Audi e-tron 55 quattro S edition (2020) #2

autoreview

Audi e-tron 55 quattro S edition (2020)

Signalement

Uitvoeringe-tron 55 quattro S edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst20.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooie auto, waardeloze software, een dagelijkse bron van irritatie.

  • 20.000 km

Sinds december 2020 rijd ik een Audi E-tron. Een knappe luxe auto van een gerenommeerd merk. Hiervoor reed ik een gen1 Model S en de stap naar Duitse degelijkheid was enorm. De auto is volwaardig luxe. het interieur is mooi en de rijdbeleving is soepeltjes. Ik kon mezelf oprecht een trotse eigenaar noemen van een mooie auto.

Al snel begonnen me een aantal zaken te irriteren:

Regenerative braking kan niet standaard aan.
In de Tesla reed ik met regenerative braking aan. Dit is ook een functie in de Audi alleen kan je die niet permanent instellen. Dit zorgt er voor dat telkens na het instappen (en na het uitzetten van de cruise control) de auto weer in "doorrolmodus" staat. Dit heeft voor menig schrikmoment gezorgd bij het afstevenen op een zebrapad bijvoorbeeld. Deze feature zou theoretisch met een toggle in het menu permanent aangezet moeten kunnen worden maar ik vermoed dat ze anders geen functie hadden voor de flippers aan het standaard audi stuurwiel. Want door twee keer aan het linker flippertje te trekken zet je de regenerative braking aan. De rechter flipper heb ik nog nooit aangeraakt.

Radio springt uit bij het automatisch aanspringen van Carplay.
Ook een dagelijkse ergernis is dat bij het instappen de radio verspringt naar Carplay. Zit je net lekker naar het nieuws te luisteren, springt de audio uit als Carplay aanspringt. In de praktijk betekent dit dat je telkens opnieuw de radio mag aanzetten. Het is gewoon irritant.

De app:
Bij de eerste vorst probeerde ik de klimaatregeling uit via de app. De foutmeldingen vlogen me al snel om de oren. Mijn account bleek niet goed te zijn. Na het aanmaken van drie nieuwe accounts bleek het toch aan de auto te liggen. In maand 1 zat ik dus weer bij de dealer voor onderhoud aan de electronica. Achteraf bleek dat de connectivity module (o.i.d.) niet in orde was. Ook de noodsystemen stonden onterecht op actief terwijl ze niet bleken te werken(!!!) Ze hebben de module vervangen en toen leek alles weer goed te werken.

Tot dusver was de eerste maand geen succes.

De irritaties bleven zich voordoen. Soms doet Carplay het niet en blijft het scherm zwart. Soms gaat het klepje van het laadpunt niet open en met enige regelmaat staat de achterklep van de auto open. Dit laatste is vooral te wijten aan de sleutel en mijn twee dochters die nog wel eens met de sleutels willen spelen. Wat het vervelend maakt is dat je de achterklep niet dicht kan doen met de sleutel waardoor je er telkens voor naar buiten moet. Volgens Audi is dit uit veiligheidsoverweging. Echter, in de praktijk is het ronduit onhandig.
Het is inmiddels februari en de auto begint bij bochten wat vreemd te piepen. Dit zou aan de "ophanging van de remschijven" kunnen liggen. (o.i.d.) Gelukkig konden ze het gelijk beetpakken bij mijn volgende bezoek aan de dealer want niet veel later bleek ineens mijn volledige navigatie-historie verdwenen.

Na het update van de software zou het probleem verholpen moeten zijn. Uiteraard kon ik (voor de 3e keer inmiddels) Weer alles opnieuw instellen in de auto. Ik was inmiddels drie maanden eigenaar van deze bolide en voelde me nog steeds een vreemde in mijn eigen auto.

Maart-Juni. De irritaties begonnen inmiddels te wennen. De rijdervaring en het luxe interieur verbloemt een hoop. In juni zouden we naar zuid-frankrijk gaan en ik wilde dit per-se met de E-tron doen. En in alle eerlijkheid viel dit niet tegen. Oke, je doet er misschien 3 uurtjes langer over. Maar in tegenstelling tot ons gezelschap kwamen wij uitgerust en goed gevoed aan. Het enige minpunt deed zich voor rond Parijs. Op het moment suprême bleef de navigatie vasthangen waardoor we de afslag naar het laadstation miste. het complete scherm hing vast. Hierdoor kwamen we midden in Parijs terecht waar haast geen High Performance Chargers (HPC) zijn. er is er eentje aan de Périphérique en die doet het ook niet altijd. Sowieso waren de HPC laadpalen rondom parijs kapot. Een smet op een anders vlekkeloze rit.
Wat wel vervelend was was de app en de navigatie. Als je langer aan de laadpaal bleef hangen dan de auto aangaf (omdat je ff ging lunchen oid) dan herberekende hij niet vanzelf. Ook leek hij laadpalen te missen op cruciale plekken. Zo was het noordelijke deel van de rondweg van Bordeaux afgesloten door werkzaamheden terwijl de HPC aan de westkant was. Met andere woorden, we moesten haast het klokje rond op de rondweg van Bordeaux om bij een HPC te komen. "Gelukkig" stonden we in de file toen er uit het niets een HPC opdook op ons navigatie-kaartje. Vlakbij de afrit nog wel en op de route van onze bestemming.

De rit en het comfort is mij 100% meegevallen. Je bent wel echt overgeleverd aan de infrastructuur van het land en de populariteit van elektrisch rijden. Alleen de navigatie liet duidelijk te wensen over.

Juli.
Bij thuiskomst stapelde de problemen zich weer op.
Inmiddels kreeg ik regelmatig een blauw scherm bij het instappen op beide middenconsole schermen. Op een PC noemen ze dit een BSOD oftewel een blue screen of death. Binnen no-time zat ik weer bij de dealer waar ze me inmiddels bij voornaam kennen. Deze keer om de boordcomputer geheel te vervangen. "Nu zou alles verholpen moeten zijn meneer" werd mij verteld.

Uiteraard was ik na 8 maanden weer een vreemde in mijn eigen auto maar ach, ik kon inmiddels de stappen routinematig doorlopen.
Binnen no-time was mijn navigatie-historie weer foetsie.
Om de beleving even te schetsen:
Je stapt in, rijdt weg, trekt aan je linker flippertje voor regenerative braking (grr.). De radio springt mid-nieuws over op Carplay (GRRRRR.) je rukt op "thuis" in je navi zodat je weet hoe laat je thuis bent en poef: "thuis is niet bekend" (AAAAAARGGHH!!!).

Inmiddels is dit probleem ook bekend bij Audi maar ja, er is nog geen update voor beschikbaar. Volgens de dealer (die overigens echt hun best doen om te helpen) komt deze binnenkort maar worden ook zij hier niet pro-actief van op de hoogte gehouden. De moed zakt je voor de zoveelste keer in de schoenen en je begint jaloersmakend naar de Peugeot van je buurman te kijken waar alles "gewoon" werkt. Hoe heeft Audi zo ver kunnen zakken?

December:
inmiddels zijn we een jaar rond en hebben we de eerste nachtvorst al weer gehad. De app is afgelopen jaar vernieuwd dus met goede moed poog je je ruiten op afstand te ontdooien. Uiteraard werkte dit weer niet en vlogen de foutmeldingen me weer om de oren. Dan maar weer krabben. Wederom kijk ik naar de Peugeot van de buurman en zie de schone voorruit. Ik heb Peugeot over het algemeen niet zo hoog zitten maar moet toch concluderen dat Audi er onder duikt. Dit was een zeer pijnlijke constatering. Om over het prijsverschil nog maar te zwijgen.

Afgelopen week (29 december). Willen we op visite bij vrienden. De auto doet het op zich maar de boordcomputer heeft even kerstvakantie. "Note. System loading, please wait" staat in het scherm. Ok, we hebben allemaal wel eens wat langer nodig dus we rijden verder, om er achter te komen dat het niet weg gaat. Zelfs op de terugweg is de auto teruggebracht tot een Peugeot uit 1980 waar de luxe bestond uit een stuur, een rem en een gaspedaal.
Nu is wat mij betreft de maat echt vol. WEER een ander probleem in de lange lijst van softwarematige problemen. Het vertrouwen in de auto was al weg maar komt nu ook echt niet meer terug. Als mensen me vragen hoe de auto bevalt dan zeg ik stevast dat ik hem nooit zou aanbevelen. Omdat ik hiervoor een Tesla reed plak ik er de volgende anekdote aan vast: "Bij Tesla was de auto K*T en de IT goed, bij Audi is de auto goed en de IT K*T".

Het voelt alsof er nooit iemand van Audi in de E-tron heeft gereden. als ze dat wel gedaan hadden dan waren de initiele irritaties zo verholpen. De dealers zitten ook met hun handen in het haar omdat software buiten hun macht ligt. Helaas is dit bij Audi simpelweg niet op orde en lijkt het ook niet de juist aandacht te krijgen. Het is alsof je een hele mooie telefoon hebt die continu vast hangt of crasht.
Ik bestempel deze auto dan ook als schone schijn. een gemiste kans en een bron van dagelijkse ergernis.

2,5
  • Betrouwbaarheid
    1
  • Prestaties
    2
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Audi e-Tron

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens