Volkswagen Polo 1.3 (1995)

autoreview

Volkswagen Polo

Signalement

UitvoeringPolo 1.3
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf80 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 22%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Motor: De 1.3 benzinemotor (55pk) is niet al te vlot, maar vanwege het lage gewicht van de Polo (850kg) kan hij prima meekomen met het overige verkeer. Boven de 3000 toeren neemt het lawaai aardig toe; wat eigenlijk geen probleem is aangezien het gunstig schakelpunt tussen de 2500 / 3000 toeren ligt. Het is overigens ook geen enkel probleem om er zeer laag mee in de toeren te rijden en snel op te schakelen naar z"n 5 (voor de "nieuwe rijders" onder ons). Versnellingsbak ben ik uitermate tevreden over: een van de fijnste in mijn ervaring. Schakelen gaat als een warm mes door boter.

Comfort: Duitse wagens zijn wat harder geveerd, maar mijn inziens is de Polo voldoende comfortabel. De stoelen zijn voor een compacte wagen lekker groot en geven veel steun. Kleine oneffenheden worden iets minder goed weg geveerd, maar voor de rest heb ik er niets op aan te merken. Standaard staat hij op 13’ stalen velgen, een wat grotere maat (15’) zorgt waarschijnlijk voor een wat betere / sportievere wegligging. Verder is het wel aan te raden om een model met stuurbekrachtiging te nemen. Hij stuurt dan heerlijk soepel, en je houdt veel controle.

Interieur: hij voelt van binnen erg groot aan, iets wat je bij de meeste andere wagens uit zijn klasse níet hebt! De materialen zijn vrijwel allemaal erg degelijk en het geheel is netjes afgewerkt. De stoffering ziet er na bijna 7 jaar nog perfect uit. Ik moet wel zeggen dat er vanuit de deurpanelen en in mindere mate vanuit het dashboard e.e.a. aan gerammel te horen valt. Wanneer je zonder muziek rijdt stoor ik me hier wel aan. Gelukkig zijn dit soort dingen meestal weer weg te werken, hoewel er wel wat geknutsel en tijd voor nodig is.

Uiterlijk: Voor een wagen die eind 1994 is geïntroduceerd is hij nog verrassend modern. Daarnaast zijn er voor dit type zéér veel accessoires, spoilers e.d. te verkrijgen, indien je hem nog extra wilt verfraaien. De standaard 13’ stalen velgen vind ik nogal zonde. De VW-garage heeft mooie wieldoppen die hier beter overheen kunnen worden gezet, waardoor het geheel er een stuk beter uitziet. Handig als je geen geld wilt uitgeven aan lichtmetalen velgen.

Conclusie: Ik ben zeer tevreden over de Polo 1.3, hoofdzakelijk vanwege zijn betrouwbaarheid, de fijne versnellingsbak en het feit dat hij heerlijk stuurt. Ik hoop wel dat ik de rammeltjes uit de deurpanelen en het dashboard kan halen. Ik had stiekem verwacht dat een Volkswagen hier minder last van zou hebben...

Kosten van onderhoud, verzekering en belasting is erg laag. Benzineverbruik +/- 1 op 16.

PROBLEMEN

Buiten de standaard kleine en grote onderhoudsbeurten en standaard periodieke vervaningen (als een accu, banden, filters) hebben er zich geen problemen voorgedaan. In de 1,5 jaar dat ik ermee rijd geen overmatig slijtage geconstateerd.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.