AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
32

Iets spannender

Test: Audi E-Tron 55 Sportback

Audi E-Tron 55 Sportback Audi E-Tron 55 Sportback Audi E-Tron 55 Sportback Audi E-Tron 55 Sportback
Marco Gorter
  • Marco Gorter
  • Autotest
23 februari 2021 om 12:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 49 2020
AutoWeek 49 2020

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 49 2020

Bij Audi zijn ze er niet bepaald vies van om diverse carrosserievarianten te bouwen op basis van een specifiek model. En waarom zou dat bij een elektrisch voertuig anders zijn? Er zijn vast wel klanten die wel oren hadden naar een E-tron, als die er wat spannender had uitgezien. Zie daar de E-tron Sportback: hetzelfde, maar dan anders.

Op het onderdeel laden presteert de Audi in ieder geval uitstekend. Hij kan laden met 150 kW, wat betekent dat we geregeld laadsnelheden van meer dan 600 km per uur zien. Daarbij duurt het lang voordat de laadsnelheid afneemt. Wat heet: de E-tron blijft maar doorgaan. Bij 80 procent zakt de snelheid naar 100 kW en zelfs bij 95 procent pompt de gelijkstroomlader de auto nog met bijna 50 kW vol. Een extra kopje koffie drinken scheelt dus zomaar enkele tientallen kilometers. Dat verhoogt uiteraard de inzetbaarheid in de praktijk, zeker voor wie vaker lange ritten maakt. Want de actieradius ligt iets boven de 300 kilometer bij normaal gebruik. Daarmee zul je niet vaak in de problemen komen, zeker niet als je trouw laadt wanneer je parkeert, maar grensverleggend is het allerminst.

 

Verfijning

Uiteraard kan het nog een stuk minder worden wanneer je het maximale vermogen regelmatig aanspreekt, de E-tron heeft namelijk aanzienlijk meer pk’s dan kilometers actieradius. Met zijn twee elektromotoren levert hij 400 pk. Overigens krijg je die alleen als de transmissie in S staat, anders blijft het laatste deel van de digitale vermogensmeter grijs en komt hij tot 360 pk. Nog altijd meer dan genoeg natuurlijk, en in de praktijk gebruik je de S-stand daarom zelden. De aandrijflijn van de E-tron maakt sowieso meer indruk met zijn verfijning dan met zijn brute kracht. Versnellen gaat heel soepel en het gaspedaal laat zich gemakkelijk doseren, waardoor je passagiers niet onbedoeld met het hoofd tegen de hoofdsteunen stoten als je iets meer vermogen vraagt. Ook prettig: de mate van recuperatie laat zich regelen met flippers achter het stuur. In principe wil je natuurlijk met zo min mogelijk weerstand uitrollen, maar mocht het overige verkeer niet meewerken, dan kun je door te flipperen afremmen op de elektromotoren en het rempedaal bewaren voor nood. Wel valt de vertraging in de sterkst recupererende stand enigszins tegen, in die zin dat het niet mogelijk is om de E-tron helemaal met één pedaal te rijden.

De E-tron blijkt na een wat langere kennismaking tot de fijnst rijdende Audi’s uit de huidige line-up te behoren. Alles is veel meer op comfort gericht en in de E-Tron vliegen oneffenheden onder de wielen door alsof ze niet bestaan. Tegelijkertijd voelt de auto koersvast en neutraal aan als het een keer wat sneller moet. De indirecte besturing past er goed bij en omdat de E-tron niet zo zwaar in de neus aanvoelt, rijdt hij prettiger dan een Q7 met 400 pk.

 

Supersnel

Weinig merken kunnen de Ingolstadters overtreffen als het om de interieurafwerking gaat. Alles sluit prachtig op elkaar aan, de materialen zijn van topkwaliteit en de digitale elementen lopen voorop in de strijd om de meeste pixels. Overigens betekent dat niet automatisch dat alles goed werkt. Doorgaans zijn de knoppen op de aanraakschermen groot genoeg en reageert het allemaal supersnel, maar heel af en toe hapert er wat of moet je net wat te diep in de menustructuur duiken om een ogenschijnlijk simpele functie te vinden. Het gaat dan om kleine ergernissen. Op de achterbank is de Sportback uiteraard minder scheutig met hoofdruimte dan de normale E-tron, maar toch zit je hier goed. De bagageruimte is met 615 liter niet heel snel een beperking.

Onze testauto is een S Edition met wat extra sportieve aankleding en daarbij nog eens zo’n € 10.000 aan opties, waardoor de prijs net boven de ton uitkomt. Overigens is de extra laadpoort wel een heel handige optie. Wanneer je een lader toevallig net niet goed kunt benaderen, hoef je minder te stoeien met de laadkabel om die aan de juiste kant van de paal te krijgen.

Oordeel

3 sterren

De Audi E-tron Sportback rijdt niet alleen erg comfortabel, maar laadt ook nog eens snel. Daarmee is hij goed inzetbaar voor langere ritten. Ook het multimediasysteem is snel en de afwerkingskwaliteit van het interieur staat buiten kijf.

  • Houd me op de hoogte over de Audi e-Tron Sportback
  • Wil jij ook meedenken bij de ontwikkeling van autoweek.nl? Dan zoeken wij jou.
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Audi Elektrische Auto

Uitgelicht aanbod

    1.2 TFSI Admired S-line Cruise Control Navigatie Airco NAP

    Audi A1 1.2 TFSI Admired S-line Cruise Control Navigatie Airco NAP

    • 2014
    • 125.829 km

    € 11.950

    2.0 TDI Quattro Pro Line S-Tronic AUT7 170PK

    Audi Q5 2.0 TDI Quattro Pro Line S-Tronic AUT7 170PK

    • 2009
    • 170.105 km

    € 14.450

    Avant 2.0 TFSI quattro AUT.Navi.LEER.Xenon.YOUNGTIMER

    Audi A4 Avant 2.0 TFSI quattro AUT.Navi.LEER.Xenon.YOUNGTIMER

    • 2006
    • 186.656 km

    € 4.950

Meer Audi occasions

Lezersreacties (32) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi specificaties
  • Audi occasions
  • Audi video's
Advies en informatie
  • Audi tests
  • Audi gebruikersreviews
  • Audi index
PREMIUM
Audi Electric Torque Vectoring - Reportage

Audi Electric Torque Vectoring - Reportage

Als het aan Audi ligt, sluiten de mogelijkheden die elektrische aandrijving biedt perfect aan...

Lees meer
Test: Audi A6 Avant 55 TFSIe

Test: Audi A6 Avant 55 TFSIe

51

De Audi A6 Avant 55 TFSIe is de enige A6 Avant die je met benzinemotor kunt krijgen, en het...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Audi Electric Torque Vectoring - Reportage

    Audi Electric Torque Vectoring - Reportage

    • 4 maart 2020
  • Audi E-tron Sportback - Eerste kennismaking

    Audi E-tron Sportback - Eerste kennismaking

    114
    • 20 november 2019
  • Autonieuws
    Dit is de Audi E-tron Sportback

    Dit is de Audi E-tron Sportback

    29
    • 20 november 2019
  • Autonieuws
    Audi neemt de E-tron Sportback mee naar LA Auto Show

    Audi neemt de E-tron Sportback mee naar...

    28
    • 13 september 2019
  • Autonieuws
    Beter in beeld: Audi E-tron Sportback

    Beter in beeld: Audi E-tron Sportback

    28
    • 25 februari 2019
  • Autonieuws
    Audi e-tron Sportback komt uit Brussel

    Audi e-tron Sportback komt uit Brussel

    47
    • 22 juni 2017
Merk
Merk
  • Review
    Audi e-tron Sportback 50 quattro Business edition Plus (2020)

    Audi e-tron Sportback 50 quattro Business...

    4
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi E-tron GT - Back to Basics

    Audi E-tron GT - Back to Basics

    41
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi prijst A7 40 TFSI en A6 Avant 50 TFSI e

    Audi prijst A7 40 TFSI en A6 Avant 50 TFSI...

    30
    • 25 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi A6 krijgt nieuwe instapper

    Audi A6 krijgt nieuwe instapper

    33
    • 24 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi geeft Q5, A6 en A7 Sportback plug-ins meer bereik

    Audi geeft Q5, A6 en A7 Sportback plug-ins...

    5
    • 23 februari 2021
  • Review
    Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI 115pk Sport (2017)

    Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI 115pk Sport...

    • 22 februari 2021
  • Autotest
    Occasiontest: Audi Q7 E-tron - Lexus RX 450h

    Occasiontest: Audi Q7 E-tron - Lexus RX...

    53
    • 22 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep