AutoWeek 14 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 14 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
2

autoreview

Saab 9-5 (2001)

saab9000
  • saab90008
  • Review
5 april 2021 om 17:35
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst140.000 km
Gemiddelde lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn ultieme Saab

  • 140.000 km
  • 5 april 2021

Ik rij al bijna 1,5 miljoen kilometers Saab, verschillende types, 900 classics (Cabrio en Turbo 16S) 9000's (van 150 PK tot 225 PK, een brute rode Aero) en 9-5's (een V6 en enkele Aero's).
Mijn huidige auto is een Aero uit 2001 of 2016.
De auto is in 2001 in Zwitserland zijn leven gestart als een simpele zwarte 2.0lpt Linear. In 2016 heb ik hem daar opgespoord.
De auto is naar Nederland geïmporteerd en na een integrale verbouwing (echt alles) door mij geleased via Saabpartners in Meppel. Ik rij hem zakelijk en de bijtelling is nu alleszins vriendelijk.
Er is wat aan de auto gebeurd:
Ten eerste onder de motorkap: er is een 2.3 Aero in geplaatst, met een Maptun tuning zodat hij nu 285 pk heeft. Daarnaast is er een strutbrace geplaatst, een nieuwe turbo en intercooler, een Aero-onderstel en natuurlijk een dikke Aero-uitlaat. De auto heeft uiteraard Lpi gekregen. Daar rijdt hij probleemloos mee. Verbruik is ongeveer 1 op 9.
In de cabine is de auto compleet gereviseerd: alle stoelen (voor en achter) zijn van nieuw two-tone leer, verwarming en ventilatie voorzien en er zijn natuurlijk de onovertroffen Aero-stoelen in geplaatst, Hij heeft ook een schitterend nieuw stuurwiel, een mooie Kenwood navigatie en een 220-volt stopcontact en een leeslampje achter gekregen (ik reed heel veel met chauffeur, zodat ik achterin kon werken).
Ook de buitenkant is veranderd. Allereerst is de kleur veranderd, al zie je dat alleen in de zon. De auto is violet-amethist gespoten, wel een originele Saab-kleur, maar niet uit dat bouwjaar. In de zon is hij donkerpaars, anders lijkt hij zwart.
Verder heeft hij een unieke spoiler, die helaas een beetje beschadigd is: ik vond de originele Saab-spoilers niet mooi (beetje Sjonnie-achtig). Wat we gedaan hebben is het volgende: we hebben de spoiler van de 9-5 NG Estate genomen, die was iets te smal, dus we hebben er 2 genomen, op ongeveer 55% van hun lengte doorgezaagd en aan elkaar gelast. Daar hebben we het 3e remlicht van een Mercedes E-klasse Stationcar in gemonteerd.
Het ziet er ondanks een klein barstje toch heel bijzonder uit.
Uiteraard zijn er mooie velgen onder gezet.
Toen ik de auto kocht had hij 140.000 km gelopen. Ik heb er nu nog 225.000 bijgedaan. Dat was veel meer geweest als ik het laatste jaar niet door Corona vrijwel alleen thuis gewerkt had.
De auto doet wat hij moet doen: snel rijden, comfortabel rijden, zelden of nooit klachten en als ik ze heb worden ze via red carpet treatment verholpen (auto wordt gehaald en gebracht).
De acceleratie was standaard al goed, maar door de tuning heerlijk. Mijn dochter vroeg toen ik er voor het eerst in reed: waarom heb je deze eigenlijk gekocht, papa? Ik stopte even, schakelde de sportstand in en gaf gas. Toen begreep ze het.
De Aero-stoelen zijn fenomenaal, en ondanks de vele kilometers en mijn lange lijf heb ik nooit rugklachten.
De auto is wat onderstuurd, zoals alle Saabs, maar royaal binnen de bandbreedte.
Over 6 maanden loopt de leaseperiode af. Ik weet nog niet of ik hem hou, maar ik denk het wel, al zou het nog mooier zijn om de motor te vervangen door accu's.
Aan de andere kant: het is nu al zo duurzaam: een auto die al 20 jaar gereden heeft gewoon doorrijden. Zeker op LPG is het allemaal nog een stukje schoner ook.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Saab 9-5
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    2.3T 185 PK AUT. + LEDER / STOELVERWARMING / TREKHAAK

    Saab 9-5 2.3T 185 PK AUT. + LEDER / STOELVERWARMING / TREKHAAK

    • 2003
    • 386.801 km

    € 1.350

    2.3t SE Goedkope luxe !!

    Saab 9-5 2.3t SE Goedkope luxe !!

    • 1997
    • 233.322 km

    € 999

    2.3t Vector Sport Cruise, Leer, Stoelverw, Trekh.

    Saab 9-5 2.3t Vector Sport Cruise, Leer, Stoelverw, Trekh.

    • 2008
    • 232.481 km

    € 5.495

Meer Saab 9-5 occasions

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Saab 9-5 specificaties
  • Saab 9-5 occasions
  • Saab 9-5 video's
Advies en informatie
  • Saab 9-5 tests
  • Saab 9-5 gebruikersreviews
  • Saab 9-5 index
Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch - Op de Rollenbank

Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch - Op de Rollenbank

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer
 

Saab 9-5 reviews

  • Review
    Saab 9-5 (2001)

    Saab 9-5 (2001)

    2
    • 5 april 2021
  • Review
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

    • 29 juni 2018
  • Review
    Saab 9-5 Estate 2.3 t Vector (2002)

    Saab 9-5 Estate 2.3 t Vector (2002)

    4
    • 17 maart 2017
  • Review
    Saab 9-5 Estate 2.3 t Linear (2002)

    Saab 9-5 Estate 2.3 t Linear (2002)

    7
    • 25 februari 2017
  • Review
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

    1
    • 20 juli 2014
  • Review
    Saab 9-5 Estate 3.0 TiD Vector (2002)

    Saab 9-5 Estate 3.0 TiD Vector (2002)

    19
    • 30 november 2011
  • Review
    Saab 9-5 Estate 2.2 TiD Norden (2005)

    Saab 9-5 Estate 2.2 TiD Norden (2005)

    • 8 november 2010
meer reviews
Saab 9-5 2.3 Turbo Aero - 2001 - 430.531 km - Klokje Rond

Saab 9-5 2.3 Turbo Aero - 2001 - 430.531 km - Klokje Rond

51

Zes jaar geleden kocht Kees Steenbeek voor een prikkie een Saab 9-5 Aero waarvan het schoepenwiel...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

    3
    • 1 maart 2021
  • Review
    Saab 9-5 Sport Sedan 2.3t Vector Sport (2007)

    Saab 9-5 Sport Sedan 2.3t Vector Sport...

    4
    • 18 november 2020
  • Saab 9-5 1.6T Vector Exklusiv - 2012 – 360.700 km - Klokje Rond

    Saab 9-5 1.6T Vector Exklusiv - 2012 –...

    • 18 november 2019
  • Review
    Saab 9-5 2.0TiD 160pk Vector Exklusiv (2010)

    Saab 9-5 2.0TiD 160pk Vector Exklusiv (2010)

    3
    • 3 oktober 2018
  • Review
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

    • 29 juni 2018
  • Review
    Saab 9-5 2.3 Turbo Arc (2004)

    Saab 9-5 2.3 Turbo Arc (2004)

    5
    • 6 maart 2018
  • Saab 9-5 2.3 Turbo Aero - 2001 - 430.531 km - Klokje Rond

    Saab 9-5 2.3 Turbo Aero - 2001 - 430.531...

    51
    • 8 mei 2017
Merk
Merk
  • Autotest
    Door Trollhättan met een Saab 99 Turbo

    Door Trollhättan met een Saab 99 Turbo

    34
    • 5 maart 2021
  • Review
    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

    3
    • 1 maart 2021
  • Review
    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    2
    • 26 februari 2021
  • Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch - Op de Rollenbank

    Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch...

    • 4 februari 2021
  • Review
    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t Anniversary (2003)

    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t Anniversary...

    2
    • 1 februari 2021
  • Review
    Saab 96 (1973)

    Saab 96 (1973)

    9
    • 11 januari 2021
  • Review
    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150pk Vector (2006)

    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150pk Vector...

    7
    • 2 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep