Skoda Fabia 1.4 16V 100pk L&K (2005)

autoreview

Skoda Fabia 1.4 16V 100pk L&K (2005)

Signalement

UitvoeringFabia 1.4 16V 100pk L&K
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf80.000 km
KM-stand laatst318.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 80.000 km

De auto rijdt goed en is voorzien van veel luxe, zoals leren bekleding en parkeersensoren.

Nadat de auto op benzine heeft aangetoond voldoende betrouwbaar te zijn, een LPG-installatie in laten bouwen met een mooi grote tank van 52 liter.
Daarop kan de auto ruim 600 kilometer rijden.

13 jaar later

  • 304.500 km

De Fabia bevalt na 13 jaar nog steeds goed.
Overweeg je een tweedehands exemplaar te kopen, houd dan rekening met extra onderhoud en kosten vanaf ca. 250.000 kilometer als je de auto in goede conditie wil houden. Zie het lijstje onderaan.

Voordelen
De auto is degelijk en rijdt prettig. Na ruim 3 ton nog geen enkele rammel tijdens het rijden. Deze uitvoering is behoorlijk luxe.
De bediening is eenvoudig, het dashboard zit logisch in elkaar. De auto schakelt gemakkelijk. Na ruim 3 ton werkt de motor nog goed.
De leren bekleding is van goede kwaliteit en gaat lang mee, net als onderdelen als de uitlaat, dynamo, airco, accu. Auto rijdt prima op LPG en roest niet.

Nadelen
De auto verbruikt een beetje olie. Af en toe even peilen!
Een aantal onderdelen raakt na verloop van tijd defect. Een tegenvaller was dat de koppeling het snel begaf.

Onderhoudspunten van de Fabia 1 zijn verder:
De (voor)wielophanging vraagt nog wel eens aandacht.
De kachel geeft soms mankementen. Eenvoudig te herstellen.
EGR-klep en lambdasonde kunnen storingen gaan geven waardoor de motor gaat inhouden of stationair onregelmatig draait. Daarnaast kan de stuurbekrachtiging na verloop van tijd defect raken. Voor deze 3 punten is een monteur met verstand van zaken aan te raden.
Bobines gaan na verloop van tijd kapot. Eenvoudig te vervangen.
Mechanisme elektrische voorramen kan al op jonge leeftijd uitvallen.
De Fabia houdt niet zo van water; portieren kunnen lekken (op te lossen door af te kitten), en de waterafvoer onder de motorkap kan verstopt raken door vallende bladeren, waardoor water de auto in kan lopen. Af en toe even nakijken.
Een oudere Fabia zal je een keer verrassen door plots niet meer te starten. Een kabeltje naar de startmotor is dan waarschijnlijk versleten.

Onderhoud aan de auto:

80.000
114.000 Distributieriem en waterpomp
130.000 Draagarmrubbers, ashoezen
141.000 Koppeling, accu, airco onderhoud, deuren afgekit
159.000 Kachelweerstand, raammechanisme rechtsvoor, schadeherstel
178.000 Multiriem, uitlijnen
210.000 Remschijven, remblokken, EGR-klep
224.000 Distributieriem, waterpomp, schokdempers, airco onderhoud
237.000 Bobine (3x)
262.000 Stuurpomp, EGR-storing, LPG vulslang
279.000 Koppelstangen, uitlaat middendeel, diverse reparaties remsysteem, airco onderhoud, recirculatieklep vastgelopen
287.000 LPG-verdamper, gasveren achterklep
294.000 Distributieriem, waterpomp, multiriem, koplampen dof, mistlamp, lambdasonde, kabels startmotor en kabel dynamo.
308.500 -
318.000 Achterste motorsteun

En daarnaast olie, filters, remvloeistof, bougies, banden, lampen en wisserbladen.

APK keuring

  • 308.750 km

Geen problemen gezien, de Fabia kan weer een jaar door!

Een nieuwe APK zonder problemen

  • 318.000 km

De APK laat geen problemen zien.
Wel preventief de achterste motorsteun vervangen. De auto rijdt nu prettiger in de file omdat de motor minder kan bewegen.

Verder merk je dat er door de leeftijd wat meer speling op bepaalde onderdelen komt. De garage had weinig interesse om draagarmrubbers te vervangen. Maar eens uitzoeken wie er zin heeft om dat tegen aanvaardbare kosten toch maar eens op te pakken.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens