Volvo V40 T4 - Op de Rollenbank
Wolf in roestige schaapskleren
17 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Met een afname van slechts 0,33 pk per jaar kunnen we niet anders dan onze pet afnemen voor deze 23 jaar oude Volvo V40 T4. Volgens kersverse eigenaar Maarten Kroesen is het een ondergewaardeerde auto en hij is voornemens om zijn Neder-Zweed nieuw leven in te blazen.
Een rijdend project, zo typeert Maarten Kroesen zijn T4. Een eerste blik op de koets en het interieur maakt duidelijk wat hij bedoelt. Uit de middenconsole hangen enorme bossen met draden, op de achterbank liggen de nog in te bouwen stereo en subwoofer, het hemeltje komt naar beneden en de 23 jaar zijn ook niet ongemerkt aan het plaatwerk voorbijgegaan. Op meerdere plekken is het doorgerot. “Ja, ik wilde gisteravond nog even snel de boel aansluiten, maar dat liep volledig uit de hand. Het bleek allemaal iets gecompliceerder dan ik had gedacht. De roest wil ik later laten aanpakken. Maar voorlopig zorgen die gaten voor een optimale waterafvoer en betere luchtdoorstroming”, grapt hij met enige zelfspot.
Bij zijn debuut in 1997 was dit best een sensationele auto, met 200 pk en 300 Nm in een brave verpakking. “Dit is mijn zesde auto”, vertelt Maarten. “Ik heb veel Frans gereden, maar ook een BMW en een Alfa Romeo. Totdat ik deze V40 tegen het lijf liep. In mijn ogen een ondergewaardeerde auto, zeker de T4. De vorige eigenaar heeft er elf jaar mee gereden.”
BEZORGDE BLIK
Keurmeester Ghisbert van Ginhoven fronst even met zijn wenkbrauwen als hij achter het stuur van de oude Volvo stapt. Niet verwonderlijk, met die kabelspaghetti en gapende gaten in het dashboard. “Ik ben benieuwd of hier nog 200 pk uitkomt. In theorie zou het moeten kunnen, maar het zou mij niet verbazen als er na al die jaren en kilometers wat minder puf in zit”, laat onze technische man uit Den Haag weten, terwijl hij de spanbanden stevig aantrekt. De blik van Maarten wordt iets serieuzer.
“Boven de 6.000 toeren vindt hij niet zo fijn hoor. Tussen 3.000 en 5.500 is hij op zijn best. Ik wil er graag nog een tijdje mee doen”, laat hij met een ietwat bezorgde blik weten. Die twijfel verdwijnt echter als sneeuw voor de zon als de twee rollen op topsnelheid draaien en de 1,8-liter turbomotor goed op stoom is en een fraaie waarde op het scherm tevoorschijn tovert.
Maarten: “Wow, nog geen 8 pk verlies, dat had ik niet verwacht. Hij is te chippen naar 235 pk, maar ik ben hier heel tevreden mee. Dit motiveert mij extra om goed voor hem te zorgen.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | V40 1.8 |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 22.666 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.731 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 165 Nm bij 4.100 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.483 mm / 1.717 mm / 1.413 mm |
Wielbasis | 2.550 mm |
Massa leeg | 1.265 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 500 kg |
Banden | 195/55HR15Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s |
Brandstofverbruik | 8,6 l/100km |
Lezersreacties (17) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.