Praktijkervaring Audi E-tron: voorsprong door techniek?

'Ik vind Audi qua afwerking en materiaalgebruik de laatste jaren achteruitgegaan'

Audi E-tron
Audi E-tron Sportback - Jaguar I-PaceAudi E-tron Sportback - Jaguar I-PaceAudi E-tron Sportback - Jaguar I-PaceAudi E-tron Sportback - Jaguar I-PaceAudi E-tron Sportback - Jaguar I-Pace

In 2018 presenteerde Audi met de E-tron zijn eerste volledig elektrische productiemodel. De naam E-tron was niet helemaal nieuw en werd al gebruikt om de plug-in hybride Audi A3 en Q7 van de stekkerloze massa te onderscheiden. Nu de toevoeging wordt gevoerd op alle elektrische modellen gaat de oorspronkelijke E-tron nu door het leven als ‘Q8 e-tron’. Of Audi’s pionier de juiste keuze is voor wie een grote EV zoekt? 21 eigenaren delen hun praktijkervaringen. 

De Audi E-tron is verkrijgbaar als 50 quattro en 55 quattro. In beide gevallen heeft de auto dus vierwielaandrijving. Een verschil is het gecombineerde motorvermogen van respectievelijk 313 en 408 pk. Ook heeft de 55 een grotere batterij met 95 kWh bruto capaciteit, tegen 71,2 kWh voor de 50.   

Dat de E-tron sinds dit jaar door het leven gaat als Q8 e-tron betekent overigens niet dat het ook een Q8 ís. Hoewel beide auto’s het MLB Evo-platform delen, is de 4,9 meter lange E-tron 8,5 centimeter korter en lager dan een ‘echte’ Q8. Ook de wielbasis is 7 cm korter. Wat met de facelift wel groeide, is het rijbereik: de Q8 e-tron zou flink efficiënter moeten zijn dan het origineel. 

Audi E-tron

Zitcomfort en gebruiksgemak 

Maar weinig rijders maken zich druk om de zit, waardoor we ervan uit durven te gaan dat die in orde is. Wie zich wel laat horen is deze rijder: “Ik word erg gelukkig van de goed zittende sportstoelen, die perfect verwarmbaar en verstelbaar zijn. Het alcantara voelt prettig aan.” Twee rijders hebben een kritiekpunt gevonden. “Minpuntje is dat ik de zittingen net wat te kort vind. Ik ben zelf niet overdreven lang (1,83 meter), maar ze hadden van mij wat langer gemogen”, schrijft een andere bestuurder, om te concluderen: “Verder is de stoel prima.” Een andere rijder merkt op dat een eventuele middelste achterpassagier de gebeten hond is. “De middelste zitplaats is zo goed als onbruikbaar door de middenconsole, die op een uiterst vreemde manier uitsteekt.”  

Ook de bagageruimte wordt met een voldoende beoordeeld. “De kofferbak is prima toegankelijk, maar heeft wel een wat hoge tildrempel en de laadvloer ligt wat dieper achter die drempel. Opletten dus, want je beschadigt je bumper als je niet hoog genoeg tilt.” 

Net als sommige andere e-modellen heeft ook de E-tron een ‘frunk’. Deze opbergruimte in het vooronder scoort echter weinig punten. “Ik vind de ‘frunk’ een onzinnig ding”, schrijft een kritische eigenaar. “Die is veel te klein om echt van toegevoegde waarde te zijn. Het is ook een onlogische plek voor de meest gebruikte kabels, want je moet eerst de motorkap openen en daarna de frunk zelf. Omslachtig.” 

Dashboard en bedieningsgemak 

Hoewel Audi een reputatie heeft op het gebied van interieurafwerking lijkt de E-tron op een andere leest geschoeid. “Ik vind Audi qua afwerking en materiaalgebruik de laatste jaren achteruitgegaan. Het interieur met de gebobbelde kunststof panelen vind ik verre van hoogwaardig en gevoelig voor vuil”, schrijft een minder tevreden rijder. “Ik blijf het absurd vinden hoe er in een auto van dit budget op redelijk zichtbare en veel aangeraakte vlakken goedkoop, hard plastic wordt gebruikt”, schrijft een ander. “Dat is de wagen en het merk onwaardig. Het gaat dan bijvoorbeeld over het handschoenenkastje. Als je dit aanraakt, merk je gewoon dat hierop is bespaard.” 

Relatief nieuw is het multimediasysteem met twee schermen. Dat leidt tot uiteenlopende reacties. “Ik was in het begin erg sceptisch over het nieuwe MMI met dubbel touchscreen, maar eigenlijk mis ik de oude draaiknop totaal niet”, is een van de positieve reacties. “Het fijne is dat er genoeg sneltoetsen zijn.” Een ander schenkt aandacht aan het digitale instrumentarium. “De ‘virtuele cockpit’ werkt gewoon heel goed. Het is nieuw voor me, maar ik vind het heel fijn om de navigatieaanwijzingen in beeld te hebben waar ik ze het gemakkelijkst zie. De andere functies zijn logisch en werken goed.” 

Toch heeft deze rijder ook kritiek: “Het MMI-systeem is niet altijd even top. Het ziet er fantastisch uit, met Google Maps-beelden, maar het is soms gewoon traag. En Apple CarPlay werkt ook niet altijd.” Ook een ander nadeel van de schermen komt meerdere malen voorbij: “Vlekkenstress. De touchscreens zijn nogal gevoelig voor vette vingers. Dat past niet helemaal bij mij, met als resultaat dat ik na elke rit de schermen zit te poetsen.” 

Weggedrag Audi E-tron 

Eigenaren hebben verschillende meningen over het weggedrag van hun grote elektrische SUV. “De Audi is gróót. Dat merk je wel wanneer je ermee op pad bent. In bochten vind ik hem iets log en met parkeren is het extra opletten”, schrijft een eigenaar na de eerste kilometers. Later vult hij deze ervaring aan: “Inmiddels de 20.000 km gepasseerd, met veel plezier! Heerlijk die rust in de auto. Als je op de snelweg rijdt, lijkt het alsof je rustig op de bank in huis zit, zo stil en soepel.” Een ervaring die een ander onderschrijft. “Hij is erg stil en rijdt uitstekend. Natuurlijk is het een zware auto en dat voel je wel als je wat vlotter de bocht doorgaat, maar hij is prima handelbaar.” 

Wie sportievere aspiraties heeft, loopt tegen beperkingen aan. “Bij bochten merk je echt wel de 2,5 ton. Hij heeft (veel) onderstuur en is dus geen echte rijdersauto”, meldt een van deze rijders. “De auto is groot en loodzwaar en zo rijdt de auto ook. Het voelt log en zwaar”, valt een andere bestuurder hem bij. 

Rijassistentie 

Om de rit nog soepeler te laten verlopen, is de E-tron voorzien van een breed scala aan rijhulpen. Tenminste, zo luidt de theorie. Meerdere rijders beschrijven een praktijk waarin met name de verkeersbordherkenning ervan langs krijgt. “De assistent met verkeersbordherkenning werkt niet altijd, bijvoorbeeld op de snelweg waar de rijbaan naast je een snelheidsbord van 70 bij de afrit heeft staan en je zelf 100 mag. Dan gaat hij remmen”, ervaart deze rijder. Ook een andere rijder heeft dit systeem uitgeschakeld. “Het Tour-pakket werkt uitstekend. Ik heb het verkeersbordenherkenningssysteem wel uitgezet, omdat dit in Nederland gewoon niet praktisch is vanwege de brei aan verkeersborden in ons land.” Hij kan het de auto niet volledig kwalijk nemen: “Een normaal mens snapt het al vaak niet.” 

Ook de actieve rijstrookassistent maakt meer vijanden dan vrienden. “De veiligheidsvoorzieningen zijn ontelbaar, maar gaan mij soms te ver. Zo stuurt de auto mee wanneer hij vindt dat je van je koers afwijkt. Iets wat als veiligheidsverhogende voorziening is aangebracht, werkt onbedoeld omgekeerd: prettig is het niet wanneer op hogere snelheid in een bocht het stuur uit je handen wordt getrokken, zogenaamd omdat je niet tussen de lijnen rijdt.” De volgende rijder heeft een soortgelijke ervaring: “Minder fijn zijn de veiligheidssystemen. Ik vind deze echt gevaarlijk. Het is net of je op een hobbelpaard zit. Een ruk aan het stuur of een plotselinge remactie is de auto niet vreemd.” 

Wat verder opvalt, is de aanwezigheid van matrix-koplampen en dynamische richtingaanwijzers. Hoewel… “Voor de dynamische knipperlichten moet je een peperduur abonnement afsluiten,” schrijft een verbaasde bestuurder, “want die zijn enkel beschikbaar samen met matrixlampen. Kost je dik € 260 per jaar...” 

Audi E-tron

Audi E-tron: actieradius 

Bij een elektrische auto ontkom je niet aan het onderwerp actieradius. Omdat dit sterk afhankelijk is van wat iemand van de auto verwacht, houden we het bij cijfers. “Het is natuurlijk een zwaar bakbeest en dat merk je in het gebruik”, schrijft een rijder met ruime ervaring. “Na 42.000 km kom ik op 24,5 kWh per 100 km. Dit verschilt tussen 19 kWh bij 20 graden en binnenwegen tot 30 kWh in de winter op de snelweg met 120 km/h. Met een aanhanger loopt het verbruik natuurlijk sterk op en kom ik vaak op 35 kWh per 100 km.” 

“Elektrisch rijden brengt ook een nieuwe gewenning met zich mee”, schrijft een ander, “de actieradius. Volgens de WLTP-testnorm moet mijn Audi E-tron 55 417 kilometer halen op een volle accu, maar de praktijk is wat weerbarstiger. Gemiddeld haal ik 270 km op een volle accu; 240 in de winter en 300 in de zomer.” Een rijder die inmiddels 135.000 km heeft afgelegd, schrijft: “Het verbruik is stabiel rond de 25 kWh/100 km in de zomer en 28 kWh/100 km in de winter.” 

Audi E-tron

Onderhoud, storingen en irritaties 

Wie deze rubriek in de gaten houdt, weet dat nieuwe elektrische modellen in het begin nogal eens storingen vertonen. Deze Audi E-tron heeft daar ook enigszins last van, al zijn er gelukkig geen rijders onderweg gestrand.  

Een belangrijk punt van ergernis is de Audi-app waarmee de auto onder meer kan worden voorverwarmd of -gekoeld. “De app is een misser. Ik heb het al eerder genoemd, maar deze blijft matig functioneren. De afgelopen weken heb ik iedere ochtend geprobeerd om de voorverwarming van het interieur in te schakelen: 'success-rate' 1 op 3...”, luidt slechts een van de vele reacties. Een andere misser is overigens een te gevoelige sleutel, waarmee onder meer de achterklep op afstand kan worden geopend. “Best vervelend als een collega aan je bureau staat en vraagt of je klep met een reden open staat...” 

Sommige rijders klagen over een ouderwets update-beleid. “Updates van software moeten nog steeds via de dealer in plaats van zoals bij Tesla gewoon bij je voor de deur. Dit kost onnodig tijd”, aldus een bestuurder die weliswaar een flinke rij met aandachtspunten opsomt, maar nog steeds tevreden is. 

Bij de dealer wordt niet alleen de software geüpdatet, de auto’s hebben ook hardware-aanpassingen gekregen, zoals deze e-tron-rijder beschrijft. “De auto is net voor de eerste beurt bij de dealer geweest. Meteen zijn een aantal zaken aangepast die als terugroepactie stonden genoteerd: de ledbalk achter is volledig vervangen. Deze vertoonde soms kuren en dat was een bekend euvel. Ook is de laadpoort vervangen. Er was bekend dat hier condens kon optreden en dat was ook het geval bij de mijne. Daarnaast zijn de rubbers van het panoramadak volledig vernieuwd. Ook hier had ik eerder condens aangetroffen, maar niet zo erg als sommige anderen hadden gerapporteerd op de E-tron-groep op Facebook.” En inderdaad, ook in ‘onze’ reviews klagen meerdere rijders over een slecht werkende laadpoort en lekkage via het panoramadak. 

De ernstigste fout die een E-tron vertoonde, was lekkage aan het koelsysteem. “Daardoor kwam er koelvloeistof in de elektromotor terecht. Dat heeft ertoe geleid dat deze motor onherstelbaar beschadigd werd. Audi heeft deze motor vervangen en het koelsysteem hersteld”, schrijft de rijder die met dit probleem moest dealen. Nu we het toch over koelvloeistof hebben: “Vorige maand heb ik onderhoud gehad aan de Audi (60.000 km-beurt). Wat kost dat nu? Toch wel verbaasd dat het € 580,- was, met onder andere koelvloeistof van de batterij”, meldt een rijder die duidelijk lagere kosten verwachtte. 

Het beeld dat eigenaren van de Audi E-tron schetsen, is wisselend. De auto scoort punten met comfort en ruimteaanbod, maar de afwerking van het interieur stuit op kritiek. De wegligging is overwegend comfortabel en de E-tron blijkt geen auto voor sportievere rijders. Ook wie erg op het energieverbruik let, kan beter kiezen voor een alternatief, al belooft de gefacelifte Q8 e-tron op dat punt beterschap. Opstartproblemen waren er ook, al zijn de meeste hiervan onder garantie verholpen en lijkt het erop dat deze de auto niet onbetrouwbaar maakten. Wel onbetrouwbaar blijkt de app, waarover bijna elke rijder wel een opmerking plaatste. Al met al lijkt de E-tron een prima eerste poging, maar verwachtten rijders méér door Audi’s slogan ‘Voorsprong door techniek’. 

Lezersreacties (110) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum