Saab 9-5 (2001)
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2001 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 140.000 km |
Mijn ultieme Saab
- 140.000 km
Ik rij al bijna 1,5 miljoen kilometers Saab, verschillende types, 900 classics (Cabrio en Turbo 16S) 9000's (van 150 PK tot 225 PK, een brute rode Aero) en 9-5's (een V6 en enkele Aero's).
Mijn huidige auto is een Aero uit 2001 of 2016.
De auto is in 2001 in Zwitserland zijn leven gestart als een simpele zwarte 2.0lpt Linear. In 2016 heb ik hem daar opgespoord.
De auto is naar Nederland geïmporteerd en na een integrale verbouwing (echt alles) door mij geleased via Saabpartners in Meppel. Ik rij hem zakelijk en de bijtelling is nu alleszins vriendelijk.
Er is wat aan de auto gebeurd:
Ten eerste onder de motorkap: er is een 2.3 Aero in geplaatst, met een Maptun tuning zodat hij nu 285 pk heeft. Daarnaast is er een strutbrace geplaatst, een nieuwe turbo en intercooler, een Aero-onderstel en natuurlijk een dikke Aero-uitlaat. De auto heeft uiteraard Lpi gekregen. Daar rijdt hij probleemloos mee. Verbruik is ongeveer 1 op 9.
In de cabine is de auto compleet gereviseerd: alle stoelen (voor en achter) zijn van nieuw two-tone leer, verwarming en ventilatie voorzien en er zijn natuurlijk de onovertroffen Aero-stoelen in geplaatst, Hij heeft ook een schitterend nieuw stuurwiel, een mooie Kenwood navigatie en een 220-volt stopcontact en een leeslampje achter gekregen (ik reed heel veel met chauffeur, zodat ik achterin kon werken).
Ook de buitenkant is veranderd. Allereerst is de kleur veranderd, al zie je dat alleen in de zon. De auto is violet-amethist gespoten, wel een originele Saab-kleur, maar niet uit dat bouwjaar. In de zon is hij donkerpaars, anders lijkt hij zwart.
Verder heeft hij een unieke spoiler, die helaas een beetje beschadigd is: ik vond de originele Saab-spoilers niet mooi (beetje Sjonnie-achtig). Wat we gedaan hebben is het volgende: we hebben de spoiler van de 9-5 NG Estate genomen, die was iets te smal, dus we hebben er 2 genomen, op ongeveer 55% van hun lengte doorgezaagd en aan elkaar gelast. Daar hebben we het 3e remlicht van een Mercedes E-klasse Stationcar in gemonteerd.
Het ziet er ondanks een klein barstje toch heel bijzonder uit.
Uiteraard zijn er mooie velgen onder gezet.
Toen ik de auto kocht had hij 140.000 km gelopen. Ik heb er nu nog 225.000 bijgedaan. Dat was veel meer geweest als ik het laatste jaar niet door Corona vrijwel alleen thuis gewerkt had.
De auto doet wat hij moet doen: snel rijden, comfortabel rijden, zelden of nooit klachten en als ik ze heb worden ze via red carpet treatment verholpen (auto wordt gehaald en gebracht).
De acceleratie was standaard al goed, maar door de tuning heerlijk. Mijn dochter vroeg toen ik er voor het eerst in reed: waarom heb je deze eigenlijk gekocht, papa? Ik stopte even, schakelde de sportstand in en gaf gas. Toen begreep ze het.
De Aero-stoelen zijn fenomenaal, en ondanks de vele kilometers en mijn lange lijf heb ik nooit rugklachten.
De auto is wat onderstuurd, zoals alle Saabs, maar royaal binnen de bandbreedte.
Over 6 maanden loopt de leaseperiode af. Ik weet nog niet of ik hem hou, maar ik denk het wel, al zou het nog mooier zijn om de motor te vervangen door accu's.
Aan de andere kant: het is nu al zo duurzaam: een auto die al 20 jaar gereden heeft gewoon doorrijden. Zeker op LPG is het allemaal nog een stukje schoner ook.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.