Officieel: Tesla Model 3!

'Minimaal 350 km actieradius'

Tesla Model 3
Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3
Gisterochtend trokken er al grote groepen mensen naar de Tesla-'stores' om een Model 3 te bestellen, vandaag moeten diezelfde mensen vroeg uit de veren om te zien wat ze nu eigenlijk gekocht hebben.

We schrijven al jaren over de komst van de Model 3, en die spanning steeg de laatste weken tot een nieuw hoogtepunt. Het is ook niet zo gek dat er reikhalzend naar juist dit Tesla-model wordt uitgekeken: waar de Model X groter en duurder is dan de 'S', maakt deze '3' Tesla-rijden in één klap een stuk betaalbaarder. Eerder werd al bekend dat de Model 3 een prijskaartje van rond de 35.000 dollar krijgt.

Goedkoper of niet, de Model 3 blijft trouw aan Tesla's merkwaarden. Zo is ook deze auto razendsnel en heeft hij een relatief grote actieradius: zelfs de basisversie moet in minder dan 6 seconden van 0 naar 100 sprinten, bij een minimale reikwijdte van 215 mijl.

'Auto Pilot'-hardware, zoals we eerder op de Model S zagen, zal standaard zijn. Dat geldt ook voor de mogelijkheid tot 'Super Charging', het gebruikmaken van Tesla's eigen snellader-netwerk. CEO Musk voegt daar fijntjes aan toe dat de hoeveelheid superchargers tegen het eind van dit jaar verdubbeld moet zijn.

De Model X borduurde qua uiterlijk voort op de Model S, en datzelfde gaat ook op voor de Model 3. Met z'n liftback-achtige koets onderscheidt hij zich duidelijk van concurrenten als de BMW 3-serie en Mercedes C-klasse, en bevindt de auto zich wat z'n carrosserie betreft meer in het vaarwater van een cross-over als de 3-serie GT.

De neus ontbeert, net als bij de Model X, het zwarte 'grille-vlak' van de Model S, en kenmerkt zich verder door de hoog 'op' het front liggende koplampen. Het interieur is erg minimalistisch van opzet en heeft in tegenstelling tot de bestaande Tesla-modellen geen digitale 'tellerbak' achter het stuur. Het grote, centraal geplaatste scherm zien we wel terug, maar is niet langer verticaal gepositioneerd. Het bijzondere tweespaaks stuurtje maakt het futuristische binnenste compleet.

Tesla benadrukt dat de Model 3 z'n vijf inzittenden comfortabel kan huisvesten, onder meer doordat de auto dankzij z'n aandrijflijn slim gebruik kan maken van de beschikbare ruimte.

Elon Musk laat doorschemeren dat de introductie van deze auto in twee stappen gaat, waarvan we zojuist de eerste hebben meegemaakt. De tweede stap volgt kort voor de productiestart, maar wat die precies inhoudt is nog niet bekend.

Inmiddels zouden al 115.000 mensen een order hebben geplaatst. Zij moeten nog wel even geduld hebben:de eerste auto's worden in 2017 afgeleverd. Europeanen moeten zelfs tot 2018 wachten.

Video

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (519)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.