Volkswagen Polo (2010) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 400 km |
KM-stand laatst | 1.500 km |
VW Polo 2010 1.2 TSI Highline
- 1.500 km
Het duurde vrij lang, maar ik heb hem dan toch binnen. De Volkswagen Polo 2010 1.2 TSI Highline met een 77Kw/105PK auto. Qua kleurcombinatie gekozen voor metallic-blauw, zwarte leren bekleding en 17 inch velgen en sportief onderstel pakket.
Ik heb vrij veel in een krachtige Golf uit 2008 gereden en had oorspronkelijk proefgereden in een Polo met 85 pk. Op het laatste moment toch gekozen voor één stapje krachtiger. Dat is echt nodig, want die met 85 pk is veels te duf.
Wat de look betreft is het helemaal goed. Hij ziet er krachtig uit, zonder ordinair te worden en de spoiler aan de achterkant en de lage instroom aan de voorkant zijn netjes afgewerkt. De voorkant heeft wat weg van de scirocco, maar dan wat bedeesder. De achterkant is in de sportievere versie wat minder klungelig of Toyota-achtig. Ik kreeg er veel positief commentaar op, al hadden de velgen een maatje kleiner mogen zijn.
Ik heb er dit weekend uitgebreid mee gereden en moet zeggen dat het een verademing is. Hij is lekker vinnig bij het optrekken zonder je meteen in de stoelen te duwen en ligt goed in de bochten, ook over dijkjes. Ik merk vrijwel geen onderstuur. Bij hobbelig wegdek met veel kleinere kuilen wil hij soms wat scheppen en moet je gas terug nemen. Rotondes en dergelijk zijn een verademing. De auto is vrij stijf te zijn en reageert daardoor makkelijk. Doordat de wielbasis vrij klein is heb je het idee dat je de bocht snel kan nemen.
Om zuinig te rijden geeft hij digitaal aan naar welke versnelling je moet en dat doet hij al vrij snel. Op de snelweg zegt hij dat je al bij 90km naar de 6e versnelling kan. Dat is zuiniger, maar heeft wel gevolgen voor de trekkracht. Als je zuinig wil rijden dan zou je daardoor eigenlijk nooit in de 5e versnelling rijden, die sla je dus al snel over. Dat zuinig rijden is overigens ook een beetje een sport.
Wat optrekken betreft, dat gaat prima en de 2e versnelling houdt hij lang vast. Wel is daarvan het nadeel dat je bij file rijden al snel moet terugschakelen in zijn 1. Dat had iets anders afgesteld kunnen worden. Bij echt hard optrekken lijkt het bijna alsof je wordt weggeschoten (heerlijk). Rijdend achter een sportieve BMW3 moest ik na elke korte bocht een beetje aanpoten. Maar het gevoel van hard rijden is er dus wel echt.
De auto komt standaard met EPS. Ik reed in een gigantische stortbui en door de wat bredere banden had hij kennelijk moeite met de grip. Misschien is het mijn rijstijl, maar de EPS nam het twee keer over op momenten dat ik dacht dat er eigenlijk niets aande hand was. Dat was wel een gewaarwording en kwam voor mij wat verrassend.
Qua opties heb ik gekozen voor audio/navigatie RNS 310 (incl. telefoon touch adapter). Die telefoon touch adapter werkt heerlijk, maar is in feite wel vooral een gepimpte parrot. Bedienen van de telefoon vanaf het stuur is er niet bij, waardoor je toch al snel je telefoon pakt en zo het nummer intoetst. De navigatie werkt prima, maar voor buiten de Benelux is wel extra software vereist.
Ik had eerst nog een Golf overwogen, maar ben blij met deze wat kleinere maar wel zo luxueuze uitvoering en krachtige, maar toch soepel rijdende motor.
Nu hopen dat ik dit over 2 jaar ook nog vind.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren