Volvo V40 1.8 (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 1.8 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 264.000 km |
KM-stand laatst | 500.211 km |
Aanschaf en achterstallig onderhoud
- 270.000 km
Een Volvo met lpg is in de regel een betrouwbare combinatie, de opvolger van de versleten S40 ( 380K ) moest hoe dan ook weer een Volvo zijn.
Ondanks ik helemaal niet Volvo minded ben, heeft de S40 een positieve en degelijke indruk gemaakt en kun je voor relatief weinig geld nog aardig wat km's rijden.
In mijn vrije tijd hield ik mij bezig met duiken en dat betekend dat je toch behoorlijk wat bagage mee moet nemen, de S40 was vanwege de aparte kofferbak niet helemaal ideaal en daarom was ik in de markt voor de V40.
De eisen waren dat er climate controle in moest zitten, verder het liefst cruise controle maar dat vond ik niet zo heel erg belangrijk.
Aangezien dergelijke Volvo's in allerlei staten en km-standen aangeboden werden, was het voor mij de sport om een juiste prijs-/ km stand verhouding te vinden.... en dat was uiteindelijk deze Volvo.
De Volvo was te koop voor €2250 bij een specialist en daar moest mijn oude hok nog op ingeruild worden, erg leuke deal dus.
Bij aanschaf was de einddemper al niet helemaal fris meer maar vanwege de lange stukken snelweg die ik elke dag afleg, zit diezelfde demper er 4 jaar en 150K nóg onder.... leuke meevaller!
Het model is tijdloos, inmiddels is het interieur gedateerd maar het is niet voor niets dat je deze serie nog in behoorlijke aantallen tegen komt op de wegen.
Na aanschaf bleek dat de remblokken en schijven rondom vervangen moesten worden.
€700 is niet direct een leuke start met een vervangende auto, als het daar bij zou blijven dan vond ik het prima.
Toen de V40 3 maanden in bezit was ( ik rij 40K per jaar en al jaren schadevrij ) tikte ik notabene op een parkeerterrein met stapvoets een voorligger aan in een moment waarin ik niet op aan het letten was, dat verklaart de mooie scheur in de voorbumper en was een smet voor de ( toen nog ) nette V40.
Nu, 4 jaar later, is de V40 zeker niet meer de mooiste, ik ontzie de auto absoluut niet.
Rondom begint de auto aan de spatbordranden en dorpels aardig te roesten, ook de bodem begint minder te worden en ruikt het interieur naar een gaslucht als de auto stil gestaan heeft.
( hier is al meermaals door een zgn "snuffelaar" door de lpg-boer naar gekeken maar er is vreemd genoeg niets te ontdekken ).
Inmiddels rij ik al 2 jaar zo rond en de V40 heeft mij werkelijk waar nog nooit laten staan.
De remmen trillen inmiddels en tikken de kleppen bij koude start, soms gaat het lampje van de Lambda branden maar de V40 rijdt er niet minder om.
Wat is er in al die tijd aan geweest?
De V40 heeft zijn aanschaf aan onderhoud gekost, maar gezien het gebruik van de auto lach ik uiteraard en zie ik ook geen enkele reden om een andere auto te kopen zolang de V40 het blijft doen.
Ik noem: distributieriem, stuurkogels voorzijde, set banden, nieuwe olie uiteraard en inmiddels heb ik de bobine ook kapot gehad en zijn er nieuwe bougiekabels geplaatst nadat de V40 op 3 cylinders liep.
Al met al valt het mee.
De binnenruimte is aardig, niet bijzonder maar gewoon goed, ik kan mij voorstellen dat gezinnen met jonge kinderen een V40 als goede optie zien.
De lpg tank ( overdwars in de kofferbak ) is soms irritant aanwezig als er lading mee moet.
Inmiddels al 2 verhuizingen achter de rug en vrijwel alles is via de V40 vervoert, leuk :-)
Van de voorstoelen heb ik de zittingen omgewisseld omdat de bestuurdersstoel een beetje doorgezeten raakte, kost even een uurtje werk en dan is het klaar.
Verder werkt alles nog, elk lampje doet het nog en ik maak nog steeds gebruikt van dezelfde accu als bij aanschaf.
De airco werkt nog steeds, ondanks de pomp bij aanschaf al geluid maakte.... on going :)
Het nadeel is dat deze types behoorlijk zijwindgevoelig zijn, de latere modellen schijnen al beter te zijn, en de achterbanden cuppen nogal snel.
Ik heb bij het uitlijnen de stangen aan de achterzijde vast laten zetten ( lassen? )om te voorkomen dat de handel weer terug zou gaan op oude instelling, aangezien het vastzetten erg lastig schijnt te zijn.
Wel merk ik dat de jaren gaan tellen, de fut begint een beetje uit de motor te raken ( was wennen als je een 2.0 gewend bent ), de bak gaat soms moeilijk in de eerste versnelling ( geen idee of het de welbekende schakelbusjes zijn ) en de achteruit laat zich amper zonder te kraken inzetten, de auto word nooit gewassen ( anders zie je de roest teveel )en ik rij aardig door, het verbruik is in de zomer 1:10 en in de winter 1:9... let wel, altijd snelweg ( 130/140 km/h ) en non stop met de climate aan.
Nooit verwacht dat dit exemplaar deze km-stand zou halen en begin dit jaar had ik zo goed als een andere auto gekocht, maar waarom een andere auto kopen als deze het nog steeds goed doet?
De sport is nu om te zien hoelang hij nog mee gaat ;-)
Afgelopen Maart moest de V40 gekeurd worden en 2 remslangetjes voor de voorzijde waren voldoende om weer voor een jaar gekeurd te worden, kijk! dan blijft het nog leuk want inmiddels is iedere Euro teveel om te investeren maar als de Volvo voor relatief weinig geld op de weg gehouden kan worden dan zal ik dat zeker niet nalaten.
Kortom: na 4 jaar vond ik dat deze V40 een review verdiend heeft, wie weet update ik over een tijd weer.
Still going
- 483.000 km
We zijn enige tijd verder en ondertussen ben ik iets minder gaan rijden maar heeft de Volvo 2 verhuizingen en een grote verbouwing meegemaakt.
Helaas ook de nodige kosten, zij het toch normale slijtage.
Eind 2014 begon de Volvo slecht te lopen op LPG, schijnbaar bleek een update in de ecu voldoende te zijn om het lpg systeem weer naar behoren te laten werken.
Rond die periode is er ook een remklauw aan de achterzijde vervangen omdat deze vast gelopen was.
De apk in 2015 leverde geen probleem op!
Inmiddels, en we praten vanaf de zomer van 2015 zijn de remschijven en blokken rondom vervangen.
Deze set is circa 150K mee gegaan, niet slecht dus!
De einddemper was al slecht bij aankoop, op een gegeven moment raakte de demper verstopt en is deze voor een exemplaar van de sloop vervangen... het grappige is dat de demper het dus nog dik 5 jaar en 200K vol heeft gehouden, dat had ik zeker niet verwacht!
De distributie, waterpomp, banden rondom zijn 8000 km vervangen.
Ondertussen zit er een andere voorruit in aangezien er op de snelweg iets van verloren lading doorheen is gekomen, dat was schrikken.
Ook heeft de beschermingsplaat onder de motor ervoor gekozen om zonder de auto verder door het leven te gaan, best apart om gerommel onder de auto te horen en dan in de spiegel wat stukken te zien vliegen... gelukkig was er geen verkeer achter mij.
We schrijven medio Feb. 2016, tijd voor de apk.
De auto ziet er niet meer uit, inmiddels begint hij ook flink te roesten aan de dorpels maar hij doet het nog steeds prima en eigenlijk vind ik het ook wel een sport om tegen geringe kosten te kijken hoe lang hij het nog blijft doen.
De apk kwam niet gunstig uit de bus:
CO was te hoog, lekkage van het lpg systeem, beluchter van de lpg installatie was los ( auto vol proppen tijdens de verbouwing ), stuurkogels dienden vervangen te worden, overmatige olie lekkage en er was nog iets..
Tsja, de auto is geen rol drop meer waard maar ik had onlangs nog behoorlijk geïnvesteerd aan onderhoud en ik vond het zonde om de auto dan nu af te schrijven.
Toen ook de pomp van airco vast liep, begon ik helemaal te twijfelen wat wijsheid was..
Ik twijfel nog of ik de airco "voor weinig" probeer te laten maken.
Trouwens, best vreemd om op de snelweg uit het niets een gillende V snaar te horen en gelijktijdig remde de auto uit zichzelf enorm af, gelukkig was ik zo bijdehand om de airco direct uit te schakelen.
Bijzonder genoeg was mij net tevoren opgevallen dat de airco niet leek te werken aangezien de ramen besloegen, iets dat ik niet eerder heb meegemaakt als de temperatuur niet onder de 4 graden is.
Anway, wat nu?!
De lambdasensor is vervangen, ik kon deze tegen inkoop krijgen.
De beluchter van de lpg installatie heb ik vast gezet en op de lekkage is de auto meermaals getest: er is lpg te ruiken, echter zelfs met een zogenaamde snuffelaar kan de lpg boer niet ontdekken waar het zou moeten lekken.
Het bijzondere is dat dit euvel er al 3 jaar is.
De stuurkogels zijn vervangen en ik heb de auto aangeboden voor de apk, de auto is aandachtig onderzocht maar kwam probleemloos door de apk.
De olie lekkage is overmatig zweten, iets wat ik gezien de km stand niet als dramatisch beschouw en er verder ook niets mee doe aangezien de olie aardig op peil blijft.
Ik wil héél graag de 500K halen, dat betekend dat we een jaar verder zijn en dan heb ik er zelf zo'n 250K mee gereden in 6 jaar tegen die tijd.
Voor mij is het dus de sport om dat tegen zo laag mogelijke kosten te kunnen doen maar er is uiteraard een grens.
Toch, de Volvo doet het nog goed, vrijwel alles werkt nog en ik rij er probleemloos lange stukken mee.
Een aanhanger is geen punt, hoewel het lijkt alsof de motor steeds iets meer in lijkt te boeten in vermogen.
Voor nu kachelen we lekker door en we zien wel waar het schip strand.
Het gaat maar door, we schrijven 12-12-16:
De aircopomp heb ik net voor de zomer vervangen voor een gebruikt exemplaar ( 40 euri, inclusief montage en afvullen 150 euri )
Fijn want het is best warm geweest deze zomer.
Ook is de middendemper voor een gebruikt exemplaar vervangen, deze was nu toch echt een keer door!
Inmiddels begint de pomp van de stuurbekrachtiging te zingen en als de airco aan is hoor je hem janken dat het een lieve lust is!
Dan tegenwoordig maar niet meer standaard met de airco aan want ik heb weinig behoefte ook nog maar onnodig geld aan deze auto uit te geven.
Onlangs heeft de Volvo mij voor het eerst laten staan: de accu was kapot.
Best grappig om te vermelden dat de accu er al in zat toen ik de auto kocht, inmiddels toch 6 jaar en minimaal 220K geleden.
Verder kraakt het onderstel enorm en heeft het stuurhuis z'n beste tijd ook wel gehad.
Zolang het allemaal nog veilig is blijf ik gewoon door rijden.
Ook leuk om te vermelden is dat het eerste lampje in het interieur is overleden ( van de kachelbediening ), al het overige geeft nog steeds licht en dat vind ik toch echt knap.
Bij een voorgaande Laguna en zelfs een Primera was het bij een lagere km-stand al gebeurd.
De apk is begin Maart, tegen die tijd heb ik de 5 ton nog niet aangetikt, het zal er om spannen.
Misschien dat ik hem nog voor de keuring aanbied en als het om kleine dingen gaat dan overweeg ik om voorlopig door te blijven rijden en anders om de auto in ieder geval met geldige apk op een verkoopsite te plaatsen voor een heel gering bedrag.
Mocht er te veel aan mankeren voor de apk dan is het einde oefening en gaat hij naar de sloop.
Ik vermoed dat het stuurhuis, de ophanging aan de voorzijde en stuurkogels roet in het eten kunnen gooien maar voor de rest is de auto technisch in orde en voldoet aan de gestelde eisen.
We gaan het meemaken!
Schade
- 486.000 km
In de spits, bij nat wegdek en voorliggers die hard op de rem gaan, is een ideaal ingrediënt om bij achter op te rijden.
Gelukkig alleen blikschade maar ik moest op de motorkap springen om deze weer wat in fatsoen te krijgen.
Balen! ik ben net bij een nieuwe werkgever begonnen en zit nog in mijn proeftijd, ik durf het niet aan om een grote, financiële verplichting aan te gaan op dit moment.
De kentekenplaat heb ik van het wegdek moeten vissen en de rechter koplamp was kapot, de motorkap ging niet meer open en dat was nog lastig want de Volvo begint wel olie te verbruiken.
Het meest erg vond ik nog dat het er naar uit zag dat ik de 5 ton niet ging halen..
Goed!
Een koplamp op de sloop gehaald, een uurtje aan de gang en de motorkap ging open, sloot en werkte enigszins zoals het moet.
De motorkap sloot niet meer aan en je rijd compleet voor paal maar het interesseerde mij niets, hij kon weer legaal de weg op en met nog 14K te gaan moest de 5 ton met 2.5 maand toch haalbaar worden, ik was blij!
Yess! 5 ton!
- 500.211 km
En met trots presenteer ik u de mooie km-stand van 500.000 km!
Ik heb er 6 jaar en ongeveer de helft aan kilometers over gedaan om deze Volvo op het half miljoen te krijgen.
Ik moet zeggen, de wegligging was niets meer ( schokbrekers zijn nog die er vanaf aanschaf onder zitten ) en alle ophangrubbers zullen onderhand wel uitgelubberd zijn maar wat was het toch fijn om met deze auto op pad te zijn.
Het einde is nu toch echt aangebroken, de opvolger heb ik inmiddels opgehaald en de Volvo zal aankomende week naar de sloop gaan.
Best jammer eigenlijk want rijden deed hij nog steeds!
Ik ben onder de indruk van dit apparaat en hoop dat de opvolger dit de Volvo na doet ( en dat betwijfel ik ).
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties2
- Comfort3
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.