tijdgebrek het probleem. Zoals jullie kunnen nog steeds een zeer tevreden Saab rijder die hem ook koestert.
Wat er wel zit aan te komen is een nieuwe middendemper dus misschien dat ik voor een rvs uitlaat met een sportiever geluid ga. Aangezien het ook een hobby auto is mag het wel iets geld kosten. Ik houd jullie iig op de hoogte!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.