en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | e-tron 55 quattro |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 7.000 km |
KM-stand laatst | 16.000 km |
In september is het tijd voor het vervangen van mijn Volvo V90 en er is een zwarte E-tron 55 Pro-line S van december 2019 beschikbaar voor overname; mooi moment om met 4% (over de eerste 45K) bijtelling over te stappen naar een elektrische auto. De vorige eigenaar heeft in 8 maanden slechts 7.000 KM met de auto gereden en de E-tron is dus z.g.a.n.
De eerste kennismaking; wat een koppel en wat een heerlijke comfortabele stoelen. Mijn E-ton is voorzien van de S-line elektrisch verstelbare sportstoelen net geheugen en deze zitten echt heerlijk. De geïntegreerde verstelbare beensteun zorgt ervoor dat ik met mijn 1m96 en mijn vrouw met haar 1m74 allebei een comfortabele zitpositie kunnen instellen en opslaan in ons eigen profiel. De achterbank zit heerlijk en bied veel hoofd/been ruimte voor onze tieners. De kofferbak is heerlijk ruim en de kofferklep gaat hoog genoeg open ook voor mijzelf zodat je niet je hoofd stoot (een van mijn V90 ergernissen).
Rijden met de E-tron vraagt wat gewenning, de auto remt harder af bij het los laten van het rempedaal door het regenereren van de energie door de elektromotor en door het hogere gewicht (2.500KG) is het wel zo comfortabel om wat eerder af te remmen voor kruispunten/rotondes. De auto ligt zeer stabiel op de weg en je kunt indrukwekkend hard de bocht om. Het belangrijkste pluspunt; een heerlijke comfortabele reisauto die je uitgerust op plaats van bestemming brengt.
De E-tron is voorzien van twee grote touch screens voor de bediening van de navigatie, entertainment en alles wat de moderne mens nodig heeft. De functies zijn overzichtelijk weergegeven en in de eerste paar weken wordt je iedere keer weer verrast door een nieuwe feature. Daarnaast zijn de functies uit te breiden met de Audi Function on Demand (FoD) met o.a. matrix LED koplampen, parkeer assistent en digitale radio ontvangst tegen een extra abonnement per maand/jaar. Briljante manier voor het verkopen van extra software diensten op een auto, maar niet echt aan mij besteed.
Elektrisch rijden brengt ook een nieuwe gewenning met zich mee, de actieradius. Volgens de WLTP-testnorm moet mijn Audi 417 kilometer halen op een volle accu, de praktijk is wat weerbarstiger en gemiddeld haal ik 270 KM op een volle accu (240 in de winter en 300 in de zomer). Groot voordeel is dat de E-tron 55 bij een 150 kW snellader binnen 30 minuten weer voor 80% geladen en deze snelladers zijn in NL, B, D en Scandinavië ruim voldoende aanwezig. Nadeel van de snelladers; deze zijn nu nog erg duur! Van € 0.35 per kWh bij Shell, 0,59 kWh bij Fastned tot 0.79 per kWh bij een Ionity snellader en dat laaste is bijna 4 keer zo duur als thuis laden….
Wat valt tegen; op een auto van 93K had ik verwacht dat adaptieve cruise control standaard is en de connectivity via de APP is minder goed dan je verwacht van een gerenommeerde Duitse fabrikant. Het komt regelmatig voor dat de APP geen verbinding kan maken met de auto, waardoor je geen inzicht hebt in het laadproces of waardoor het voorverwarmen niet lukt (luxe probleem). Door het hogere verbruik en de noodzaak om onderweg bij snelladers te laden maakt dat de variabele elektra kosten per KM nauwelijks lager dan de benzine kosten per KM van mijn vorige V90 T5 en dat is voor mij wel een eyeopener.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.