Ford Fiesta 1.3i 16V Ghia (1997)
Lekker lui rijden
Ford was één van de eerste fabrikanten die vertrouwen had in de in 1987 door Van Doorne Transmissie geïntroduceerde Continu Variabele Transmissie en paste die in al snel in de Fiesta toe. CTX noemt Ford dat fraaie stukje Nederlandse techniek en combineert het in de Fiesta met de 1300 cc-motor.
Conventionele automaten werken in deze klasse overwegend niet zo zijdezacht als in dure limousines. Dan moet je toch
naar de traploze transmissie die CVT heet. In de Fiesta CTX heeft Ford de transmissie een fijne afregeling gegeven en hem gecombineerd met de 1242 cc 16-klepper. Schokvrij rijden is dan gegarandeerd. Het een en ander is zo afgesteld, dat de motor niet meteen toptoeren draait, wanneer je het gaspedaal vol intrapt. Dat wat onrustige gevoel van de eerste CVT's is inmiddels niet meer te bespeuren.
De Fiesta is uitgerust met de moderne 16-kleps 1,3-litermotor. Hij levert een vermogen van 75 pk en zijn maximale trekkracht van 110 Nm is beschikbaar bij 4000 tpm. Net als zijn grotere broers van de ZETEC-familie is hij lekker pittig en de zestienklepper is bovendien stil. Na een heel korte aarzeling - maar dat doen alle automaten - sprint de Fiesta traploos in dertien tellen naar 100 km/h. Qua topsnelheid haalt de Fiesta met zijn 168 km/h ruim voldoende om hele hordes politie-auto's achter je aan te krijgen.
Qua benzineverbruik is dit automaatje niet de meest economische. Daarbij komt dat het levendige karakter zeer uitnodigend werkt om lekker door te rijden. Wie zo'n auto dagelijks rijdt, vindt vanzelf de juiste balans tussen opschieten en zuinigheid en die kan ons testverbruik altijd verbeteren. Het verschil zal echter wel zichtbaar blijven. Overigens is zo'n CTX door zijn concept wel zuiniger dan conventionele automaten.
Ondanks de pittige prestaties is het interieurgeluid verrassend laag. Je hoort naast een klein beetje windgeruis eigenlijk alleen nog rijgeluiden. Nog zo'n gebied waarop de fabrikanten hun compacte klasse hebben weten op te waarderen. 't Heeft in ieder geval een positieve uitwerking op het totale comfort en dat is prima in orde.
Allerminst benepen
Net zoals de ruimte voorin, want die is voor niet al te lange mensen allerminst benepen. Achterin is er alleen leefruimte voor jonge kinderen, want volwassenen moeten de benen opvouwen. De Fiesta geeft met zijn lichte kleur en de terugwijkende vorm van het dashboard een volwassen indruk. De stoelen zijn stevig en bieden goede zijdelingse steun.
Het rijcomfort wordt nog verder versterkt door prima rijkwaliteiten. De Fiesta nodigt je graag uit om actief aan het verkeer deel te nemen. De automaat houdt je niet tegen, net zomin als de wegligging. De kleine Ford heeft een onderstel met een stevige afstelling. Zijn koersvastheid rechtuit, ook op hogere snelheden is zonder meer goed en zijn bochtgedrag is eveneens heel netjes. We denken gniffelend aan de gezichten van bestuurders van grote, snelle auto's die op het klaverblad vrolijk voorbij gestoken zijn door het olijke paarse Fordje. De besturing van de Fiesta is niet al te zwaar, maar beslist niet ongevoelig. De remmen zijn puik in orde.
De vrolijk ogende Fiesta, met zijn ronde vormen en zijn uitbundige achterkantje, heeft best een opvallend voorkomen. Binnenin toont hij met zijn ronde vormen en zijn brede dashboard zelfs aardig volwassen. De lichte kleurstelling van het interieur draagt daar ongetwijfeld aan bij.
De Ghia is de meest luxe uitvoering van de Fiesta, met extra's als kaartleeslampjes, lederen stuur en pookknop, een schuiflade aan de onderkant van de passagiersstoel. Standaard heeft de Fiesta altijd een bestuurders airbag.
De Fiesta CTX Ghia kost in de vijfdeurs-uitvoering zo'n 32 mille. Dat is een paar mille hoger dan de 'automatische' Studio, maar dat vind je terug in accessoires als een buitentemperatuurmeter, centrale portiervergrendeling, de kantelbare bestuurdersstoel, diverse waarschuwingslampjes en wortelnotenhout effect dashboard, schuiflade onder stoel passagier, bumpers en beschermstrip in carrosseriekleur en een verchroomde grille. Wie in deze klasse een perfect rijdende automaat wil kopen, doet met de Fiesta een goede keus.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Fiesta 1.3i 16V Ghia |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 13.155 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.242 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 5.200 tpm |
Maximaal koppel | 110 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.828 mm / 1.634 mm / 1.320 mm |
Wielbasis | 2.446 mm |
Massa leeg | 958 kg |
Laadvermogen | 527 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 494 kg |
Banden | 165/70TR13Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,4 s (fabrieksopgave: 15,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 10,7s |
Brandstofverbruik | 7,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 167 g/km |