Volvo V40 2.0 Comfort-Line (1997)

Volvo V40 2.0 Comfort-Line (1997)

UitvoeringV40 2.0 Comfort-Line
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2008

Ervaringen

Begin 2008 was ik op zoek naar een goedkope auto op lpg. Mijn vorige auto was een diesel en aangezien ik minder ben gaan rijden, jaarlijks ca. 20.000 km, was het voor mij gunstiger om op lpg te rijden. Daarbij komt nog dat ik dagelijks in één lange file richting mijn werk rij en het mij ook handig leek om hierdoor gelijk voor een automaat te kijken.

Na een tijdje op internet gezocht te hebben naar een Volvo 850 ben ik ook eens gaan kijken naar een Volvo V40. Uiteindelijk kwam ik mijn huidige auto tegen, een V40 van 1997 met 2 liter motor en een Vialle lpi g3 installatie. Aan de buitenkant een paar krasjes en parkeerdeukjes maar niets ernstigs, parkeer ‘m maar eens bij de supermarkt en je hebt er zo weer een paar te pakken. Ik maak me er maar niet (meer) druk om. Qua opties heeft deze V40 een automaat, airco, elektrische ramen, elektrische en verwarmde spiegels en centrale vergrendeling met afstandbediening. De kilometerstand was bij aanschaf 254.000 km, valt nog enigszins mee voor een elf jaar oude auto

Rijden:
De auto rijdt comfortabel zowel in de stad als op de snelweg. De originele stalen 15” wielen met wieldoppen zitten er onder met Kleber banden en deze hebben voldoende grip. Het is echter geen auto met een sportieve wegligging, het is meer op comfort afgesteld. Het geluidsniveau is tot zo’n 130 km/h netjes, daarboven wordt het wat rumoeriger. Omdat de auto een lpg tank heeft vind ik dat de achtervering wat slapper is dan normaal, het ziet er wat ‘doorgezakt’ uit en bij hoge verkeersdrempels raakt de stekkerdoos van de trekhaak de grond wel eens. Ik ben van plan om hier zwaardere achterveren onder te zetten, ook omdat ik dit mooier vind staan als de achterkant op gelijke hoogte staat.

Motor/bak:
De motor start op benzine en schakelt bijna onmerkbaar over op lpg. Het verbruik op lpg is gemiddeld 1 op 9, dit is inclusief af en toe (1x in de 2 maanden 10 liter) een beetje benzine en veel stadsverkeer en file rijden. Ik merk weinig verschil in prestaties op lpg, dit komt mede doordat het gas vloeibaar ingespoten wordt. Het olieverbruik is ongeveer 1 liter op de 10.000 km. De automaat heeft 4 versnellingen met koppelomvormer en lock-up, oude techniek dus nog. Een voordeel is wel dat er weinig elektronica in zit en dat dus ook geen storingen kan geven. Het lijkt net of de automaat steeds soepeler gaat schakelen, wel frappant trouwens. Bij rustig rijden schakelt de bak al bij 50 km/h naar z’n vierde versnelling en bij 100 km/h draait de motor ongeveer 2750 toeren. Wel trilt de auto bij stationair toerental een klein beetje, als dit verergerd dan laat ik er naar kijken.

Interieur:
De stoelen zijn goed instelbaar met een lendesteun, hoogte-/kantelmogelijkheid en zelfs toen al standaard voorzien van zijairbags. Mijn auto is voorzien van een achteraf gemonteerde middenarmsteun waarbij de daaronder geplaatste bekerhouders gewoon gebruikt kunnen worden. De materialen van het dashboard, met name de knopjes vind ik wat minder. Het lijkt alsof er een plastic laagje op zit wat er langzamerhand vanaf gaat. Ook vind ik de rand van het stuurwiel wat valer/lichter worden. De rest is netjes afgewerkt, slijtvaste bekleding, goede interieurverlichting en alle accessoires werken nog goed. De standaard speakers, vier voorin waarvan twee met tweeters, vind ik een goed geluid geven in combinatie met een Pioneer radio. De lpg tank staat direct achter de achterbank en is niet zo praktisch als je de achterbank neergeklapt hebt om iets te vervoeren.

Exterieur:
Zoals gezegd kocht ik de auto met enkele krasjes. De kleine krasjes heb ik er al redelijk goed uit kunnen poetsen, ik ga de auto nog een keer in zijn geheel goed poetsen.
Ik vind het model nog steeds mooi ook al is de mijne nu 11 jaar oud. De laatste modellen van de V40 vind ik er wel vlotter en sportiever uitzien.
Er is haast geen roest te vinden, op de motorkap onder de grill zit een klein roestplekje veroorzaakt door steenslag en bij de vulkoppeling van de lpg tank (gemonteerd achter het benzineklepje) zit iets roest, dit ga ik zelf nog bijwerken.

Problemen:
- Claxon werkte af en toe niet. Kapje van het stuur gedemonteerd, alles gereinigd en hij doet (voorlopig) weer goed.
- Linker koplamp stond te laag. Zelf hoger afgesteld.
- Af en toe ging het motormanagement lampje branden. Na een flinke snelwegrit van 200 km heb ik er geen last meer van. Misschien wat vervuiling door veelal korte ritten?
- Onbalans in de voorwielen en het ontbreken van een wieldop. Op internet een tweedehands set stalen velgen met goede banden en vier originele wieldoppen gekocht en gemonteerd.
- Spiegelkap kapot. Bij de dealer een nieuwe besteld en gemonteerd.
- Het haakje van de bagage rolhoes ontbrak. Ook bij de dealer besteld (niet duur, één euro nog wat) en gemonteerd.
- Rechter deurcontactschakelaar (voor de interieurverlichting) werkt niet (Moet ik nog naar kijken).

Bij de APK 24-10-2008, 269.000 km:
- Twee hoezen bij het stuurhuis en de voorste remblokken vervangen.

Laatste ervaringen en verkocht!

Sinds mijn vorige verslag zijn er weinig problemen geweest.

We zijn 2x met de Volvo op vakantie geweest, naar Italie en Zuid Frankrijk. Beide keren volbeladen en met vouwwagen erachter.

In Frankrijk kregen we in de bergen echter te maken met een stotterende motor op LPG. Teruggekomen op de camping eens op onderzoek uitgegaan en toen bleek dat de kabelboom van de LPI computer beschadigd was door de ventilator. Dit gelukkig ter plaatse kunnen herstellen. Verder kregen we nog te maken met een lekke band. De lekkage bleek bij het ventiel vandaan te komen en leek erop dat dit maken had met de wieldop die hier een soort van tegenaan geschuurd heeft. Hierdoor was het ventiel gaan scheuren.

Verder bij de apk nog het één en ander laten vernieuwen zoals de linker fuseekogel.

Al met al 3,5 jaar met de Volvo gereden en over het algemeen goed bevallen. Heb 'm afgelopen mei verkocht omdat wij na de geboorte van onze zoon toch graag wat meer bagageruimte tot onze beschikking wilden hebben.