Skoda Fabia 1.4 16V 100pk Ambiente (2005)
Zonder poespas
Als er één auto in de compacte klasse absoluut het predikaat 'zonder poespas' verdient, maar wel robuustheid en degelijkheid uitstraalt, dan is het wel de Skoda Fabia. Hij maakt gebruik van dezelfde bodemplaat als de Volkswagen Polo. Sterker nog, al voordat de huidige Polo ten tonele kwam, was de Tsjech er al mee uitgerust.
Doodsaai
Alleen fanatieke autospotters zien en weten dat de Fabia anno 2005 andere achterlichten heeft, licht gewijzigde koplampen, andere mistlampen en een iets ander instrumentarium dan voorheen. Misschien had Skoda er beter aan gedaan om bij de facelift wat meer energie in het interieur te steken. Die nieuwe tellers maken het doodsaaie en simpele interieur echt niet mooier. Het steekt heus allemaal keurig in elkaar, maar er zal niemand op de aardbol te vinden zijn wiens hart er sneller van gaat kloppen. Gelukkig klopt de zitpositie van de Fabia wel. Je kunt het lekker dikke stuur ver naar je toehalen en ook de hoogte valt goed in te stellen. Blindelings vind je de juiste knoppen en schakelaars. Nogal logisch, want het zijn er niet zo veel.
Gewenning
De bediening van de koppeling vraagt wel even gewenning, het punt van aangrijpen voel je nauwelijks. Het korte versnellingspookje wisselt tamelijk gevoelloos, maar wel zeer gemakkelijk van positie. Je klikt de vijfbak simpel door de verzetten. Het onderstel neigt meer naar comfort en de neus slaat nogal ver door na het nemen van verkeersdrempels. Een bochtenridder is de Fabia zeker niet, hij heeft nogal last van onderstuur en daarbij helt hij ook nog eens fors over. Gelukkig bieden de stoelen genoeg zijdelingse steun zodat je daarbij keurig op de plek blijft. De besturing werkt licht, al is gelukkig niet al het gevoel uit de installatie gefilterd.
Opjagen
Op de tussensprints merk je nauwelijks dat je met de 100 pk sterke versie van de 1.4 zestienkleppenmotor op weg bent. Er is ook een versie met 75 pk verkrijgbaar. Je moet de Fabia echt opjagen tot boven de 4.000 toeren om 'm tot iets extra's aan te sporen. Eigenlijk komt de krachtbron alleen op de sprint van 0-100 km/h tot z'n recht. We zullen het koppelverloop van de motoren er eens bijhalen. Dat verklaart al een hoop, want beide versies van de 1.4-motor leveren maximaal 126 Nm aan koppel, de 75 pk-versie doet dat bij 3.800 tpm, de 100 pk-versie moet er 600 omwentelingen extra voor maken.
Bescheiden
Overigens is er binnen het VW-concern nog een derde variant van de zestienkleps 1,4-litermotor: de 85 pk sterke FSI. Maar laten we niet verder afdwalen. Een 100 pk sterke Fabia 1.4 16V is nog altijd voordeliger dan een 75 pk sterke Polo 1.4 16V.
De Ambiente-uitvoering staat voor iets meer dan 15.000 euro in de prijslijst. Comfort-verhogend zijn de cruise control en de elektrische raambediening voor. Vier portieren krijg je altijd bij een Fabia, een driedeursversie bestaat niet. Hoewel hij een motor met 100 pk onder de kap heeft, staat deze Fabia slechts op bescheiden stalen 14-inchwielen.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Fabia 1.4 16V 100pk Ambiente |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.195 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 126 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.960 mm / 1.646 mm / 1.451 mm |
Wielbasis | 2.462 mm |
Massa leeg | 1.040 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 850 kg / 450 kg |
Banden | 185/60R14Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,5 s / 9,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,3 s / 16,7 s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 158 g/km |