Audi e-tron Sportback 50 quattro Business edition Plus (2020)

autoreview

Audi e-tron Sportback 50 quattro Business edition Plus (2020)

Signalement

Uitvoeringe-tron Sportback 50 quattro Business edition Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst20.800 km
Lezerswaardering: 83%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van diesel naar elektrisch

  • 5.794 km

TESTEN!
Per 1 januari 2021 ben ik begonnen bij een nieuwe werkgever. Een nieuwe baan, een nieuwe auto! In mijn vorige baan reed ik een rijk uitgeruste Renault Talisman dCi EDC en vanwege een overnamebeding had ik eigenlijk besproken de Renault mee te nemen en contractueel uit te rijden. Geen straf overigens, tot ik in oktober toch nog eens ging uitrekenen wat een elektrische auto mij per maand zou gaan kosten. Een ruimer leasebudget gaf meer keuze en daardoor kwamen de Audi e-Tron, Mercedes EQC en Jaguar i-Pace in beeld. Uit een eerste berekening bleek dat ik voor dit soort auto's niet gek veel meer zou gaan betalen dan voor de Talisman. Voor mij de moeite waard om te onderzoeken of ik tot een deal kon komen met de leasemaatschappij.
Maar eerst: proefrijden! Ik had nog nooit elektrisch gereden en had het nog nooit serieus overwogen. De eerste testrit was met de Mercedes. De vriendelijke, jonge verkoper dacht goed mee en regelde direct een EQC om mee proef te rijden. Dat viel niet tegen! Snel, stil, luxe: een aangename eerste kennismaking. Grootste minpunt: het model zelf. Terwijl ik de neus en lijnen van de EQC nog eens goed bekeek, moest ik concluderen dat ik 'm gewoon niet zo mooi vind. De calculatie van het leasetarief gaf de doorslag. Die viel veel hoger uit dan ik initieel berekend had, waardoor mijn extra bijdrage fors zou zijn. Géén Mercedes dus.
De tweede testrit was met een e-Tron. Ook hier werd ik geholpen door een hele eagere verkoper die snel een testauto regelde. Ik had mijn zinnen gezet op een 'normale' e-Tron, maar kreeg een Sportback mee. Opvallend: ik kreeg wat bedenkingen terwijl ik de Audi reed met de proefrit in de Mercedes nog vers in het geheugen. Hij is snel en comfortabel, maar niet zo uitdagend als de Mercedes. Mooie techniek, maar het luxegevoel dat de Mercedes mij gaf ontbrak een beetje. Maar het meest opvallend: er was een continue brom uit de elektromotor hoorbaar. De Mercedes daarentegen reed fluisterstil. Maar toen werd het nog onplezieriger: een e-Tron nieuw bestellen en in 2020 op kenteken zetten was geen optie meer. Zou ik voor de e-Tron gaan, dan was ik aangewezen op een voorraadauto. Gelukkig zou er nog één binnenkomen die prima aan mijn wensen voldeed; met een zeer acceptabel leasetarief ruim binnen mijn budget toch wel een heel aantrekkelijke optie!
Het was inmiddels al laat. De Jaguar zou ik op een andere dag bekijken, maar ik was er voor mezelf al uit dat de i-Pace het niet zou winnen van de Audi of Mercedes. Ik hakte de knoop door en besloot de offerte van de Audi bij mijn leasemaatschappij neer te leggen.

LEASEMAATSCHAPPIJ
Mijn aanspreekpunt bij Maas Leasing dacht gelijk mee en kwam al snel met het voorstel om de Renault over te kopen. Bovendien hadden zij een andere voorraad e-Trons staan om uit te kiezen, waardoor de keuze weer wat ruimer werd. De kogel ging door de kerk: e-Tron it is! En passant liet ik doorschemeren het jammer te vinden om niet mijn eigen perfecte uitvoering samen te kunnen stellen, met de juiste kleur, velgen, opties en bekleding. "Dat kan", kreeg ik te horen, "maar dan moet je wel een Sportback kiezen. Die kunnen we nog nieuw bestellen!" Een lastige keuze: de reguliere e-Tron spreekt me meer aan, is wat goedkoper en praktischer, maar een voorraadauto met de door mij geprefereerde kleur en opties was er niet. Ik koos toch voor de Sportback in kleur Galaxy blauw met cognackleurige lederen bekleding én de door mij gewenste 360 graden camera, comfortsleutel en 21" velgen.

OH OOOOO....
Drie weken later. Een belletje van de leasemaatschappij: "euhhh... Audi Duitsland heeft enkele honderden e-Tron orders uit Nederland geannuleerd. Het lukt ze niet meer om ze vóór 2021 geproduceerd te hebben. Jouw auto is een ervan..." Om toch nog te profiteren van de gunstige bijtelling in 2020 was ik opnieuw aangewezen op een voorraadauto. Gelukkig had Maas al gelijk een alternatief beschikbaar. In voorraad stond een Galaxy blauwe Sportback met comfortsleutel en achteruitrijcamera (als alternatief voor de 360 graden camera). Daarnaast nog wat andere extra's. En dat is 'm geworden: op 31/12 op kenteken gezet en op 05/01 afgeleverd op mijn werk:

Audi e-Tron Sportback Business Edition Plus 50 Quattro

met als extra opties:
- 21" velgen
- Hemel in stof zwart
- Sportstoelen met leer/alcantara bekleding
- Dakrailing aluminium
- Comfortsleutel
- Privacy glass
- 2e laadpunt
- Achteruitrijcamera

Middels FOD (Functions on Demand) via de Audi app heb ik er (voorlopig) nog Matrix LED-koplampen en het uitgebreide lichtpakket op gekocht.

RIJDEN
Elektrisch rijden... het is heerlijk! Wat een rust en comfort. De sportstoelen zijn fantastisch, het overzicht over de weg erg goed en gelukkig heeft dit exemplaar geen last van een storende brom. Het interieur is solide in elkaar gezet. De bediening is eenvoudig vooral dankzij de grote schermen die duidelijke en goede informatie doorgeven. De Audi is gróót. Dat merk je wel wanneer je ermee op pad bent. In bochten vind ik 'm iets log en met parkeren is het extra opletten. Ook daarom vind ik het jammer dat de 360 graden camera niet als optie op dit exemplaar zit. De sensoren rondom de auto werken overigens wel prima. Heerlijk is de automatische kofferbakontgrendeling (en -vergrendeling), die je met de voet kunt bedienen (en véél beter werkt dan in de Renault!). Er zit een mooi panoramadak in en de interieur voorverwarming was tijdens de koude winterdagen een welkome accessoire. Wel mis ik de stuurwielverwarming die ik wel in de Renault had. Het klinkt als een overbodige luxe, maar het is wel echt comfortabel.
De veiligheidsvoorzieningen zijn ontelbaar, maar gaan mij soms te ver. Zo stuurt de auto mee wanneer hij vindt dat je van je koers afwijkt. Iets dat als veiligheidsverhogende voorziening is aangebracht, werkt onbedoeld omgekeerd: prettig is het niet wanneer op hogere snelheid in een bocht het stuur uit je handen wordt getrokken, zogenaamd omdat je niet midden tussen de lijnen rijdt. Ik ben er nog niet achter hoe ik dit uit kan zetten. En al zou het lukken, het valt me op dat de instellingen om de paar weken automatisch worden gereset. Dat is vervelend en betekent dat ik meermalen de menu's ben doorlopen om alle instellingen weer correct te krijgen. Ook niet handig: verkeersbordherkenning werkt matig, wat ook de adaptive cruise control deels onbruikbaar maakt. Dat van alle veiligheidsverhogende opties de eenvoudige dodehoekindicator ontbreekt, is bijna onvergeeflijk. Nog een kritiekpunt: de knoppen op de autosleutel zijn vrij gevoelig. Vanuit mijn broekzak springt de auto nogal eens aan en uit of (erger) opent de achterklep zich ongemerkt op afstand. Best vervelend als een collega aan je bureau staat en vraagt of je achterklep met een reden openstaat... Laatste zeurpuntje (terugkerend in diverse e-Tron reviews): de app is een mooie feature, maar het zou fijn zijn als deze stabieler is en niet regelmatig uit de lucht (en dus onbruikbaar) is.

LADEN
En dan een van de belangrijkste zaken van een elektrische auto: het laden en het bereik. De e-Tron 50 staat niet bepaald bekend om z'n enorme rijbereik. Dat wist ik natuurlijk van tevoren, maar leek me eigenlijk ook niet heel problematisch. Ik rijd dagelijks 70 kilometer heen en 70 terug voor woon- werkverkeer. Ik heb inmiddels thuis een laadpunt (in +/- 6,5 uur helemaal vol), net als op het werk. In de winter is het bereik rond de 240 kilometer. Afgelopen week steeg de teller naar 280. In de zomermaanden zou 340 kilometer haalbaar moeten zijn. Tot nu toe heb ik vijf keer moeten snelladen. Wanneer je je navigatiesysteem gebruikt, meldt deze wanneer je met de beschikbare accucapaciteit een bestemming niet haalt. Er worden gelijk alternatieven voor (snel)laden getoond, wat het makkelijk maakt om een punt te vinden. Tot nu toe heb ik niet langer dan 5-10 minuten hoeven snelladen. De snelheid is hoog (hij haalt 120 kW) en hij hoeft natuurlijk niet altijd vol te zijn, bijvoorbeeld als je al bijna thuis bent en daar verder kunt laden. Ik heb het nog geen moment als onplezierig ervaren. Het geeft even tijd om koffie/broodje te halen of je werkmail te checken.

Ik ben benieuwd of ik zo enthousiast blijf als dat ik nu ben. Ik beschouw het wel echt als een voorrecht om in deze auto te mogen rijden. Uiteindelijk ben ik ook blij dat een Sportback voor de deur staat. De reguliere e-Tron zie je met enige regelmaat. De Sportback is unieker en zal dat blijven. Bovendien vind ik het model geslaagd, terwijl ik veel andere Sportbacks van de Duitse drie echt niet mooi kan vinden.

10k gepaseerd

  • 10.130 km

Inmiddels alweer tienduizend kilometer achter de rug met e-Tron in een kleine drie maanden tijd. Elektrisch rijden zorgt voor rust: rust in het interieur, maar ik voel ook minder behoefte om het gaspedaal in te trappen. Het is heel comfortabel cruisen in de e-Tron. De ruimte in het interieur is geweldig. Tot nu toe heb ik geen moment spijt gehad van mijn keuze.
Nouja, bijna niet... Tot nu toe gaat het snelladen, wanneer dat nodig is, prima. Ik denk dat ik de e-Tron zo'n zeven keer onderweg heb moeten laden. Met een snellader waar de maximale 125 kWh wordt aangesproken ben je snel weer op pad. Twee weken geleden had ik een flinke reis voor de boeg: vanuit het midden van het land naar Groningen en daarna naar Hengelo. Het navigatiesysteem gaf netjes een snellaadpunt bij Groningen aan en later op de dag na Hengelo. Maar op deze punten was het snelladen gemaximeerd tot 50 kWh en 60 kWh. Nog steeds snellaadpunten, maar dán sta je toch echt wel een tijd te wachten. Het voelde beperkend. Vraagt dus om een betere voorbereiding van mijn kant!
Er zijn drie punten die echt om verbetering vragen. Ten eerste de gevoeligheid van de sleutel in de broekzak. Inmiddels staat mijn achterklep elke week wel een keer ongewenst open, ongeacht waar ik ben. Blijft vervelend als een collega in je kamer staat met de vraag of het klopt dat mijn klep openstaat. Afgelopen week heb ik de winterbanden gewisseld voor zomerbanden en gelijk gevraagd of ze een aanpassing kunnen doorvoeren op de sleutel. Helaas is niets mogelijk: niet in gevoeligheid of het uitschakelen van de kofferklepbediening op afstand. Balen. De tweede misser is de app. Ik heb het al eerder genoemd, maar deze blijft matig functioneren. De afgelopen weken heb ik iedere ochtend geprobeerd om de voorverwarming van het interieur in te schakelen: 'success rate' 1 op de 3... Het laatste punt is de connectiviteit van de multimedia. Soms is het lastig om te verbinden met mijn telefoon en daarmee Spotify. Soms is op onverklaarbare wijze het geluid niet aan te zetten. Het systeem uit- en aanzetten is meestal de oplossing. Soms is de verbinding met DAB+ slecht. Het kost me soms vijf minuten om de muziek op te kunnen zetten die ik wil afspelen. Niet handig als je aan het rijden bent, want het leidt behoorlijk af. Het geluid van de Audi MMI vind ik trouwens oké, maar echt een flinke stap terug t.o.v. het Bose systeem in de Renault die ik hiervoor reed. Een volgende keer zou ik voor een een ander systeem opteren als dat kan!
Ik besef me dat ik hierboven wat mindere punten van de e-Tron heb beschreven, maar wil wel benadrukken dat alle andere punten echt perfect zijn! De positieve waardering houd ik zeker overeind!

20k gepaseerd

  • 20.800 km

Inmiddels de 20k gepasseerd, met veel plezier! Heerlijk die rust in de auto. Als je op de snelweg rijdt, lijkt het alsof je rustig op de bank in huis zit. Zo stil en soepel. Ik heb de afgelopen tienduizend kilometer misschien 2-3 keer een snellaadpaal moeten gebruiken. Mensen raken al gestrest bij het idee dat je met deze auto praktisch gezien 250 kilometer haalt, maar hoe vaak rijd je zo'n afstand op een dag, enkele reis? Ik in principe nooit. Met een laadpaal thuis en één op het werk, is woon-werk verkeer nooit een probleem. Vorige maand een weekend Zeeland: ik kon laden in Vlissingen, maar ook in elke parkeergarage waar ik de auto parkeerde. Dagje Wijk bij Duurstede: auto staat aan de laadpaal. Als je een paar uur weg bent, is de accu meestal weer zo vol dat ik in principe overal kom zonder te hoeven snelladen. Eind augustus staat een vakantie naar Oostenrijk op de planning, mét de e-Tron. Dat betekent wat meer plannen, maar in Duitsland en Oostenrijk is het laadnetwerk inmiddels al zo uitgebreid dat dat prima moet werken. Lijkt me een mooi onderwerp voor de volgende update!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi e-Tron

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens