en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | e-tron 55 quattro S edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 23.000 km |
KM-stand laatst | 23.000 km |
De titel klinkt misschien wat negatief maar zo is het niet bedoeld. Tesla heeft de automarkt redelijk op zijn kop gezet en de Duitse merken hebben liggen slapen. Volgens mij heeft de auto-industrie gedacht dat het niet zo’n vaart zou lopen met de elektrische auto’s en toen ze wakker werden was de slogan van Audi ineens niet meer van toepassing. Maar goed, aan de andere kant kan Tesla ook nog een hoop leren. Volgens mij is een tesla een goed stuk technologie in een matig auto jasje en een Audi een matige stuk technologie in een goed auto jasje. Als auto liefhebber heb ik een voorkeur voor de laatste variant dus heb ik uiteindelijk voor een Audi e troon gekocht. Belangrijkste punten waren voor mij de mogelijkheid om een flinke aanhanger te kunnen trekken, een actieradius van ongeveer 350 km en snel laden boven de 100 kWh. Op het moment van aanschaf bleven er 3 auto’s over (Mercedes, tesla en Audi) en de Audi is het geworden.
De Audi bevalt, op problemen in het begin en wat kleinigheden na, erg goed. Het is een snelle, comfortabele en mooie auto. Ik rij voor mijn werk vaak met een trailer met boten en dit gaat echt prima. De auto verbruikt dan natuurlijk wel een stuk meer maar de auto is echt beren sterk. Standaard heeft de auto lucht vering en dat is comfortabel en met een zware aanhanger ook erg fijn. De auto regelt het niveau weer bij. Heel fijn.
Minder fijn zijn de veiligheidssystemen. Ik vind deze echt gevaarlijk. Het is net of je op een hobbelpaard zit. Een ruk aan het stuur of een plotselinge remactie is de auto niet vreemd. Er rijden wel eens andere mensen in de auto en ik zeg het er tegenwoordig maar bij. Je kan het uitschakelen maar bij iedere start staat het weer aan. Echt super irritant. Ook het multimedia systeem doet vaak vreemd. Iedere keer dat je start gaat het systeem op Apple car play en stopt je radio. Geen idee waarom maar het betekend wel dat je bij iedere start weer iets moet doen op het scherm en dat leidt je toch af van het verkeer. Ook blijft het scherm 1 op de 10 keer helemaal zwart. Dan kan je niks met het systeem. Opnieuw starten kan dan helpen.
Problemen heb ik aan het begin gehad maar naderhand niet meer. Het probleem was wel dusdanig erg dat ik getwijfeld heb om de auto weer weg te doen. Na nog geen 1000 km was er een storing waardoor de auto in een nood loop ging. Ik had de auto pas een week en dan is dat niet erg fijn. Vervolgens heeft de auto 4 weken bij de dealer gestaan en was de informatievoorziening was niet echt goed te noemen. Uiteindelijk kreeg ik de auto weer afgeleverd met de melding dat de rem unit kapot was. Was nogal een raar verhaal en eigenlijk wilde ik mij geld wel terug maar uiteindelijk ben ik toch maar weer gaan rijden. Per ongeluk kreeg ik de factuur van de reparatie toegestuurd met later ook een aanmaning voor ruim 9000 euro. Bleek toch veel meer aan de hand en daarna heeft het wel even geduurd voordat ik de auto weer vertrouwde. Er was nogal wat elektronica vervangen en dat maakt me wat onzeker over de toekomst. Want wat als de auto uit de garantie is en je krijgt een factuur van 9000 euro. Moet er niet aan denken.
Conclusie tot nu toe. Erg fijne auto die ook nog eens een goede trekauto is voor aanhanger of caravan maar er zijn nog wel wat verbeter punten. Ik zou zeggen, haal de veiligheidssystemen er af en kijk dat multimedia systeem nog goed na. Hopelijk dat de auto alleen een slechte start heeft gehad en verder geen problemen meer heeft. Ik heb wel besloten de auto weg te doen als de garantie af is gelopen.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.