Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volvo
  • V40

Volvo V40 2.0 (1997)

Variatie op een S

1
Volvo V40 2.0 (1997)
  • Autotest
7 augustus 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Volvo V40 is de station-uitvoering van de S40. Beide modellen lopen in het Nederlandse Born van de band en zijn verwant aan de Mitsubishi Carisma. AutoWeek keek of de V40 zijn plaats in een lange lijn Volvo Estates verdient.

De S40 en V40 werden door Volvo gelijktijdig ontworpen. De V40 kreeg uiteraard een andere achterpartij, maar ook de bovenkant van de achterportieren werd aangepast. De gelikte lijnen, met in de achterklep duidelijk trekjes van de 480, geven de auto een uitstraling waar je u tegen zegt. 
De praktische bruikbaarheid van de V40 heeft niet geleden onder het fraaie uiterlijk. De achterklep met handige drukknop onthult een riante laadruimte met een laag gelegen vloer. Dat laatste is goed voor de stijfheid, maar zware voorwerpen moet je wel echt uit de auto tillen. De V40 heeft net als zijn sedanbroertje rechts achterin een net om klein grut op zijn plaats te houden plus een rolgordel om zware bagage vast te sjorren tegen de linker zijkant of de achterdorpel. Met de achterbank in ongelijke delen neergeklapt, krijg je een mooi vlakke laadvloer. Om extra lange voorwerpen tot zo"n 2,5 meter lengte mee te nemen, klap je de rugleuning van de rechter voorstoel voorover. Volvo heeft het laadruim van de V40 met luxe tapijt bekleed; ziet er stukken beter uit dan in de S40.
Net als andere Volvo"s heeft ook deze perfect zittende voorstoelen met lendesteun en vaste hoofdsteun. Samen met de hoogteverstelling van stuur en stoel kun je zo een optimale rijpositie instellen. Bewegingsvrijheid heb je voorin genoeg, al komen lange, breed gebouwde lieden met hun schouders tegen de middenstijl. Ook is de hoofdsteun te laag voor erg lange bestuurders.
Het dashboard van de V40 is prima te overzien en gemakkelijk bedienbaar. De als extra gemonteerde airco zoekt het zelf uit of laat zich eenvoudig met de hand instellen. Er is genoeg bergruimte, al zijn de portiervakken wat klein uitgevallen. Heel handig voor gezinnen met peuters zijn de elektrisch vanaf het dashboard te bedienen kindersloten op de achterportieren (meerprijs slechts f 250). Op de achterbank heeft een 1,80 meter metende volwassene nog vijf centimeter vrije ruimte boven het hoofd en zeven centimeter tussen zijn knieën en de voorstoel. Hoofdruimte genoeg dus, maar de beenruimte is voor deze klasse niet overbemeten.
Net als de S40 heeft ook de V40 standaard het SIPS: verstevigingen dwars door de auto en zij-airbags in de voorstoelen bieden bij een aanrijding van opzij extra bescherming. Natuurlijk is een airbag in het stuur standaard, maar voor de passagier kost hij f 750 extra. Raar, maar Volvo vindt dat een kinderstoeltje voorin mogelijk moet blijven.
De V40 wordt standaard ook geleverd met ABS, drie hoofdsteunen achter, gekleurde bumpers, verwarmbare spiegels, lendesteun op voorstoelen, centrale vergrendeling, automatische niveauregeling, pluche bekleding, stoeltassen en leeslampjes achter. Met scherp geprijsde optiepakketten is de uitrusting naar believen uit te breiden.

Rauw

Volvo kan de V40 met een 1,8- of een 2,0-liter zestienklepper leveren. Onze testauto had de grootste krachtbron aan boord en die steekt zijn aanwezigheid niet onder stoelen of banken. Tot zo"n 3000 toeren gaat het allemaal prima, maar daarboven gaat hij steeds rauwer lopen. Ook is de trekkracht onderin niet echt overtuigend. Desondanks geen klachten over de prestaties, want in zo"n tien tellen zit je op de 100 km/h en een top van 210 is ook meer dan genoeg. Overigens was onze testauto minder fit dan eerder bereden S40"s. Het verbruik daarentegen was netjes met een gemiddelde van zo"n 1:11.
Naast comfortabel voortglijden leent de V40 zich beslist voor een potje rap bochtenwerk, daarbij lang neutraal blijvend en geen rare bokkesprongen makend. De echte sportievelingen kunnen nog een sportonderstel laten monteren: een steviger gevoel, maar beduidend minder comfort. De vijfbak laat zich prima schakelen en de remmen staan garant voor een hoge vertraging. Bij hard remmen moet je wel even wennen aan het zachte gevoel van het pedaal.
Met de V40 levert Volvo een auto met een bijzonder sterke aantrekkingskracht die zijn twee mille extra ten opzichte van de S40 meer dan waard is. Naar die rumoerige tweeliter motor moeten ze bij Volvo nog maar eens goed kijken. Voorlopig zouden wij kiezen voor de 1.8-versie en volop genieten van de andere sterke punten van de V40.

Signalement

Merk Volvo
Model V40 2.0
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 24.232

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.948 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 183 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.483 mm / 1.717 mm / 1.413 mm
Wielbasis 2.550 mm
Massa leeg 1.265 kg
Laadvermogen 505 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 500 kg
Banden195/55HR15Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,3 s (fabrieksopgave: 9,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,6 s / 15,1 s
Brandstofverbruik 9,0 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volvo V40
Volvo Volvo V40

Uitgelicht aanbod

    Volvo V40 1.8 Exclusive

    Volvo V40 1.8 Exclusive

    • 1999
    • 438.533 km

    € 600

    Volvo V40 1.8,Europa,Airco,Lmv's,Trekhaak!

    Volvo V40 1.8,Europa,Airco,Lmv's,Trekhaak!

    • 1997
    • 340.535 km

    € 1.250

    Volvo V40 1.8

    Volvo V40 1.8

    • 1999
    • 196.524 km

    € 1.750

Meer Volvo V40 occasions

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo V40 specificaties
  • Volvo V40 occasions
  • Volvo V40 video's
Advies en informatie
  • Volvo V40 tests
  • Volvo V40 gebruikersreviews
  • Volvo V40 index
PREMIUM
Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

We gaan voor de verandering terug naar wat zo ongeveer de oervorm van de auto is: motorruimte,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo V40 1.8 Bi-Fuel Europa (2003)

    Volvo V40 1.8 Bi-Fuel Europa (2003)

    • 21 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V40 D3 Nordic+ (2016)

    Volvo V40 D3 Nordic+ (2016)

    2
    • 19 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V40 D2 Nordic+ (2016)

    Volvo V40 D2 Nordic+ (2016)

    • 10 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V40 D2 Business R-Design (2015)

    Volvo V40 D2 Business R-Design (2015)

    5
    • 11 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V40 (2019)

    Volvo V40 (2019)

    1
    • 17 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V40 T2 Momentum (2014)

    Volvo V40 T2 Momentum (2014)

    2
    • 28 december 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo V40 T2 Nordic+ (2017)

    Volvo V40 T2 Nordic+ (2017)

    • 11 november 2021
meer reviews
Volvo V40 T4 - Op de Rollenbank

Volvo V40 T4 - Op de Rollenbank

Met een afname van slechts 0,33 pk per jaar kunnen we niet anders dan onze pet afnemen voor...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Volvo V40 - Facelift Friday

    Volvo V40 - Facelift Friday

    12
    • 6 mei 2022
  • Volvo V40 T4 - Op de Rollenbank

    Volvo V40 T4 - Op de Rollenbank

    • 21 oktober 2021
  • PREMIUM
    Volvo V40 - Laatste rijtest

    Volvo V40 - Laatste rijtest

    • 28 mei 2019
  • Volvo V40 2.0 - 1998 - 430.000 km - Klokje rond

    Volvo V40 2.0 - 1998 - 430.000 km - Klokje...

    • 22 april 2019
  • PREMIUM
    Mercedes-Benz C-klasse – Volvo V60

    Mercedes-Benz C-klasse – Volvo V60

    • 9 oktober 2018
  • Nieuws
    Volvo scherpt uitrusting V40 aan

    Volvo scherpt uitrusting V40 aan

    22
    • 5 september 2018
  • Volvo V40 - Occasion Aankoopadvies

    Volvo V40 - Occasion Aankoopadvies

    53
    • 7 juli 2018
Merk
Merk
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    67
    • 25 mei 2022
  • PREMIUM
    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    45
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    9
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    22
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo V40 - Facelift Friday

    Volvo V40 - Facelift Friday

    12
    • 6 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden