Nieuwe Nissan X-Trail: ook met e-Power én vierwielaandrijving

e-Power: altijd elektrisch, geen EV

Nissan X-Trail
Nissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-Trail

Binnenkort haalt Nissan de volledig nieuwe X-Trail naar Europa en dus ook naar Nederland. In thuisland Japan heeft Nissan de X-Trail nu gepresenteerd, compleet met de e-Power-aandrijflijn die ook in Europa een plekje in de SUV krijgt.

Wie nu de showroom van Nissan binnenwandelt, ziet daar naast de Qashqai ook diens grotere broer staan: de X-Trail. Die Nissan X-Trail verscheen in 2014 al op de Nederlandse markt terwijl kleinere broer Qashqai met introductiejaar 2021 een stuk jonger is. Natuurlijk heeft ook Nissan dat door. Deze zomer nog haalt het een volledig nieuwe X-Trail naar ons land. In Japan is de nieuwe X-Trail inmiddels aan den volke getoond. Daar hangt Nissan direct een e-Power-aandrijflijn in de SUV, die het mogelijk maakt dat de X-Trail elektrisch wordt aangedreven, maar géén EV is.

Eerst de X-Trail zelf. Die is namelijk minder nieuw dan je denkt. Al in 2020 werd het model in de Verenigde Staten op de markt gebracht als Rogue. Later konden we je hem voor het eerst als X-Trail laten zien dankzij een door AutoWeek in China opgedoken serie foto's, al trok Nissan kort daarop in China zelf het doek van die auto. In de Verenigde Staten levert Nissan de Rogue met een 204 pk sterke 2.5 viercilinder en in China staat er onder meer een 204 pk krachtige 1.5 op de motorenlijst. Hoe het Nederlandse leveringsgamma van de nieuwe X-Trail eruit gaat zien, is nog niet helemaal helder, al verwachten we dat het motorenpalet redelijk overeenkomt met dat van de Qashqai. Dat de Nissan X-Trail in Nederland ook de e-Power-aandrijflijn krijgt, staat wel vast.

De Nissan Qashqai is er niet alleen met 140 pk en 158 pk sterke mild-hybride 1.3's, maar ook als e-Power. Die Qashqai e-Power heeft een 190 pk en 330 Nm sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Aan boord is een 158 pk sterke 1.5 driepitter - met variabele compressie - die verantwoordelijk is voor de energie die de benzinemotor via een 2 kWh accu doorsluist. De Qashqai e-Power rijdt dus als een EV, maar is dat dus niet. De X-Trail e-Power komt in Japen met voorwielaandrijving, maar in tegenstelling tot de Qashqai ook met e-4orce vierwielaandrijving op de markt.

Meer vermogen

In de Japanse X-Trail e-Power met voorwielaandrijving ligt een 143 pk sterke 1.5 driecilinder en is de elektromotor 204 pk en 330 Nm sterk. Minder vermogen dus voor de 1.5, maar meer kracht voor de elektromotor. De vierwielaangerdreven variant heeft dezelfde aandrijflijn op de vooras, maar heeft daarnaast ook een 136 pk en 195 Nm krachtige elektromotor op de achteras zitten. Of de specificaties van de Europese X-Trail e-Power overeenkomen met die van de Japanse versie, zal moeten blijken.

De nieuwe X-Trail - waarvan in Japan ook een luxueus uitgedoste Autech-versie komt (foto's 39 t/m 41) - is 4,66 meter lang en heeft een wielbasis van 2,71 meter. Hij deelt zijn CMF-CD-platform met de Qashqai, al staat de X-Trail wel op de langere variant daarvan die ook onder de nieuwe Mitsubishi Outlander zit. In thuisland Japan introduceerde Nissan de e-Power-aandrijflijn in 2016 in onder meer de Note en de Serena.

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (15) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.