Volkswagen Polo 1.0 Fox (1994)

autoreview

Volkswagen Polo 1.0 Fox (1994)
Volkswagen Polo 1.0 Fox (1994)Volkswagen Polo 1.0 Fox (1994)Volkswagen Polo 1.0 Fox (1994)Volkswagen Polo 1.0 Fox (1994)Volkswagen Polo 1.0 Fox (1994)

Signalement

UitvoeringPolo 1.0 Fox
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf164.000 km
KM-stand laatst174.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goedkoop rijden

  • 174.500 km

Omdat ik auto's als hobby ervaar, wissel ik nog wel eens van auto.
Maar door de inflatie, was er een moment aangebroken om iets te zoeken wat goedkoop was om te rijden.
Na een korte periode met een opel agila 1.2 uit 2000, kwam ik op het idee dat het nog goedkoper kon.
De zoektocht werd gestart.
Rondneuzent op marktplaats kwam ik tot de conclusie dat het een kleine Japanner of Duitser moest worden.
Ineens viel mijn oog op een polo 2(f).
Omdat ik al eens een polo 2 sedan heb gehad, wist ik ongeveer wat ik van zo'n auto kon verwachten.
En na wat uitpluiswerk bleek dit ook een goede zet te zijn qua kosten.
Dus de zoektocht werd actief gestart naar een polo 2.
Mijn budget was ongeveer €600, en daarmee kom je op de minder gewilde "steilheck" (breadvan in Engeland) uit.
Mijn oog viel op dit exemplaar wat redelijk in de buurt stond.
Contact gezocht met de verkoper, afspraak gemaakt en op maandagavond op pad met m'n pa.
3 kwartier rijden, en we staan voor de deur van de verkoper.
Samen naar de auto gelopen en er een rondje omheen gemaakt.
Lak op het dak was slecht, rondom verschillende kleine deukjes en wat krasjes, maar ook opvallend weinig roest.
Met de proefrit kwam er wat gekraak tevoorschijn uit de voorwiel ophanging.
Maar dat hield me niet tegen om deze polo over te nemen.
Op de terugweg was het wel even wennen.
1.0 met carburateur en 4 bak, dit is even wat anders dan de auto's die ik hiervoor had gehad.
Toch kun je redelijk meekomen in het verkeer van vandaag.
En het zitcomfort viel wat tegen, ondanks de sportievere (originele) stoelen.
Met 1.90m ben je toch al snel te groot voor zo'n klein autootje.
Bij thuiskomst bleek de stoel ook in hoogte verstelbaar, dat wil zeggen dat je de stoel achterover kan kiepen waardoor je wat lager zit.
En de radio/ cassette speler deed ook nog precies wat die moest doen.

Na een tijdje zo rond te rijden, toch eens naar de ophanging laten kijken waar het gekraak vandaan kwam.
Bleek de rechter schokdemper dusdanig verroest en versleten dat deze met het sturen meedraaide en dus een krakend geluid veroorzaakte.
Na wat contact binnen een polo 86c groep had ik een nieuwe verlagingsset gevonden, wat goedkoper was dan alleen 2 schokdempers.
Achteraf vind ik dit nog steeds een goede keuze, want de auto staat er nu mooier bij dan standaard.

Na een half jaar kwam de apk eraan.
Op de gok erheen en afwachten wat er uit komt.
Niks dus.
Geen problemen en geen opmerkingen.

Nu zijn we een jaar, en 10.000km, verder.
En heb ik toch wel wat dingetjes gedaan en staan er wat dingen op de planning.
De speakers in het dashboard waren van dezelfde staat als de schokdempers.
Deze heb ik vervangen voor een 2 weg setje.
Omdat het maar 8,7cm speakers zijn, heb ik achterin een subwoofer geplaatst voor de lage tonen.
De stalen wielen heb ik vervangen voor een setje lichtmetaal, wat ik in de winter zwart heb gemaakt.
De radio/cassette heeft plaats gemaakt voor een radio met Bluetooth en usb.
Omdat de lak op het dak zo slecht was, en er kwam wat roest door kwam, ben ik tot besluit gekomen om dit zelf te gaan opknappen (spuiten).
Met montana graffiti spuitbussen in een wat opvallender groene kleur.

En dan de kosten zover.
Qua slijtage onderdelen heb ik alleen de schokdempers en veren vervangen.
Onderhoud heb ik er (nog) niet aan laten doen.
Maar dit gaat wel gebeuren op korte termijn.
Het verbruik ligt rond de 1 op 14.
En dat is met redelijk sportief rijgedrag, en weinig snelweg.
De maandelijkse kosten zijn met een paar tientjes gedekt, met een wa+ verzekering.
Kortom, goedkoper rijden is bijna niet mogelijk.
De polo is betrouwbaar, best comfortabel en leuk om mee te rijden.
Met 45pk trek je geen worst van het dak, maar kun je lekker mee in het verkeer.
En het word een zeldzame verschijning.
Zoals ik er nu in sta, gaat de polo voorlopig niet weg.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens