Snelste auto op afstand - BMW 5-serie tegen Tesla Model 3

De langzaamste dragrace ooit

110 reacties

Video
AutoWeek 38 2019
AutoWeek 38 2019

Je leest het in AutoWeek 38 2019

Steeds meer auto’s hebben de mogelijkheid om op afstand te worden geparkeerd. Wij zetten er twee naast elkaar, voor een dragrace van tien meter.

In films zijn er verschillende auto’s geweest die zich op afstand lieten besturen. De Pontiac uit Knight Rider wordt nog wel eens genoemd, maar die auto was zelfdenkend, wat niet helemaal hetzelfde is als een auto die je op afstand bestuurt. Een beter voorbeeld is de BMW 750iL uit de James Bond-film ‘Tomorrow never dies’. Die limo wordt door 007 met zijn telefoon bestuurd, zowel buiten, van een afstandje als vanaf de achterbank. Ook de BMW Z8 die volgde in ‘The world is not enough’ (nota bene een auto met een handbak) werd op afstand bediend, alleen nu met de sleutel.

En daarmee is de link gelegd naar de 7-serie van 3 generaties later: de G11. Deze kwam bij zijn lancering in 2015 optioneel met een gigantische sleutel met eigen display, waarmee het mogelijk was de auto vooren achteruit te rijden terwijl je ernaast stond. Geen raketwerpers en andere gadgets dus, maar de coolfactor van je auto op afstand starten en een parkeervak uitrijden bleek evengoed hoog. Geïmponeerde omstanders gegarandeerd.

Enkele andere merken volgden: Mercedes biedt een vergelijkbare optie aan via een smartphone-app, en ook Tesla voegde de ‘summon mode’ toe aan zijn modellen ook in dit geval per app te bedienen. Jaguar Land Rover heeft het systeem in de pijplijn en Audi verwacht het volgend voorjaar in Nederland op de optielijst te zetten. BMW zelf liet het systeem doorsijpelen naar andere modellen, zoals de G30 5-serie.

DE RACE

Een vraag die bij ons al leefde toen dit soort systemen op de markt kwam: kun je ermee racen? We zetten een BMW 540i en een Tesla Model 3 bij elkaar om te zien welke auto het snelste is als er geen bestuurder in zit. En bovendien zijn we benieuwd hoe dichtbij een obstakel de auto kan stoppen.

Collega Marco Gorter heeft de sleutel van de BMW gekregen, ondergetekende bedient de Model 3 met de Tesla-app, die zeer goed en overzichtelijk is. We zetten een pylon op zo’n tien meter afstand. Telefoon klaar, sleutel klaar, en go! Al snel blijkt de radiografische verbinding van de BMW langzamer dan de 4G-verbinding van de iPhone met de Tesla. De remmen van de Model 3 gaan los en ja, hij beweegt al terwijl de BMW net start. De 5-serie weet ondanks woest gespring van Marco het gat niet te dichten.

Om meer te focussen op de snelheid geef ik Marco bij de tweede poging een voorsprong. Pas als de motor is gestart, geef ik de Tesla het commando om naar voren te rijden. De BMW beweegt nu een fractie eerder, maar de Tesla is sneller. Richting het einde wordt het spannend, maar vlak voor de finish houdt de BMW stil: de maximumafstand autonoom rijden is overschreden! De Model 3 rijdt door en wint opnieuw.

Nu zetten we de pylon op vijf meter om te kijken wie hem het dichtst nadert. De Tesla is er eerder, maar stopt niet zoals de BMW dat doet op zo’n 20 centimeter. In plaats daarvan stuurt de auto zelfstandig om de pylon heen. Die actie zagen we niet aankomen en leidt tot grote hilariteit.

Op welke manier we het ook doen, de Tesla is de snellere auto, en bovendien kent de summon mode minder beperking voor afstand. Toch duurt het even voor je de auto in beweging krijgt: een parkeerplekje moet wel erg krap zijn voordat deze functie daadwerkelijk praktisch nut heeft. Het idee voor de toekomst is wel dat je dit ook kunt doen in een parkeergarage: je wacht dan bij de lift en je auto rijdt voor. Ja, dat gaan we nog meemaken. Tot die tijd geldt hoe dan ook: een auto op afstand besturen? Coolfactor tien!

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Lezersreacties (110) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum