Volkswagen Polo 1.9 SDI (1999)
Op de zuinige toer
Gedurende de laatste jaren wordt er steeds vaker gerept over de zogenaamde drie-liter-auto. Rond de eeuwwisseling moet zo"n auto met antidorst onze straten gaan bevolken. Zijn naam dankt-ie aan het nagestreefde verbruik van drie liter per 100 kilometer, oftewel 1:33,3. Over één ding hebben we weinig twijfels: als die auto er komt, put-ie zijn krachten uit een dieselmotor. Niet alleen AutoWeek, maar ook de ontwikkelaars in de auto-industrie hebben die heilige overtuiging. Zeker niet onlogisch, aangezien de zuinigste auto"s die je momenteel kunt kopen ook allemaal "n dieselmotor hebben.
Voor deze test hebben we daarom eens zo"n mobiel spaarpotje opgetrommeld: een kandidaat met een direkt ingespoten diesel. Zo"n wat ruwer verbrandend motortype werd tot voor kort onmogelijk geacht in een compacte koets.
Volkswagen lepelt zo"n SDI-motor in de Polo. We waren uiteraard benieuwd naar de comforteffecten, maar natuurlijk ook het verbruik. (Overigens is de Polo sinds deze test licht gefacelift en heeft hij ook een nieuw interieur gekregen.)
Deze test toont aan dat de zware dieselmotor op een alleszins acceptabele manier zijn werk doet, al zijn er duidelijke verschillen met andere diesels. Om te beginnen hoef je de Polo maar een tel voor te gloeien, een voordeeltje van de directe inspuiting. Eenmaal stationair lopend zijn de motortrillingen voor het gevoel ruim voldoende gedempt. Alleen is de zware brom van de SDI-motor echt onplezierig voor de oren.
Op snelheid en met warme motor laten zich voor een kleine diesel best mooie decibel-waarden aflezen: 69,5 dB bij 100 km/h en 73 dB bij 120 km/h. Alleen heeft de Polo last van die zware brom, die er ook op snelheid nog steeds in zit.
Volkswagen geeft de Polo een machine met een longvolume van 1,9-liter. Het is een vierpitter, die met zijn directe inspuiting duidelijk op de toekomst is gericht. Een echt vlotte jongen is dit natuurlijk niet, maar dat is ook niet nodig voor economisch verantwoord transport. Hij moet gewoon lekker mee kunnen zwemmen met het andere verkeer; anders gezegd, je moet niet het gevoel hebben in een traag bakkie te zitten. De Polo komt relatief vlot uit de startblokken met een sprinttijd naar 100 km/h in zo"n 15 tellen. De meeste concurrenten doen er seconden langer over. Ook bij de tussensprint komt de Polo kwiek op snelheid. Dat komt allemaal voort uit de excellente trekkracht vanaf zeer lage toerentallen. Gelukkig is de wens naar comfort op een heel acceptabele manier uitgewerkt. Laten we eens beginnen met de stoelen. Het Duitse merk heeft traditiegetrouw gekozen voor stevig, maar goed steunend meubilair. Het onderstel is ietwat stug afgestemd.
Amusementswaarde
De Polo SDI laat zien dat zelfs een bescheiden gemotoriseerd dieseltje nog een behoorlijke amusementswaarde heeft. Al klimt de Polo-motor wat minder rap in toeren en voelt de auto wat zwaarlijvig aan in bochten. Zijn weggedrag is echter probleemloos, uitmondend in licht onderstuur als de chauffeur te enthousiast aan de gang gaat. De pook vraagt om een stevige hand en de slag van de koppeling is wat lang. Met vier volwassenen kun je best op pad. Voorin is er redelijk de ruimte en op de achterbank moeten alleen de hoofden iets worden ingetrokken. De knieën van de achterpassagiers hebben nog een paar centimeter speling met de rugleuning van de voorstoel. De instap naar achteren is niet geweldig doordat de zitting op zijn plaats blijft.
De kofferruimte is niet overdreven groot. Meer laadruimte krijg je door de achterbank neer te klappen. Overigens ligt de vloer van de Polo erg laag; geen probleem bij het laden, maar wel extra arbeid als je alles er weer uit moet tillen. De Polo hadden we vooraf zeer hoog ingeschat, vanwege de spreekwoordelijke zuinigheid van de SDI-motor.
En inderdaad, met een gemiddeld verbruikt van 1 liter op elke 20,6 kilometer, laat hij de concurrentie achter zich. Ook als totale auto staat de Polo bij ons hoog aangeschreven, maar we kunnen niet leven met die zware brom. Volkswagen moet nog enig huiswerk doen om dat op te lossen. Wat buiten kijf staat, is zijn opvallend lage brandstofverbruik. Dus wie kan leven met die brom, bespaart wel met elke kilometer dieselolie én geld...
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Polo 1.9 SDI |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 14.181 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.896 cc |
Maximaal vermogen | 47 kW / 64 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 124 Nm bij 2.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.715 mm / 1.655 mm / 1.420 mm |
Wielbasis | 2.400 mm |
Massa leeg | 935 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 450 kg |
Banden | 175/65TR13Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,1 s (fabrieksopgave: 15,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,7 s / 21,7 s |
Brandstofverbruik | 4,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 127 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Volkwagen Polo 1.9 SDI - 1998 - 509.795 km - Klokje Rond

Volkswagen Polo 1.0 (1995)

Volkswagen Polo 1.9 D (1996)

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild

Praktijkervaring Volkswagen Polo: dit vinden eigenaren van hun B-segmenter
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.