Deze in 2018 en 2019 populaire zakelijke EV's koop je nu voor €25.000

Audi E-tron, Jaguar i-Pace, Tesla Model 3

Audi E-tron occasion

Opmerkelijk nieuwsfeitje: bij de elektrische occasions is na de meer mainstream-modellen Hyundai Kona en Kia Niro de vrij prijzige Audi E-tron het meest populair - een auto die je niet meteen zo hoog op dat lijstje verwacht. Voor ons reden om in Op Zoek Naar aandacht aan deze fluisterstille Audi te besteden.

De E-tron was typisch een auto die zakelijk aangeschaft werd en anders wel door aardig vermogende early adopters. Onder diezelfde noemer kunnen we de Jaguar I-Pace scharen. Allebei SUV’s die gebruikt inmiddels voor bedragen onder de 25 mille worden aangeboden. Als sedan-alternatief schotelen we de in ruime mate beschikbare Tesla Model 3 voor.      

 

Audi E-tron 50 Quattro Launch Edition Plus - 2020 - 188.454 kilometer - €24.950 Nou, als de E-tron zo populair is, dan beginnen we toch daarmee? Met 25 mille is de spoeling dun, maar vrijdag vonden we een Audi E-tron die voor 24.950 euro te koop stond. Dat was blijkbaar zo’n sterk aanbod dat hij alweer verkocht is. We snappen meteen de populariteit van het model: het is een behoorlijk afschrijvingskanon, zodat je er voor niet al teveel munten piekfijn bij rijdt. Zo kostte de H-646-VD nieuw bijna 71 mille, waarvan in vier jaar tijd zomaar 46.000 euro (= een behoorlijke middenklasser) verdampt is. Het zal te maken hebben met de wet van de remmende voorsprong, want deze instapversie (er is ook een krachtiger 55 met een accucapaciteit van 95 kWh) komt met z’n 71 kWh officieel slechts 300 kilometer ver. Nog wat cijfers: het maximum laadvermogen AC is 11 kW, waardoor opladen van 20 naar 80 procent ruim vier uur duurt. Aan de snellader (120 kW) ben je met een half uur klaar. Niet echt indrukwekkend (meer), toch konden twee ex-eigenaren er een behoorlijk jaarkilometrage op nahouden.

Prettig om te weten is dan dat de State of Health nog 88 procent bedraagt. Eveneens prettig: hij mag 1.800 kilo geremd trekken, mocht je niet genoeg hebben aan de riante cabine en alle opbergruimtes. Die cabine is overigens typisch Audi: prachtige materialen en met veel zorgvuldigheid opgebouwd. De dashboardschermen ogen nog steeds modern, al is de hoeveelheid informatie soms wat te veel van het goede. Op luxegebied kom je in deze Launch Edition Plus nauwelijks iets tekort. Het zit- en rijcomfort is groots, mede door de standaard luchtvering. Dat zorgt er mede voor dat in sneller genomen bochten overhelneigingen binnen de perken blijven, maar dat je met 2.300 kilo onderweg bent, is niet helemaal weg te filteren. De E-tron is eigenlijk een goedmoedige reus die passagiers en bagage in stilte en weldaad vervoert - tot je weer aan de laadpaal moet, want de opgegeven 300 kilometer haal je niet meer. In de winter zelfs geen 230 kilometer …    

Signalement

Merk Audi
Type E-tron 50 Quattro Launch Edition Plus 
Bouwjaar juni 2020
Kilometerstand 188.454
Vraagprijs € 24.950
Waar stond hij te koop? Auto Wientjes B.V., Apeldoorn

Technische gegevens

Motor synchroonmotor, permanente magneet (twee elektromotoren)
Max. vermogen 230 kW/313 pk
Max. koppel 540 Nm
Bagageruimte 660 l/1.725 l  
Max. aanhanger geremd 1.800 kilo
Gem. verbruik 21,0 kWh/100 km
0-100 km/h 7,0 s
Topsnelheid 190 km/h

 

Jaguar I-Pace EV400 SE - 2018 - 179.807 kilometer - €24.950 

Is dat gemakkelijk vergelijken: dezelfde aanbieder brengt voor dezelfde vraagprijs een Jaguar I-Pace. Deze Brit is anderhalf jaar ouder dan de Duitser, maar omdat hij iets minder kilometers heeft gereden (en misschien minder vaak aan de snellader heeft gehangen), vertaalt dit rustiger leventje zich in een SoH-score van nog 100 procent. Knap. De Jag kostte nieuw ruim 88 mille, dus heeft de enige eigenaar in ruim 5,5 jaar 63.000 euro afgeschreven. Volgens de WLTP-methode kom je dankzij z’n accucapaciteit van 90 kWh 470 kilometer ver. Verre van indrukwekkend: het maximum laadvermogen AC is 7,4 kW, waardoor opladen van 20 naar 80 procent acht uur kost (een nacht of bijvoorbeeld een hele werkdag). Aan de snellader (100 kW) ben je 52 minuten zoet. 

De I-Pace oogt gedrongener, sportiever (wellicht ook stijlvoller, maar dat is subjectief) dan de E-tron en zo rijdt hij ook. De zitpositie is lager en meer ingekapseld, de besturing communicatief, de prestaties aansprekend. Ook hier vierwielaandrijving (want twee motoren), waardoor je altijd over tractie beschikt, maar soms is de auto wat nerveus. Hij laat ook iets beweging in de koets toe, waardoor je meer tot spelen geneigd bent dan in de statige, stille Audi. Over geluid gesproken: dat van de I-Pace is meer aanwezig en doet denken aan een ruimteschip. Daarentegen is de grotendeels digitale commandopost vrij traditioneel van opzet. Ook typisch Jaguar is het gevoel van welbehagen aan boord: riante zetels, voldoende ruimte - ook achterin - en als het gaat om luxe voorzieningen hoef je de Britten niets uit te leggen. De afwerking is eveneens goed, het materiaalgebruik dik in orde. Een minpunt zou kunnen zijn de minder beschikbare ruimte bij neergeklapte achterbank, terwijl het trekvermogen slechts 750 kilo geremd bedraagt. Tja, je bent sportief of je bent het niet, zullen we maar zeggen.          

Signalement

Merk Jaguar
Type I-Pace EV400 SE
Bouwjaar december 2018 
Kilometerstand 179.807
Vraagprijs € 24.950
Waar te koop? Auto Wientjes B.V, Apeldoorn

Technische gegevens

Motor synchroonmotor, permanente magneet (twee elektromotoren)
Max. vermogen 294 kW/400 pk
Max. koppel 696 Nm
Bagageruimte 656 l/1.453 l  
Max. aanhanger geremd 750 kilo
Gem. verbruik 22,0 kWh/100 km
0-100 km/h 4,8 s
Topsnelheid 200 km/h

Tesla Model 3 Long Range AWD - 2019 - 118.301 kilometer - €24.850 

Liever geen SUV/cross-over maar een sedan(achtige)? Weet dan dat langzamerhand de eerste Polestars 2 de occasionmarkt betreden. Een veel grotere keuze (wat de occasionprijzen drukt) biedt de Tesla Model 3, dus die pakken we erbij. Voor 25 mille tref je alle uitvoeringen aan. Onze keus viel op deze Tesla Model 3, onder meer vanwege z’n sprankelend rode kleur. De leeftijd zit tussen de Audi en de Jaguar in, maar hij heeft wel de minste kilometers afgelegd. Met een catalogusprijs van ruim 68 mille was hij niet eens zoveel minder prijzig dan de E-tron en dat komt doordat de eerste eigenaar (de ZK-248-D had er twee) een lekker dikke uitvoering koos: de Long Range met vierwielaandrijving. Ook onder andere de optie Autopilot werd aangevinkt.

Kijken we naar de EV-specificaties, dan verslaat deze occasion de andere mededingers. Volgens de WLTP-methode kom je dankzij z’n accucapaciteit van een niet eens zo forse 75 kWh toch 560 kilometer ver, met dank aan het efficiënte stroomverbruik. En het maximum laadvermogen AC mag met 11 kW niet bijzonder zijn (opladen van 20 naar 80 procent duurt 4,5 uur), maar aan de snellader (Tesla-Supercharger) (250 kW) kost dat maar zeventien minuten, waarna je pijlsnel je weg kunt vervolgen. Inderdaad pijlsnel, want de prestaties zijn imponerend, net als de wegligging die niet onderdoet voor een gespierde BMW 3-serie. Zoek je een gebruikte EV om het EV-aspect, dan is de Model 3 bijkans onverslaanbaar. Dat geldt niet als je een gebruikte EV zoekt om het auto-aspect, want van materiaalgebruik en afwerking had deze eerste generatie Model 3 niet echt kaas gegeten. Daarbij is het interieur opgeruimd op het kale af (terwijl er toch veel aan boord is), want werkelijk alles wordt geregeld in het 15-inch touchscreen in de middenconsole. Dat werkt overigens erg goed, zodat de veelgehoorde term ‘rijdende computer’ niet geheel bezijden de waarheid is.          

Signalement

Merk Tesla
Type Model 3 Long Range AWD
Bouwjaar juni 2019
Kilometerstand 118.301
Vraagprijs € 24.850
Waar te koop? Automobielbedrijf Boere, Oudewater 

Technische gegevens

Motor synchroonmotor, permanente magneet (twee elektromotoren)
Max. vermogen 258 kW/351 pk
Max. koppel 527 Nm
Bagageruimte 561 l/n.b.  
Max. aanhanger geremd 1.000 kilo
Gem. verbruik 13,2 kWh/100 km
0-100 km/h 4,6 s
Topsnelheid 233 km/h

Welke ‘zakelijke’ EV past bij jou?

Drie (veelal zakelijk) gebruikte EV’s, waarvan een sedan en twee cross-overs. Die sedan (Tesla Model 3) rijdt als een dolle, terwijl z’n EV-prestaties (en zeker het stroomverbruik) imposant zijn. Dat geldt niet voor de aankleding en afwerking van het interieur. Is dat wél je wens, zoek dan een Audi E-tron, maar die komt juist het minst ver. De I-Pace lijkt ertussenin te zitten: pittig en sportief als de Model 3, premium als de e-Tron en de actieradius houdt het midden. Wat zou jouw keuze zijn?

Lezersreacties (100)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.