Volkswagen Polo (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 132.000 km |
KM-stand laatst | 136.000 km |
Prestatie
- 136.000 km
Aanschaf,
Na het behalen van mijn rijbewijs heb ik geleidelijk mijn moeders auto overgenomen. Dit was een Daewoo matiz uit 2004. Nadat ik deze auto had opgeknapt, kwam een vriend van me met zijn eerste auto aan. De polo 2f coupe. Na het bewonderen van de auto zowel optisch als rijgedrag ben ik er achter gekomen wat oude degelijkheid is. Mijn mening stond vast.... zo eentje wil ik ook.
Na het zoeken op talloze sites kwam ik terrecht op een wazige advertentie van een polo uit 1994 met een km stand van 132000 voor 500 euro. Na wat bellen zonder af te dingen werd de prijs al snel 300 euro. Het enige mindere was dat er geen apk opzat, deze was 3 maanden verlopen. Na het bezichtigen van de auto stond mijn mening vast. Voor die prijs kan je weinig verlies lijden en met de reden dat hij anders naar de sloop zou gaan, heb ik de auto gekocht.
Na het vast zetten van de accu dacht ik klaar te zijn voor de apk, maar verwachtte dat er nog wel meer dingen uit zouden komen. Samen met de daewoo ging ik naar m`n bijbaantje toe ( auto garage) en tot mijn stomme verbazing: polo zonder problemen goedgekeurd en de daewoo afgekeurd op aanlopende remmen. Na het verhelpen van dit probleem heb ik de daewoo verkocht om verder te gaan met de polo
Na een tijdje rijden kwamen de verborgen gebreken tevoorschijn. koppakking was lek! Na enig onderzoek kwam ik er achter dat de onderhoud nauwlijks is gedaan. Hoe vervelend het ook was, stelde me het ook weer gerust dat er nieuwe distributie, waterpomp enz. op kwamen na het vernieuwe van de koppakking. Omdat ik het zelf deed was dit een leerzaam proces en kosten relatief weinig.
Ook het thermostaatje is vervangen omat de kachel niet warm te krijgen was. Momenteel motorisch weer in topstaat. Ook de veerpootlagers vervangen omdat dit niet helemaal lekker was.
Optisch heb ik een ABT grilletje gemonteerd en nieuwe banden met oldskool velgjes. Ook heb ik de sierbliesjes op de bumpers gemaakt om het sportief eruit te laten zien.
Omdat dit een van de laatste uitvoering was (Prego plus) zaten er ook maximale opties op, dus sport interieur, toerenteller dakraam en binnenverstelbare spiegels. Dit maakt de polo erg comfortabel en ook verrassend laag door de verstelbare stoelen.
Er staan wel wat dingetjes aan te komen zoals: Accubak en dorpeltje opknappen en wat enkele deuken wegwerken, maar vooral het eerste is een bekend probleem en is al eerder gebprobeerd te verhelpen door beunhazen, met een kenteken plaat en polyester matten die daarna zwart zijn gespoten. resultaat: oogt goed, lekt wel.
Voor mijn bijbaantje rij ik veel auto`s vooral modern, maar geen hatchback piekt hier aan!
Conclusie:
Oude degelijke volkswagen, is gebasseerd op deze auto. Zeer betrouwbaar en erg spartaans. Wat er niet op zit kan niet stuk komt hierbij ook van pas. Voor een 1.3 en een 5 bak is hij redelijk vlot en is hij redelijkn zuinig 1:16 snelweg en gemiddeld 1:13. qua wegligging is de auto zeer goed met name in de bochten. In de toekomst verlagen met 40mm voor de verbetering (comfortabel maar niet tokkie) Al om al: aan te raden als begin auto en voor mensen die willen leren sleutelen. Onderhoud is goedkoop en gemakkelijk. Voor mensen langer als 1,90 is deze auto minder aan te raden. ik ben zelf 1,70 en deze auto is daarom ruim zat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren