Volvo V40 T4 Sports-Line (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 T4 Sports-Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 212.000 km |
Een snelle familie-wagen
- 212.000 km
Ik schrijf deze review, ondanks dat ik deze auto allang niet meer in mijn bezit heb. Ik heb deze auto gedurende een jaar ongeveer in mijn bezit gehad, naast mijn destijds in bezit-hebbende handgeschakelde Renault Laguna 1 ph 2 3.0 V6 24v RXT.
Wat kan ik erover zeggen? Je moet van het hoekige design van de auto houden. Maar goed, de auto was gebouwd in 1998 en dat was gewoon destijds de design-taal die je overal zag, op een aantal uitzonderingen na zoals bijv. de Renault Laguna.
Het interieur was prima in orde. Het dashboard was best saai, maar verder wel overzichtelijk .Alles zat op een logische en goed te bereiken plaats. De stoelen waren half-leder. Een kanttekening die ik wil plaatsen bij de stoelen, die verder prima zitten, is dat ze naar mijn mening vrij laag zitten en ik denk ook dat deze auto meer gemaakt was met in het achterhoofd gemiddeld best lange mensen. Ik ben zelf 1.73 en in de hoogste stand had ik nog het gevoel dat ik te laag zat. Een klein minpuntje wat mij betreft. Voor de rest was er genoeg ruimte in de auto voor het gezin.
De motor: een potente 1.9 motor met een hogedruk turbo die zorgt voor een destijds niet geringe 200 pk. Die zorgde natuurlijk voor interessante acceleraties, tussenacceleraties en topsnelheid. Daar hoefde je je zeker niet voor te schamen. Je merkte wel wat vertraging als je de turbo zijn werk wilde laten doen, maar als ie dan eenmaal was opgespoeld, deed ie ook zijn werk dan ook meer dan prima en werd je getrakteerd op een leuke duw in de rug. De 1.9 turbo is overigens prima handmatig in te stellen op meer boost, door simpelweg de actuator-stang wat aan te passen. Als ik me niet vergis ligt de boost standaard rond de 0,9 bar en kan je de actuator-stang dusdanig verstellen dat de druk naar max 1,2/1,3 bar gaat. Ga je verder dan dat, krijg je ongecontroleerde ontbrandingen in de motor wat dus niet goed is en schade veroorzaakt in de motor. Het is eigenlijk sowieso niet goed om de boost te verhogen zonder het luchtmengsel erop te laten aanpassen. Maar goed, ik deed dat dus wel bij wijze van "experiment" (wie het niet probeert, zal het ook nooit weten). Maar ik heb ik een jaar op 1,25 bar zonder problemen rondgereden.
Het onderstel is prima. Niet te hard, maar ook niet te slap. Prima voor de lange snelwegkilometers, maar ook de korte ritten in de stad blijven comfortabel. Een minpunt: de Volvo heeft moeite om bij volle acceleratie vanaf 0 het vermogen op de straatstenen kwijt te kunnen. Geen idee waarom dat is, maar ik gok erop dat het toch met het onderstel te maken heeft (niet met de banden, die waren helemaal goed). De door de fabriek opgegeven 0-100 waarde van 7,5 seconden moet je dus met een korrel zout nemen. Veel waarschijnlijker is 8,5 seconden.
Ik heb met deze Volvo V40 weinig problemen gehad. Een keer blies de turboslang eraf toen ik de boost had opgehoogd. En ik had op een gegeven moment ook last van lichtelijk ongecontroleerde ontbrandingen bij volle acceleratie nadat ik de boost op ca 1,3 bar had gezet. Dat was echt net iets te veel. Dus na de boost wat naar beneden te hebben gesteld was dat probleem ook over.
In het jaar dat ik deze auto heb gehad, heb ik er erg veel plezier mee gehad. Voor mij was het echt een fun-mobiel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren