Audi e-tron Sportback 50 quattro edition (2020)

autoreview

Audi e-tron Sportback 50 quattro edition (2020)

Signalement

Uitvoeringe-tron Sportback 50 quattro edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst3.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi e-tron Sportback 50 (2020)

  • 3.000 km

Toen er een nieuwe auto mocht komen was het duidelijk. Een elektrische. Niet alleen vanwege de bijtelling, maar ik was overtuigd door positieve ervaringen met twee eerdere plug-in hybrides. Mijn keuze in oktober 2019: de nieuwe Mustang Mache-e. Maar toen Ford berichtte dat de Mustang Mach-e niet in 2020 geleverd zou worden, moest ik verder kijken. Welke auto’s kwamen in aanmerking? Tesla 3: Geweldige auto, maar je ziet ze teveel. Komt op de reservelijst. Polestar: niet mooi genoeg en ik ga niet in een afgekeurd ontwerp van Volvo rijden. De gewone Audi e-tron vind ik spuuglelijk. Veel te vierkant en doet me teveel denken aan de mastodont van een Q7Toen kwam de e-tron Sportback. Een weergaloze combinatie van de A5 met de e-tron. Ik rijd zo’n 30.000 KM per jaar, dus ik durfde de kleinere accu wel aan. En een gunstige leaseprijs en levering in 2020.

Eind november afgeleverd. De eerste ervaringen na 3.000 KM. Geweldig mooie auto, krijg veel complimenten, ook van onbekenden. Rijdt zeer comfortabel. Afwerking is top. Stil, heel stil. Snel, geen straaljageraccelaratie van Tesla, maar wel zeer snel. Sneller dan de fabriekscijfers. GROOT! Erg wennen bij inparkeren. Zeer ruim. Terwijl de rechterpassagier van 180+ zijn benen voluit kan strekken, kunnen achterin nog 3 stoere zonen zitten van 180+. En een zeer ruime bagageruimte. Bereik en laadstress: valt mee. Met dit weer (5-10 graden) ca. 240 km netto rijbereik. Weergave en inschatting van auto is erg accuraat. Snelladen gaat uitstekend. (3x gedaan) en als je het goed plant eigenlijk geen enkel probleem. 11KW laden op werk en privé is handig en noodzaak om voldoende bij te kunnen laden. Is ook wel nodig, want 3km per KW is volgens mij niet heel efficient. Het automatisch afremmen voor rotondes is fantastisch. Ook al zit er officieel geen adaptive cruisecontrol op, toch remt hij op de snelweg wel af als de auto voor je vaart vermindert.

Maar er zijn ook mindere punten. Touchscreens raken erg snel vuil. Spraakcommando’s bij navigatie worden niet goed herkend. Geen Apple CarPlay. Geen stoelverwarming (heb ik achteraf ingebouwd voor 550 euro). Rijbaanaancorrectie corrigeert overdreven bij op en afritten snelweg. Bij bochten merk je echt wel de 2,5 ton. Hij heeft (veel) onderstuur. Niet een echte rijdersauto. Geen one-pedal driving. De flippers aan het sturen werken redelijk, maar zijn niet handig in bochten. Dure matrixlampen, maar om de extra’s te gebruiken moet je op deze uitvoering een abonnement afsluiten van ca. 30 euro per maand! Krijg je in een keer ook de opbouwende knipperlichten erbij en nog wat extra’s. Kortom, prijs-kwaliteitverhouding is bagger. Grootste probleem en afknapper: de Audi app. Deze doet het niet en na een maand kan ik er nog steeds geen gebruik van maken. Algemeen bekende storing die Audi niet op lijkt te kunnen lossen. Daardoor kan ik geen navigatiegegevens van de smartphone doorsturen, auto voorverwarmen, etc. Dat is ongelofelijk voor deze prijsklassen en een merk als Audi onwaardig. Mijn BMW van 5 jaar oud kon dat allemaal wel. En iedere andere willekeurige elektrische auto.

Ben ik blij met de auto? Ja!
Ben ik tevreden over de auto? Matig. Niet werkende app is schandalig en slechte prijs-kwaliteitverhouding.

Wat zou ik doen met de kennis van nu:

1. Alsnog voor de Mustang Mach-e gaan.
2. Of een ID-4 kopen. Goedkoper, ziet er in het echt veel beter uit dan op een plaatje. En grotere range.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Audi e-Tron

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens