AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Dit is bijna de BMW 5-serie GT
155
BMW heeft een niche ontdekt, en de 5-serie GT duikt daarin. Dit is nog de conceptversie, waarmee we vandaag hebben kennisgemaakt. BMW belooft de luxe van 7-serie gecombineerd met de ruimte van een X5. De auto zit tussen de 5-serie touring en een X5 in. Hij heeft een hogere instap dan de eerste, maar is minder hoog dan de SUV.
Dit is de auto die al jaren bekendstaat al de Progressive Activity Sedan. Hij heeft de nieuwe 5-serie, die in 2010 komt, als basis. De toevoeging GT staat uiteraard voor Gran Turismo. Het is een vierzitter die alle inzittenden veel luxe biedt en veel bewegingsvrijheid. Zo kunnen de twee achterstoelen riant versteld worden. Ze zijn over de lengte verschuifbaar over een lengte van 10 centimeter. Tussen de linker- en rechterstoelen loopt een boog, die het interieur in tweeën lijkt te klieven. Iets wat je ook bij veel vierdeurscoupémodellen ziet, zoals de VW Passat CC en de nieuwe Volvo S60 die voor volgend jaar op stapel staat.
Op twee millimeter na is de 5-serie GT vijf meter lang, en hij is 1,55 meter hoog. Da's zo'n 7 centimeter korter dan een 7-serie, maar 15 centimeter langer dan een X5, die overigens wel 22 centimeter boven een 5-serie GT uittorent. De achterklep opent net als bij een Skoda Superb op twee manieren, alleen het onderste gedeelte kan apart open. In de bagageruimte gaat minimaal 430 liter, staan de twee achterstoelen in de voorste stand dan loopt het op tot 570 liter. En gaan de rugleuningen plat, dan ontstaat weliswaar geen vlakke laadvloer, maar de totale ruimte loopt op tot 1.650 liter. De conceptcar staat op 21 inch wielen.
De neus van de Concept 5-serie GT laat zien dat BMW de designrichting die het ingeslagen is met de 7-serie voortzet. En ongetwijfeld geeft de auto een hint naar het design van de nieuwe 5-serie. De dagrijverlichting is voorzien van LED-techniek. Bij de achterste zijruiten zien we weer de Hofmeisterknik, een typisch designkenmerk van het merk.
Eind dit jaar heeft BMW de productieversie klaar. Dit studiemodel staat volgende maand op de Salon van Genève om het publiek alvast op te warmen. Naar verwachting krijgen we de definitieve 5-serie GT te zien op de IAA in Frankfurt, die in september 2009 plaatsvindt.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 520d Luxury Line | ACC | Camera | Memory |
- 2017
- 247.614 km
€ 18.900

BMW 5-serie Touring 530d xDrive M-Sport | HUD | PANO | H&K | TREKHAAK | LEER | CARPLAY | FULL OPTION
- 2018
- 179.652 km
€ 30.950

BMW 5-serie Touring 530e xDrive M-Sport Plug In Hybrid PHEV | Panodak | Adaptive Cruise | Harman/Kardon | Laser LED | Carplay | 360 Camera | Head Up | Electrische Lederen Sportstoelen met Geheugen | Stoel Verwarming |
- 2021
- 71.700 km
€ 42.740
Lees ook
BMW 520d Touring – 2012 – 555.026 km – Klokje rond
Nieuws
Deze BMW M5 met aanhanger is lichter én ruimer dan een nieuwe M5 Touring
Vergelijkende test
Toen 200 nog een magisch getal was – Audi 200 20V Quattro vs. BMW 535i
Nieuws
Heftig gefacelifte BMW 5-serie of in beeld, nu zonder ‘M’
Nieuws