Nieuwe motoren voor BMW 5-serie
De BMW 5-serie is geïntroduceerd met drie motorvarianten, maar krijgt er vanaf de herfst twee bij: de 4,4-l V8 uit de 7-serie en de 2,5-liter zescilinder uit de vorige 5-serie.
De nieuwe 5-serie is geïntroduceerd met de 520i, 530i en de 530d. Vanaf de herfst worden er twee versies aan het programma toegevoegd. Het zijn de 545i en de 525i.
De BMW 545i is uitgerust met de aluminium 4,4-liter V8 met Valvetronic, die tot nog toe alleen in de 745i beschikbaar was. Deze motor levert 333 pk, wat een toename van het vermogen van 47 pk betekent ten opzichte van de 540i van de vorige generatie. Het maximum koppel van de V8 bedraagt 440 Nm bij 3600 tpm. Daarvan is 80 % beschikbaar tussen 1500 en 6400 tpm. Standaard wordt de 545i geleverd met een handgeschakelde zesbak, terwijl een automatische transmissie met sequentiële schakeling als optie leverbaar zal zijn.
De 545i accelereert in 5,8 s van 0-100 km/h en legt de tussensprint van 80-120 km/h af in 5,8 s. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h Het gemiddeld benzineverbruik komt volgens BMW uit op 10,9 l/100 km.
Het interieur van de 545i is onder meer uitgerust met leren bekleding, hout, volelektrische stoelverstelling voor bestuurder en passagier en cruise control,
In de 525i staat de bekende aluminium 2,5-liter zescilinder lijnmotor, die we kennen uit de vorige 5-serie. Hij levert 192 pk en heeft een maximum koppel van 245 Nm bij 3500 tpm. De sprint legt de nieuwe 525i af in 7,9 s en de topsnelheid ligt op 238 km/h. Standaard wordt deze versie geleverd met een zesbak, terwijl de zestraps automaat met Steptronic als optie leverbaar is. Het gemiddeld benzineverbruik ligt op 9,4 l/100 km. Prijzen zijn nog niet bekend.