Audi e-tron 55 quattro S edition (2020)

autoreview

Audi e-tron 55 quattro S edition (2020)

Signalement

Uitvoeringe-tron 55 quattro S edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst23.000 km
Lezerswaardering: 76%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inmiddels een oude en te zware EV

  • 8.000 km

Ook ik koos voor de e-tron in 2020. Nog met 8% bijtelling. Ik vond de auto gewoon mooi, vooral de gewone SUV en koos voor een mooie Floretzilver metallic 55 S Edition. Ik wilde beslist geen onvriendelijk ogend zwarte en Daytona zit al zo'n beetje op elke Audi gespoten.
De auto rijdt heerlijk, maar overtuigt mij gewoon niet na 10 maanden in gebruik en inmiddels 8000km.
Waarom overtuigt de auto mij niet?

Auto afmetingen en bouw
- De afmetingen aan de buitenkant zijn nogal groot. Maar binnenin merkt je daar niet zoveel van.
- Materialen en middenconsole: veel pianolak (drama spul voor vingerafdrukken en krasjes) en een vreemd onhandige verdieping in de middentunnel voorin.
- Audi rammel en kraakvrij? Die van mij niet hoor: rammel in deur bij dichtslaan, rammel in plafond (blijkt makeup lampje), en rammel bij knoppen in plafond (nog steeds).
- Ook ik heb lekkage aan het panoramadak gehad. Na een aanpassing zou het nu goed moeten zijn, maar ik vertrouw het nog steeds niet.

Rijden
- De auto is groot en loodzwaar. En zo rijdt de auto ook. Het voelt ook log en zwaar.
- Verbruik op kortere afstanden is dramatisch slecht. Op korte afstanden gaat het naar de 40kWh/100km. Enkel op langere afstanden wordt het beter, maar het verbruik blijft hoog. Mijn gemiddelde is 28kWh/100km. Daarmee de range slechts 86,5/28 = 308km. Ik heb de 20 inch wielen eronder. Niet idioot groot en breed dus. Ik had gedacht daar een wat betere range mee te halen.
- Ik lees overal dat de e-tron zo enorm stil is. Sorry hoor. Ook dit valt mee.. of tegen eigenlijk. Ondanks akoestische ruiten hoor ik duidelijk rolgeluid en vooral ook de motor!...

Systemen
- App en Audi online: altijd wel ergens storingen. Kan niet bijwerken, kan niet bereiken, niet beschikbaar, storing code EAS453245, storing...
- Verkeersborden worden niet goed herkend. Alle systemen die er mee werken daarom ook niet.
- Keep in lane: ja, dat werkt, maar elke 10 seconden moet je het stuur bewegen, want de Audi denkt dat je het stuur niet in de handen hebt.
- Functions on Demand: voor de dynamische knipperlichten moet je een peperduur abonnement afsluiten, want enkel beschikbaar samen met Matrix lampen. Kost je dik €260 per jaar...
- Functions on Demand: om een of andere reden meent PON afwijkende abonnement keuzes aan te moeten bieden dan in alle landen om ons heen. Maximale duur is 1 jaar. Ook hier willen ze blijkbaar maximaal geld verdienen door de goedkopere langere duur niet aan te bieden.
- Android Auto: nog steeds niet draadloos mogelijk. Er is tot nu toe ook geen update die het mogelijk maakt. Dat is teleurstellend.

Service
- Nooit meer een VAG product voor mij na deze. Dealer en PON doen alles af als producteigenschap of weten het ook niet op te lossen. Ik snap nu waarom PON zoveel winst maakt: wel verkopen, maar geen service leveren.
- Voor service sta je soms gewoon in de rij bij de balie waar ook Skoda en Seat wordt bediend. Waarom betaal ik dan €110.000 voor een Audi?
- Waar blijven de verbeteringen? De tech blijft issues houden. Audi gaat enkel voor verkoop van nieuwe auto's en stopt daar verbeteringen en aanpassing in.

Zou ik de e-tron en Audi aanraden: nee. 
Advies: kies een fabrikant die wel het totaalplaatje in beeld heeft: efficient, niet loodzwaar en tech die werkt.
Audi was er vroeg bij met deze dikke e-tron, maar de auto is inmiddels oud met achterhaalde techniek zoals asynchrone motoren en veel te hoog gewicht (zonder accu ook) waardoor de efficiëntie niet best is.

Beter verbruik, App vol storingen

  • 8.800 km

Update over verbruik: met de (relatieve) hoge temperaturen in juli is het verbruik goed voor deze fat e-tron. Ik heb volgens de computer gemiddeld 24 kWh verbruik en tot 360km bereik.
App en MyAudi: dramatisch slecht. Al wekenlang storingen en volledig buiten gebruik. Als je dit (herhaaldelijk) meldt bij Audi dan word je na enige tijd gebeld door een belteam zonder werkelijke kennis van zaken van PON. Zonder oplossing natuurlijk.
Beeldscherm uitval heb ik nu ook gehad. Misschien ook door hoge temperaturen? Jammer; weer een nieuw mankement erbij.

Verbruik prima, meer bugs en issues

  • 11.000 km

11.000 km alweer. En meer ergernis, maar tegelijk ook tevreden over het verbruik op warme dagen. 
Ook op de snelweg haal ik gemakkelijk 24kWh/100km.
Nieuwe ergernis is er ook. Bijvoorbeeld over de achterklep die steeds open gaat als je de sleutel in je broekzak hebt. Een bekend probleem blijkt als ik even Google. Melden bij de dealer en PON geeft ook hier geen enkele oplossing.
Wat ik me daarbij afvraag: komen meldingen bij de dealer en bij PON ook werkelijk bij Audi in Duitsland terecht. Feedback en vraag om verbeteringen lijken te blijven hangen in de administratieve ontkennings-afdelingen van PON.
Een nieuwe bug is dat de MMI tijdens opstarten blijft hangen. Het toont een melding dat "Het systeem wordt geladen", maar komt niet verder. Gelukkig ken ik de truc om 20 seconden de volumeknop in te drukken voor een reset. Maar jammer is dit wel. Hopelijk verdwijnt dit na een software update in de toekomst weer.

Storingen blijven komen

  • 15.000 km

Een maand geen storingen komt niet voor bij mijn e-tron.
Sinds enige tijd krijg ik weer meldingen over de dynamische rijassistent. Schoonmaken van mijn voorruit (daar waar de camera's zitten) heeft helaas niet geholpen. Rijden is nog steeds met alle comfort in deze e-tron, maar de hoeveelheid storingen en issues is bijna lachwekkend. Ware het niet dat mijn dealer en PON geen verbetering geven. Beide bedrijven lijken volledig incapabel om de e-tron te servicen. Ze zijn vast te druk met omzet en winst maken i.p.v. de klant centraal. 

Verbruik gaat weer omhoog

  • 18.000 km

Het wordt weer wat kouder en dan gaat het verbruik helaas weer snel omhoog.
Bij mij gaat het extra omhoog omdat ik de laatste tijd wat meer kortere ritten heb gemaakt. 29 kWh over de laatste 4 weken is het ongeveer. De e-tron is geen auto voor korte ritjes.
Storingen en problemen vallen de laatste tijd mee, behalve de bekende issue met app en rijassistent. Dat zal wel niet beter worden dan het nu is ben ik bang.
Ondertussen kijk ik ook stiekem al eens naar een opvolger voor de e-tron. Ik zal waarschijnlijk nog wel een jaar of meer doorrijden, maar het is leuk om rond te kijken wat er allemaal op de markt komt. Voor mij niet weer een product van VAG kan ik al met zekerheid zeggen.
Vooral de Koreanen maken over het algemeen veel indruk met hun EV modellen. En BMW met hun efficiëntie. Ik ben benieuwd wat we allemaal nog op de markt krijgen komend jaar.

Acceptatie

  • 23.000 km

Afgelopen tijd is het goed gegaan. Ik heb gelukkig geen lekkage meer via mijn dak terwijl ik van anderen hoor dat dit nog steeds problemen geeft. Storingen vallen ook mee, of het komt door mezelf dat ik veel issues al als normaal accepteer?...
In ieder geval ben ik er wel uit dat dit mijn laatste VAG auto is. Service en communicatie via de dealer en ook via PON is ver beneden het peil wat je mag verwachten van een premium merk. Storingen en issues worden te snel afgedaan als normaal en het is niet anders. Misschien is Audi toch niet zo premium omdat het te dicht bij Volkswagen, Skoda en Seat zit? Ik heb te vaak servicecontact wat niks met premium Audi te maken heeft. Letterlijk: de afzender van mail en updates is soms gewoon Volkswagen.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Audi e-Tron

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (48)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens