Skoda Enyaq iV RS: 299 pk sterke topversie

Met enige vertraging

Skoda Enyaq iV RS
Skoda Enyaq iV RSSkoda Enyaq iV RSSkoda Enyaq iV RSSkoda Enyaq iV RSSkoda Enyaq iV RSSkoda Enyaq iV RSSkoda Enyaq iV RSSkoda Enyaq iV RSSkoda Enyaq iV RSSkoda Enyaq iV RSSkoda Enyaq iV RS

Al bij de introductie van de Enyaq iV beloofde Skoda de komst van een sportieve RS. Tot op heden lieten de Tsjechen die Skoda Enyaq iV RS niet zien, maar een kleine twee jaar na het maken van zijn belofte is de Enyaq iV RS eindelijk onthuld.

Highlights

  • 299 pk en 460 Nm
  • 0-100 km/h in zo'n 6 tellen
  • 82-kWh accu, ruim 500 kilometer bereik

Toen Skoda in september 2020 het doek trok van zijn eerste elektrische auto, maakte het merk al melding van de komst van een reeks varianten. Een daarvan zou een heuse sportieve RS zijn. Het was echter de begin 2022 gepresenteerde en volgens de folder dynamischer gelijnde Enyaq Coupé iV die als eerste het RS-label mocht dragen. Nu is eindelijk ook de RS-versie van de conventioneler gelijnde Skoda Enyaq iV gepresenteerd. Dit is de Skoda Enyaq iV RS.

Voor wie bekend is met de Skoda Enyaq Coupé iV RS brengt de Enyaq iV RS - dus zonder Coupé-toevoeging - niet heel veel nieuws. Net als de Enyaq Coupé iV RS biedt de Enyaq iV RS dankzij twee elektromotoren namelijk 299 pk en 460 Nm aan elektrokracht. Daarmee sprint hij in 6,5 seconden naar de 100 km/h. Dat is in EV-land niet bijster snel, maar het is wel mooi rapper dan de plug-in hybride Skoda Octavia iV RS die voor dezelfde sprint 7,3 tellen de tijd neemt. De topsnelheid van de Skoda Enyaq iV RS ligt met 180 km/h boven die van de bescheidener gemotoriseerde Enyaqs, die zijn immers begrensd op 160 km/h.

Wie zich niet al te vaak tot het diep intrappen van het stroompedaal laat verleiden, moet een WLTP-bereik van iets meer dan 500 kilometer uit de 82-kWh accu kunnen persen. Opladen kan met maximaal 135 kW, met als gevolg dat het accupakket in 36 minuten van 10 tot 80 procent van zijn kunnen is vol te jagen met stroom.

Skoda Enyaq iV RS

Skoda Enyaq iV RS

Vanbuiten herken je de RS onder meer aan zijn specifieke bumperwerk, zwarte afwerking rond de grille, in de bumpers, rond de zijruiten, op de dorpels en op de spiegelkappen. Daarnaast heeft de Skoda Enyaq iV RS standaard het zogenoemde Crystal Face, de uit transparante en verlichte verticale lamellen opgebouwde grille tussen de koplampen. De 20- of 21-inch metende lichtmetalen wielen zijn eveneens herkenningspunten. Skoda levert de Enyaq iV RS net als de Enyaq Coupé iV RS voor wie het wil ook in het speciaal voor de RS-versies beschikbare Mamba Green geheten groen. Ook in het interieur komen de RS-genen tot uiting. Skoda's sportiefste elektrische SUV heeft onder meer zwart suède op het dashboard, stripjes met koolstofvezel-look op de deurpanelen, sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en groene stiksels, een zwart hemeltje en een driespaaks sportstuur.

De Enyaq iV en Enyaq Coupé iV hebben Skoda overigens geen windeieren gelegd. Binnenkort verlaat namelijk het 100.000ste exemplaar de fabriekspoorten in Mladá Boleslav.

Video

PRIVATE LEASE Skoda Enyaq

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (67) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.