Skoda Fabia 1.4 TDI 70pk Ambiente (2007)

autoreview

Skoda Fabia 1.4 TDI 70pk Ambiente (2007)

Signalement

UitvoeringFabia 1.4 TDI 70pk Ambiente
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf104.000 km
KM-stand laatst265.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbare pruttelaar

  • 111.000 km

Aankoop:

In de lente van 2011 namen we als gezin het besluit dat er een kleinere tweede auto aangeschaft moest worden. Qua kilometers kan voor ons een diesel lang niet uit, maar we wilden toch graag een zelfontbrander omdat de loop van de motor zoveel rustiger is en een diesel zoveel goedmoediger rijdt dan een benzineauto. Na bezoeken aan verschillende autohandelaren kwamen we uiteindelijk weer bij een Korterink-vestiging terecht (onze Octavia komt hier ook vandaan), deze keer in Rouveen. Hier vonden we onze Fabia 1.4tdi. Gedurende de proefrit raakten we gelijk onder de indruk van de ruimte in het kleine autootje: zelfs lange mensen kunnen zowel voor- als achterin een fatsoenlijke zitplaats vinden.

Rijtechnisch gezien bleek het een allemansvriend, alles functioneert soepel en gemakkelijk. Onze Faab was al van het nieuwe type, althans qua uiterlijk. De motor zou nog net van het oude type zijn, maar hoofdzaak was dat het autootje goed reed. De aankoopbeslissing was dan ook snel gemaakt.

Tegenvallers/meevallers:

Al bij de eerste regenbui bleek er langs de voorruit water in de auto te komen. Ook hoorden we na enkele weken een geluid in motor wat heel goed op slijtage van de distributieriem kon duiden. Een Skoda-dealer in de buurt raadde ons dan ook af om onze dochter hier zo mee op vakantie te laten gaan. Korterink beloofde de voorruit opnieuw te monteren en de distributieriem te vervangen voor garantie. Op ons verzoek zou tegen betaling de waterpomp ook vernieuwd worden. Na een week konden we onze Fabia weer ophalen, de ruit was dicht en genoemde onderdelen vervangen, alles geheel kosteloos. Het geluid in de motor was na vervanging van de distributieriem echter nog steeds aanwezig, vergelijking met een splinternieuwe Fabia leerde dat ook hier het geluid aanwezig was. Het hoort kennelijk bij 1.4 tdi en inmiddels zijn wij er aan gewend.

Nu:

Op dit moment is de Fabia ongeveer anderhalf jaar in ons bezit en we zijn er nog steeds blij mee. De hierboven genoemde problemen zijn goed opgelost en tot nu toe zijn er nog geen nieuwe bij gekomen (op een kapotte koplamp na).

Rijden:

De 1.4 tdi is met zijn 70 pk’s en 1100 kg leeggewicht niet de snelste. Toch komt hij in het dagelijkse verkeer goed mee. Op de Nederlandse wegen kun je er zo’n 1:22 mee rijden. Bij hogere snelheden in Duitsland (tot 150 km/h) blijft het verbruik steken op 1:16, toch nog alleszins redelijk dus. Vooral in lagere toerentallen is de motor bepaald niet geluidloos, maar wij vinden het eigenlijk wel een mooi geluid. Hij pruttelt er lustig op los als hij moet werken. Als je flink doortrapt, komt hij ook nog in het snelle verkeer mee, bij 150 heb je niet het gevoel dat hij zal ontploffen of opstijgen als je verder doortrekt.

De zit in de auto is redelijk. De stoelen bieden niet heel veel zijdelingse steun, je zit er eigenlijk wat bovenop. De bestuurdersstoel is ook in hoogte verstelbaar, je vindt altijd wel een goede houding achter het stuur. Het glimmende pookje schakelt als een mes door de boter, misschien zullen sommigen dit te gevoelloos vinden.

Achterin is ruim plaats voor 2 volwassenen, de daklijn is vrij hoog zodat ook lange mensen hun hoofd kwijt kunnen. Het verbaast ons steeds weer dat in zo’n kleine auto nog zoveel beenruimte beschikbaar is.

Rijden in de Fabia gaat opvallend gemakkelijk, het stuur draait zelfs wat gevoelloos. Op rechte stukken moet je af en toe wat corrigeren, zeker bij zijwind. Waarschijnlijk is de hoge daklijn daar debet aan.

Bij koud weer is het opvallend dat de startmotor de motor amper kan rondtrekken. We hebben de capaciteit van de accu laten controleren, maar daarmee is niets mis. De motor slaat wel onmiddellijk aan, kennelijk kost het veel kracht om een 3-cilinder door zijn compressie te trekken. Zolang hij goed blijft starten, laten we dat maar zo. Opvallend is ook dat het motortje in erg koude toestand bij lage toerentallen “geen worst van de tafel trekt”, vervelend als je ’s morgens moet invoegen op een drukke weg. Niet erg, we sparen het koude dieseltje, dan gaat hij langer mee. Met koude motor komt er wel een akelige, prikkelende lucht uit de uitlaat. Tsja: nog geen katalysator en geen roetfilter. Na een paar kilometer is de motor warm en loopt hij weer schoon.

Afwerking:

De Fabia is zowel van buiten als van binnen netjes afgewerkt. Er is veel plastic gebruikt, in de onze is de onderste helft van de binnenbekleding wit. Er is nergens een rammeltje te horen, ondanks dat het driecilindertje nogal wat trilling veroorzaakt bij lage toerentallen. Voordeel van het plastic is dat het gemakkelijk schoon te houden is.
De auto is voorzien van nette stoelen met bekleding in kleuren waarvan je denkt dat er snel vuil op te zien zal zijn, maar het tegendeel is waar. De Faab heeft nu 111.000 gelopen en de stoelbekleding ziet er nog uit als nieuw.

Ook het kofferbakje is netjes bekleed met grijs tapijt. De achterbank kan neergeklapt worden in ongelijke delen, wat toch weer voor een flinke ruimte zorgt. De hoedenplank kan zowel verwijderd als op halve hoogte gemonteerd worden.

Kortom:

Tot nu toe zijn we zeer tevreden over onze Fabia. Als tweede auto is hij goed handelbaar in druk verkeer en hij past op kleine parkeerplaatsen. Toch biedt hij binnenin een zee van ruimte. Het ontbreken van problemen en rammeltjes geeft ons het vertrouwen dat we er nog lang een auto aan zullen hebben.

137.000 km.

Verbazingwekkend: het Faabje geeft geen rammeltje, er zijn naast een "gewone" beurt geen extra reparaties geweest, hij gedraagt zich voorbeeldig.
Ik moet dus melden dat er niets te melden is.

Eindelijk een probleempje, maar 't viel mee.

  • 147.000 km

Een paar weken geleden heeft de Faab opnieuw zonder mankementen de APK gepasseerd. Echter in de week erna ging plotseling het lampje van het motormanagement aan. De garagehouder gaf aan dat door de roetmeting, waarbij de motor een poos op hoog toerental moet draaien, soms wel eens roetstukken loskomen die de boel vervuilen en daarmee storingen geven.
Nadat hij tweemaal het systeem heeft gereset zonder resultaat, is de EGR-klep schoongemaakt.
Faabmans pruttelt er nu weer vrolijk op los zonder brandende waarschuwingslampjes en nog steeds zonder rammeltjes in het interieur. We zijn weer tevreden!

Gloeibougies geven problemen

  • 155.000 km

Nu het kouder wordt, gaan ook de winterse problemen niet aan de Faab voorbij: soms moet de motor wel erg vaak rond voor hij aanslaat. Bij controle is gebleken dat het euvel veroorzaakt wordt door een of enkele defecte gloeibougies, die de diesel moeten voorverwarmen bij een koude start. Ze zijn nog niet vervangen, maar op internet zijn nieuwe te vinden vanaf 8 tot 15 euro per stuk. Dus dat gaat ons ook de kop niet kosten.

Opnieuw een probleempje

  • 150.000 km

Af en toe gingen de linker achterdeur en de achterklep niet meer goed open en dicht. Voor de achterklep wordt het slot volledig elektrisch geregeld, de deur was nog van binnenuit te openen. Beide motortjes bleken stuk te zijn, een kwaaltje dat vaker schijnt voor te komen.
Onze merkloze, alleskunnende garage heeft ze beide vernieuwd. Materiaalkosten €55.

Weer 15000, bijna zonder problemen

  • 170.000 km

Intussen heeft onze Faab de respectable kilometerstand van 170000 bereikt. Rond de 160000 ging af en toe het lampje van het motormanagement aan: een marter had enkele slangetjes onder handen gehad. Deze bleken met een tussenpijpje simpel in te korten en met een reparatie van €15 waren we weer klaar. Geen probleem van Faabmans, maar van ongedierte rond het huis.
Ook de accu is intussen vernieuwd, plotseling wou de motor niet meer starten. Het is nu duidelijk dat het startprobleem niet aan de verstuivers, maar aan de accu lag.
Al met al loopt de Fabia nog steeds zonder rammeltje en ook het interieur houdt zich goed, de kilometers zijn de bekleding niet af te zien.
Intussen rijdt onze dochter er ook regelmatig in. Ze is inmiddels zo aan de Faab gehecht, dat niet wilde ingaan op het voorstel om hem eens in te ruilen voor een nieuwere. Ik verwacht dus dat hij in ons bezit nog jaren mee gaat. Gelukkig is het een exemplaar van vóór de sjoemelsoftware, de distributieproblemen en de zuigerveerproblemen van de VW-motoren. Volgens de afschrijvingstabellen is de auto nog zo'n €4500 waard. Dat zal nu jaarlijks niet veel meer verminderen, dus veel goedkoper kunnen we eigenlijk niet rijden. Een probleem waar de auto zelf part noch deel aan heeft is de hoge belasting op dieselauto's, jaarlijks vangt de Staat ruim €1000 aan het autootje.

Even melden dat er niets belangrijks te melden is.

  • 195.000 km

De Fabia doet het nog steeds prima. Mijn dochter is ermee op vakantie geweest en kwam na dik 4000 km en 10 dagen gereden te hebben nog steeds zeer enthousiast terug. Het karretje had zich prima gehouden. Op de Duitse snelwegen trapt ze redelijk door en ook in het Oostenrijkse bergland had de Faab zich goed van zijn taak gekweten. En dat met 70 pk-tjes. Toch had de Fabia over de hele 4000 km. genoeg aan 1:18.
Juist voor de vakantie heeft de auto een grote beurt gehad en daarbij bleek het verstel-mechanisme van de achterrem/handrem vast te zitten. De garage heeft dit keurig gangbaar gemaakt. Nieuwe segmenten waren nog niet nodig, wel nieuwe blokken vóór. Kost iets, maar dan....
Mijn dochter heeft zich bijzonder aan deze auto gehecht, als ik haar voorstel om een nieuwe Faab te kopen, wil ze daar niets van weten. En eigenlijk is het enige waaraan je kunt zien dat er nu bijna 2 ton op zit dat de bekleding van de bestuurdersstoel wat vuil wordt op de "instaprand". Roest valt nog nergens te bekennen, terwijl de auto volgend jaar al zijn 2e lustrum viert.
Er zit niets anders op dan met de volgende beurt maar weer eens een nieuwe distributieriem te laten monteren en hopen dat we hiermee de 3 ton zullen halen. Misschien zullen we iets meer kosten aan onderhoud gaan maken, maar de afschrijving kost ons de kop niet meer. Conclusie tot nu toe: nog nooit zo'n probleemloze, zuinige, degelijke auto gehad. Jammer dat de Staat er jaarlijks meer dan €1000 van plukt. Ster erbij voor de gebruikskosten.

We gaan door voor de 3 ton!

  • 210.000 km

Volgens de ANWB koerslijst is de Faab nu tussen de €1800 en €2800 waard, afhankelijk of je koopt of verkoopt en of dat inruil of losse verkoop tussen particulieren is. Omdat alles nog prima functioneert, hebben we besloten om er nog een keer een distributieriem en een waterpomp aan te wagen. Het karretje gaat nu zijn 11e jaar in, maar er is nog totaal geen roest te bespeuren. Alleen de achterste uitlaatdemper laat een roestige plek zien. Afhankelijk van het merk gaat die zo'n €50 kosten (geen geld!). Ik verwacht dat mijn kleine alleskunnende garage die er in een uur onder zal kunnen zetten.
In mijn vorige stukje schreef ik over de bekledingnaad van de bestuurdersstoel die wat begon te "rekken". Dat is eigenlijk niet erger geworden.
Al met al geeft ons dit de overtuiging dat zo'n Fabia een onverwoestbaar stuk blik is dat misschien zomaar 3 ton of meer blijft draaien en er dan nog steeds goed uitziet.
Punt erbij voor de kosten, nu dus de volle 5 sterren.

Bekabeling naar bestuurdersdeur vervangen

  • 215.000 km

Af en toe weigerden de voorste ramen om zich te laten openen, op een gegeven moment weigerden beide ramen voorin. Gevaarlijk, want je kunt niet meer ontsnappen als je de auto in het water rijdt.
Bij nadere beschouwing bleken de kabeltjes in de rubberen "slurf" tussen carrosserie en deur geknikt en beschadigd te zijn. Ach, hoe vaak zijn die in die 215.000 km wel niet gebogen. Het schijnt een probleempje te zijn dat vaker voorkomt, de kabelbomen zijn gewoon op internet te koop.
Vervelend was echter dat de boel na het monteren van een nieuwe kabelboom nog niet functioneerde. Daartoe moest ook het schakelblokje in de deur worden vervangen. De monteur heeft wel even moeten zoeken, hij twijfelde eraan of we de kabelboom wel correct gemonteerd hadden. Uiteindelijk heeft het erin geresulteerd dat het bestuurdersraam wel open gaat, maar dat je daarvoor het schakelaartje omhoog moet trekken. Precies omgekeerd als standaard dus, maar het werkt. Het passagiersraam gaat weer op en neer zoals je de knop beweegt.
We hadden er rekening mee gehouden dat we iets meer kosten zouden krijgen, zolang het hierbij blijft, hoor je me niet klagen.

Feinstaubplakette klasse 4!

  • 235.000 km

Tijdens een weekend uit kwamen we met de Faab in een Duitse stad waar een milieusticker verplicht is. We konden deze bij de Duitse TÜV zonder problemen kopen. Kennelijk was de baliemedewerker niet op de hoogte van de prijzen, we kregen de sticker voor €6, terwijl dit voor buitenlanders eigenlijk duurder is.
Tot onze grote verbazing bleek ons Faabje zonder kat en roetfilter nog een klasse 4-sticker waardig. Dat had ik niet gedacht!

12 jaar en weer probleemloos door APK

  • 245.000 km

Deze week is onze vrolijke pruttelaar weer probleemloos door de APK gekomen. Er hoefde helemaal niets aan te gebeuren. Hij wordt al 12 jaar, er is nog geen spatje roest te bekennen en het motortje loopt nog als een naaimachientje, net of hij steeds mooier gaat lopen.
De inruilwaarde zakt nu jaarlijks nog maar weinig, dus goedkoper kunnen we eigenlijk niet rijden. Jammer dat we jaarlijks kruiwagens vol geld naar de belastingdienst moeten brengen voor ons kleine dieseltje. In ieder geval zijn we er in de loop der jaren bijzonder aan gehecht geraakt, het hele gezin zou erom treuren als hij het op een kwade dag opgeeft.

Hij gaat maar dóór!

  • 265.000 km

De laatste keer dat ik deze review bijwerkte, is al weer bijna anderhalf jaar geleden.
Nog steeds is er eigenlijk niks spannends te melden. De Faab gaat maar door en door en heeft genoeg aan de reguliere beurten. De enige reparatie bij de laatste beurt bestond uit twee nieuwe achterwiellagers, die kostten ons de kop niet. Wel heeft de verzekering van de tegenpartij een linksachter-schade moeten betalen. Eigenlijk was de auto total-loss, maar doordat de reparateur kon kiezen voor een gebruikte linker achterdeur, kon het net. Het grappige is, dat het linkervoorraam, waarvan de elektrische bediening haperde, na de schade ook weer goed werkt. Hij ziet er weer perfect uit!
Toen de auto 2 ton gelopen had, hebben we de keus gemaakt om, met een nieuwe distributieriem, door te rijden tot 3 ton. Ik zie aankomen dat we straks opnieuw moeten kiezen of we doorgaan tot 4 ton en daarvoor investeren in een distributie-set. Goedkoper kunnen we niet rijden: de auto gaat niet stuk en de waarde op de koerslijst zakt bijna niet meer. Enige pijnpunt is nog de staat. Naast de motorrijtuigenbelasting van maandelijks €93 wordt nu ook nog €15 per maand afgeschreven omdat het een "vuile diesel" zou zijn.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    2
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens