Skoda Fabia 1.2 12V Ambiente (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia 1.2 12V Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Destijds een nieuwe auto gekocht vanwege het kleine prijsverschil tussen gebruikte kleine auto’s en nieuwe kleine auto’s. Dat we toen ook de kleur en dergelijke uit konden kiezen kwam mooi uit. En ook de betrouwbaarheid van een nieuwe auto deed mij besluiten om hiervoor te kiezen.
Gekeken naar diverse merken, Renault Clio, Fiat Punto, Volkswagen Polo, Ford Fiesta en Skoda Fabia. Uiteindelijk voor de Fabia gekozen vanwege de standaarduitrusting (o.a. cruise control, meegespoten bumpers, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel). Een cd speler/navigatiesysteem was voor een kleine meerprijs leverbaar. En 5 deurs, vooral op dat punt kom je bij andere merken al gauw €2000 hoger uit.
Toen ik deze auto kocht, had ik nog weinig ervaring met andere auto’s. Qua rijgedrag bevalt hij uitstekend. Thuis hadden we een Volvo S80 en een Renault Twingo. De Fabia voelt zeker zo degelijk aan als de Volvo (en da’s een pluspunt voor de Fabia, geen min voor de Volvo). Je kan wel merken dat de Twingo in alles een klasse lager is, maar daar is de prijs ook naar.
Hij ligt lekker op de weg, weinig last van zijwind.
De 1.2 motor is voldoende voor ons. Het is geen sprinter, maar in de stad kun je goed mee met het verkeer. Ook op de snelweg met de cruise control op 120 rijd je erg comfortabel
Voor het verbruik ga ik uit van de waarden van de boordcomputer en die vallen niet tegen. Op de snelweg zo’n 6 l./100 km, over het algemeen een verbruik van 5.9 l./100 km met veel korte afstanden en vrij weinig snelweg.
PROBLEMEN
Buiten de beurten om de 15.000 km weinig problemen gehad (2 dimlichten tegelijkertijd kapot) maar 2 weken geleden een ernstig probleem.
De afspraak voor de 45.000 km beurt was al gemaakt.
De auto startte moeilijk en het lampje van het uitlaatsysteem brandde. Hij reed maar zo’n 30 km/uur, en om de 500m. moest je stoppen, contact uit, wachten, contact aan en weer verder met je slakkengang.
Door de wegenwacht is de bobine vervangen, daar waren ze ook al achter bij de dealer maar die hadden er geen op voorraad.
Nadat de bobine vervangen was heeft hij hetzelfde probleem nog een paar keer gehad, weer wegenwacht erbij. Na elke oplapbeurt kon je ongeveer 1 rit maken (duur en snelheid maken niet uit) en daarna weer hetzelfde probleem.
Na de beurt bij de dealer geen problemen meer gehad, maar ze hebben niet kunnen achterhalen wat het geweest is. Dit komt de betrouwbaarheid niet ten goede.
*Update*
Vorige maand problemen met starten. Het probleem met de bobines leek weer terug. Moeizaam de auto kunnen starten (vaak opnieuw contactslot omdraaien, veel gas, langzaam koppeling op laten komen), naar dealer gereden. Onderweg na afremmen voor drempels nog enkele keren stilgevallen.
Na enkele dagen door de dealer opgebeld. Het bleek het benzine-inspuitstuk te zijn. Kan gebeuren als er vervuilde benzine (of benzine van mindere kwaliteit) gebruikt wordt. Toch is dit onderdeel onder coulance vervangen, ondanks dat de 2 jaar garantie van de auto al verstreken waren.
Wij tanken vooral bij Tango, dit had de monteur vaker gehoord in combinatie met het probleem. Er is ons aangeraden om ook euro 98 i.p.v. euro 95 te tanken. Momenteel tanken we bij de ’dure’ tankstations de v-power en excellium. We hebben het idee dat de motor hier lekkerder op loopt. Beter optrekken, minder lawaai. Ook krijgen we de indruk dat we langer met een volle tank doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.