Gebruikte Audi E-Tron koopje van de eeuw?

Al vanaf € 20.845 inclusief btw

Audi E-tron

Als je het autonieuws een beetje volgt, weet je al dat een gebruikte Tesla Model 3 inmiddels behoorlijk bereikbaar is. Maar het is niet de enige EV waarvoor je nu een fractie van de nieuwprijs betaalt, ook Audi’s elektro-pionier E-Tron mag inmiddels mee voor net iets meer dan €20.000. Wat kun je van zo’n jong gebruikte, luxe elektrische SUV verwachten? 

Met een vanafprijs van €70.450 was de Audi E-Tron zeker geen goedkope jongen. Dankzij fiscale prikkels werd hij desondanks goed verkocht, met maar liefst 4.119 registraties in topjaar 2019. Eind 2022 werd het model subtiel gefacelift waarbij hij een nieuwe neus, maar ook een nieuwe naam kreeg. Sindsdien gaat hij door het leven als Audi Q8 e-tron, zelfs al heeft hij technisch nauwelijks verwantschap met de ‘echte’ Q8. Ook stegen de batterijcapaciteiten en daarmee het rijbereik. In totaal verkocht Audi in Nederland 14.051 exemplaren van de E-Tron en Q8 e-tron, de productie van het model werd op 28 februari 2025 gestaakt

Audi E-Tron vs. Tesla Model S

Tussen 200 en 350 kilometer  

De Audi Q8 e-tron is niet de variant die nu al voor net iets meer dan 20 mille mee naar huis mag, dus focussen we ons op het origineel. Dat is verkrijgbaar met twee aandrijflijnen, de 50 quattro met 313 pk en netto 64,7 kWh aan batterijcapaciteit en de 55 quattro. Die laatste is met zijn 408 pk niet alleen sterker en sneller, de grotere (netto 86,5-kWh) batterij is misschien wel het belangrijkste argument om voor deze versie te kiezen. E-Tron 55 quattro’s zijn wel wat duurder, occasionprijzen beginnen bij zo’n 24 mille

Als een groot rijbereik belangrijk voor je is, en dat is het vaker in de comments dan in de praktijk, loont het de moeite om door te sparen voor zo’n 55 quattro. De Audi E-Tron blijkt geen heel efficiënte EV, waardoor de actieradius van de 50 quattro in de winter rond de 200 kilometer kan blijven steken. De 55 quattro geeft met een winterbereik van gemiddeld zo’n 250 kilometer net dat beetje meer lucht.  

Audi E-Tron Mercedes EQC EV elektrisch

Onder zomerse omstandigheden gaat het veel beter, dan persen E-Tron 55-rijders er gemiddeld zo’n 350 kilometer uit. Ook rustige E-Tron 50-rijders kunnen onder deze omstandigheden de kaap van 300 kilometer ronden. Op papier houdt dat misschien niet over, maar we weten dat de meeste automobilisten hier dagelijks mee uit de voeten kunnen. 

Waarom is een Audi E-Tron zo goedkoop? 

Met die informatie in het achterhoofd ga je je des te sterker afvragen waarom zo’n vierwielaangedreven power-Audi zo goedkoop is. Dat heeft vooral te maken met de moeilijke markt nadat het fiscale voordeel voor de eerste eigenaar verdwenen is. Hieronder zetten we de bezwaren per gebruikersgroep voor je uiteen. 

Audi E-tron Quattro 50 zwart achterkant

Privé geen pretje 

Voor particulieren is de Audi E-Tron een potentieel dure kostganger. Ten opzichte van een traditionele auto met dezelfde occasionprijs bespaar je vaak aanzienlijk op brandstof, zeker als je met eigen zonnestroom laadt, maar gezien het soort auto en zijn gewicht moet je rekenen op stevige onderhoudskosten. Je hoeft natuurlijk geen oliebeurten te bekostigen, maar in plaats daarvan heeft onder meer het koelsysteem regelmatig onderhoud nodig.  

Een eigenaar die een review over zijn E-Tron 55 Sportback bijhoudt geeft inzicht in die kosten. “Vorige maand heb ik onderhoud gehad aan de Audi (60.000 km-beurt). Wat kost dat nu? Toch wel verbaasd dat het €580 was, met onder andere koelvloeistof van de batterij”, schrijft hij. Daarbij slijten de banden relatief snel vanwege het vermogen en gewicht van de E-Tron. En met maten vanaf 255/55 R19 weet je zeker dat je nooit goedkoop uit bent, zeker niet als je de banden kiest die je zou moeten willen. 

Audi E-tron Sportback - Jaguar I-Pace

Ook de stapsgewijs ingevoerde motorrijtuigenbelasting gooit roet in het E-Tron. Deze elektrische SUV weegt minstens 2.370 kilogram, wat in 2025 staat voor een motorrijtuigenbelasting van zo’n €130 per kwartaal. Van 2026 tot en met 2029 is dit zo’n €390 en per 2030 betaal je doodleuk meer dan €520 per kwartaal (€2.080 per jaar!) voor jouw elektrische Audi. Dit geldt trouwens ook voor zakelijke rijders, al kunnen zij deze kosten tenminste nog fiscaal aftrekken. Tot slot is er een meevaller. We hebben de verzekeringspremies gecheckt, die gezien het type auto best meevallen. 

Amper aantrekkelijk voor zakelijke rijders 

Maar het zijn niet alleen particulieren voor wie een gebruikte Audi E-Tron financieel uitdagend is, ook ondernemers die een meer dan vijf jaar oude E-Tron aanschaffen lopen tegen beperkingen aan. Zij betalen 22 procent bijtelling over de fiscale waarde, doorgaans de nieuwprijs minus afleverkosten. Een flinke kostenpost van al snel netto €6.000 per jaar, die iemand die een auto van €17.000 tot €22.000 exclusief btw aanschaft vaak niet wil of kan dragen. Ook de btw over het privégebruik, bij een btw-auto 2,7 procent van de nieuwwaarde bij 100 procent privégebruik, tikt aardig aan. Als je de auto voor de helft privé gebruikt kost dit jaarlijks nog eens ruim €900 extra. Deze factoren maken een gebruikte Audi E-Tron eigenlijk alleen aantrekkelijk voor ondernemers die de auto buiten de bijtelling houden en dus enkel zakelijk gebruiken. 

Audi E-tron Sportback - Jaguar I-Pace

Potentieel dure problemen 

Tot slot is het voor zowel particulieren als zakelijke rijders slim om een bedrag te reserveren voor reparaties. De Audi E-Tron is helaas niet ongevoelig voor technische problemen, al heeft de ene rijder daar meer last van dan de andere. Met name de achterste elektromotor lijkt regelmatig stuk te gaan, wat al snel een kostenpost van €6.000 oplevert. Ook zijn vroege modellen meermaals door de fabrikant teruggeroepen voor het herstellen van potentieel ernstige defecten. Bij veruit de meeste E-Trons zullen deze problemen inmiddels kosteloos zijn verholpen, maar controleer voor de zekerheid bij de RDW of er nog openstaande acties zijn. De batterij van de E-Tron lijkt best goed te zijn, maar vragen naar de State of Health (SoH) bij aanschaf geeft daarover uitsluitsel. 

Audi E-tron Sportback - Jaguar I-Pace

Je krijgt er wel veel voor terug 

Na al het bovenstaande is het net of je geen gebruikte Audi E-Tron moet willen, maar de praktijk is minder weerbarstig. Je koopt immers een bijzonder jonge, grote, luxe auto voor relatief weinig geld en het zou bijzonder zijn als dit helemaal zonder nadelen was. Als je weet waar je aan begint en je vindt een net exemplaar dat bij je gebruikt past, dan kun je daadwerkelijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Dat geldt zeker voor wie hem zakelijk aanschaft en hem buiten de bijtelling houdt. 

Tip: Vraag andere leden uit de AutoWeek community je te helpen bij je zoektocht, bijvoorbeeld over de aankoop van een nieuwe of tweedehands auto. Je kunt daarvoor terecht in het onderwerpKoop- & leaseadvies (nieuw en tweedehands).

Lezersreacties (153)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.