Audi e-tron 50 quattro Launch Edition Plus (2019) #2

autoreview

Audi e-tron 50 quattro Launch Edition Plus (2019)

Signalement

Uitvoeringe-tron 50 quattro Launch Edition Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst114.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rijden top, laden flop

  • 3.300 km

+
Het rijden met de nieuwe Audi e-tron is fantastisch, zeker als je van comfort houdt.

De range is acceptabel, in de winter bij een volle accu tot 230km. In range mode nog iets verder, maar dat gaat te veel ten koste van prestaties en comfort. Volop binnenruimte en heel mooi afgewerkt.
-
Maar...er zijn serieuze problemen met het laden van een e-tron. Met name de 350kwh laders van Fastned en de e-tron zijn geen goed huwelijk. Op de laatste dag van januari onderweg van Louwersoog naar Amsterdam strandde ik na drie laadpogingen bij verschillende Fastned stations in Lelystad met nog 8% acculading. De laadstekker werd niet meer vrijgegeven door de e-tron, en dus moesten we de noodontgrendeling gebruiken. En die bleek geen voorbeeld van ‘German Engineering’: het zijn letterlijk twee touwtjes waaraan je moet trekken om laadklep en stekker te ontgrendelen. Dit voelde niet als een gedegen oplossing die je in een auto van 77 duizend euro zou verwachten.

Het betreft een bekend probleem. Fastned heeft een duidelijk artikel op hun website waarin ze precies dit probleem omschrijven:
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360000815988-Charging-with-an-Audi-e-tron

Waarom is de Audi mobiliteitsservice hiervan niet op de hoogte? Volgens dit artikel had het laden bij een van de 50KWh palen mij waarschijnlijk wel thuisgebracht.

Overigens doet hetzelfde probleem zich voor bij de ionity chargers van Audi zelf:

https://youtu.be/fpRZOgowomw

Ik ben benieuwd wat Audi hieraan gaat doen.

===

Audi heeft de software van de auto binnen een aantal dagen geüpdate, waarmee de auto weer laadt bij Fastned. So far so good.

Kinderziektes de wereld uit?

  • 60.000 km

Audi heeft de software van de auto binnen een aantal dagen geüpdate, waarmee de auto weer laadt bij Fastned. So far so good.

Ondertussen na veel software updates is de auto vrijwel probleemloos. Zelfs de Audi app werkt de laatste maanden goed. Deze zomer zijn we naar Oostenrijk gereden, laden gaat ook in Duitsland en Oostenrijk probleemloos bij zowel fast chargers van Ionity als Allegro. Range anxiety is nu echt verleden tijd.

Toch weer gestrand

  • 62.000 km

Toch te vroeg gejuicht: vandaag op een rit naar Hoorn werden we geconfronteerd met een rode melding: ‘storing in elektrische systeem, parkeer de auto op een veilige plek’. Daarbovenop nog een groot aantal ‘gele’ storingen, waaronder ‘storing in aandrijflijn’ en ‘storing in 4-wielaandrijving, stabiliteit beperkt’. Leaseplan gebeld, en zij stuurden de ANBW aangezien een Audi specialist niet voorhanden was.

De ANBW was snel ter plaatse, en heeft de auto uitgelezen en storingen gereset. Op advies van de ANWB monteur even een rondje gereden, waarbij alle ‘gele’ storingen weer terugkwamen. In overleg met de monteur hebben we besloten om de auto voorzichtig terug te rijden naar Amsterdam. Echter: onderweg ontstonden allerlei schokken en trillingen in het aandrijfsysteem en het vermogen was bij optrekken vanuit stilstand minimaal.

Nogmaals Leaseplan gebeld met het verzoek om de auto af te slepen en vervangend vervoer te regelen. Maar wat schetst mijn verbazing? Ondat we de auto ondertussen ‘rijdend’ hadden gekregen, konden ze niets voor ons doen. We moesten het maandag maar oplossen met de dealer. Schandalige service (of wat daar voor door moet gaan).

Dan maar zelf de Audi Centrum Amsterdam bellen. Daar werden we wél vriendelijk te woord gestaan en doorverbonden met de Audi mobiliteitsservice. Zij adviseerde ons om naar huis te rijden en dan nog eens te bellen, zodat een vervangende auto gebracht kan worden. Dat kan blijkbaar niet als je rijdend met een storing bij een dealer aankomt. Interessant idee van service hebben ze toch bij Audi.

We zijn benieuwd hoe Audi dit op gaat lossen, wordt vervolgd…

Nieuwe motor door lekkage in koelsysteem

  • 62.000 km

Drie dagen na onze ‘stranding’ toch maar eens bellen of er al nieuws is. En de leenauto van de berger moet terug, dus heeft Audi vast een passende auto klaarstaan…toch? Het is teslotte al woensdag en de auto staat er sinds maandagochtend. Maar nee, er is geen auto geregeld én ze zijn nog niet eens begonnen aan de diagnose. Er zijn nauwelijks leenauto’s: de enige keuzes zijn een ID3 of een Skoda Octavia. Begrijp me niet verkeerd, dat zijn beiden prima auto’s, maar als ik een auto had gekocht louter om van A naar B te komen dan had ik geen e-tron gekozen. Beste Pon, dit is geen goede vervanger. Zeker niet omdat we met deze e-tron al drie keer langs de weg zijn gestrand….

Uiteindelijk bleek dat een lekkage in het koelsysteem had gezorgd dat koelvloeistof in de elektromotor terecht was gekomen. Dat heeft ertoe geleid dat deze motor onherstelbaar beschadigd werd. Audi heeft deze motor vervangen en het koelsysteem hersteld. Wel waren we de auto wederom meer dan drie weken kwijt. Er is na veel aandringen uiteindelijk wel passend vervangend vervoer geregeld, een Audi E-tron 55.

Lekkage in interieur

  • 114.000 km

Helaas bleek de E-tron niet bestand tegen de overvloedige regen van de laatste dagen - vanmorgen bij een bocht naar links hoorde ik een vreemd klotsend geluid van achter het dashboard. Ook liep er een straaltje water op mijn rechtervoet…bij inspectie bleek de A-stijl volledig doorweekt, evenals de vloerbedekking en matten aan de bestuurderszijde. Niet echt een fijn gevoel met al die accu’s direct onder de stoel. Audi gebeld, waar ze ruiterlijk toegaven dat de ‘kinderziektes’ er nog niet uit zijn, en dat dit euvel vaker voorkomt. Helaas heeft de dealer pas na half januari tijd, maar de auto moet wel alvast gebracht worden. Die zijn we dus wederom een aantal weken kwijt…wordt vervolgd.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum