Volkswagen Polo 1.4 (1999)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Polo 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 161.000 km |
KM-stand laatst | 206.000 km |
- 206.000 km
Sinds mijn 12de had ik standaard twee wensen voor mijn verjaardag: een hond en een eigen auto. Allebei hartstikke onbereikbaar, en zelfs toen ik 18 was was het hoogst haalbare een deal met mijn ouders dat ik in ruil voor een nacht per weekend thuis slapen een van hun auto's mee mocht nemen, mits beschikbaar. Tot ik 2 jaar geleden ging werken. Ik werkte ver buiten de Randstad met een brakke treinverbinding en had eindelijk geld (en een reden, voor zover ik die nodig had) om een auto te kopen. Omdat mijn baan me 60 uur per week van de straat hield hebben mijn ouders een auto uitgezocht met mij op de achtergrond. Ik zag een Peugeot 206/7, Golfje of desnoods een Punto wel voor me, maar mijn ouders kwamen thuis met een Polo. Uit 1999. Ik was not amused, maar hij was niet duur, had een degelijke onderhoudshistorie en er kon nog wel wat bij die 161.000 km. Tijd voor mijn eerste review.
COMFORT
Tja, het jaren '90 het interieur komt je aan de buitenkant al tegemoet. Toch vind ik hem er leuk uitzien met de platte achterkant en heb ik het uiterlijk leren waarderen. De stoelen voorin zitten prima en bieden opvallend comfort tijdens een lange rit. Alle knoppen zitten waar je ze verwacht. Het enige was dat op een van mijn eerste grote ritten in Duitsland het vreselijk mistte en ik op zoek moest naar de mistlampen; dat je de reguliere knop voor de verlichting twee keer naar buiten moet trekken zonder aanwijzingen op het dashboard is niet handig als je nog geen 20 meter ziet op een donkere Autobahn. De wegligging is in de stad verder goed, pas op de snelweg merk je dat het roemoeriger wordt bij hard rijden en dat hij overhelt in bochten. De radio-installatie is zeer matig (niet in willen investeren ook) en het elektrische raam aan bestuurderskant heeft het al meerdere keren begeven; dit is een bekend probleem bij deze Polo. Een absoluut pluspunt is de ruimte; passagiers hebben niet veel te klagen achterin (voor zo'n stadsauto) en omdat de bagageruimte diep is kan je er veel in kwijt. En niet te vergeten zijn lengte: zonder moeite draai ik hem in het kleinste plekje of keer ik op de ongemakkelijkste wegen.
Overigens: vooral in het begin lag ik op koers voor 40000 km per jaar, inmiddels is dat met een nieuwe baan afgezakt naar zo'n 25000 waarvan bijna alles op de snelweg en de helft privé kilometers betreft. Verder rijdt de auto (met mijn vriend) vaak in Duitsland en ben ik zelf een fervent autorijder, niets ontspannender dan een kilometer of 100-200 rijden.
Prestaties:
Voor in de stad presteert hij prima en verbaast het me ook niet dat je ze nog veel ziet rijden. Op de snelweg kan hij op de rechterbaan meer dan goed meekomen, maar om in te halen moet je hem flink op zijn staart trappen. Niet fijn, maar hij kan het wel en gevaarlijke situaties heb ik zo altijd weten te ontkomen. Helaas maakt hij bij 120 km/h te veel herrie om comfortabel te rijden, hij houdt het echter goed vol. Het overhellen in de bocht is irritant, maar helaas een probleem van het model. Zelfs na ruim 40000 km in 1,5 jaar blijft de motor top en hij schakelt heerlijk. Het is een zuinige auto, over het algemeen rijd ik 100-110 km/u en meet ik aan de pomp gemiddeld 1:16.5.
Betrouwbaarheid:
Voor ik hem kocht was de distributieriem al vervangen, dus dat scheelde. Ik heb wel hem in de tussentijd wel wat onderhoudsbeurten aangedaan, met als grootste issues:
+- 170000: waterpomp moeten laten vervangen, bij de dealer gebeurd, maar zo slecht gedaan dat het bij 195000 nog een keer mocht.
+- 180000: de wegenwacht laten komen omdat hij niet meer startte, bleek te berusten op een verkeerd afgestelde accu (?). Zo opgelost en ik kon weer rijden.
195000: wat lampjes vervangen, filters vervangen, zomerbanden afgekeurd en dus staat hij op winterbanden (met bovenstaand verbruik)
Verder moet hij eigenlijk worden uitgelijnd en is het weer tijd voor een kleine beurt. Motorisch en qua koppeling is het nog steeds een prima auto, er is alleen wat roest gevallen in de zijkant. Vooralsnog niet op dragende onderdelen, dus hij is weer door de APK gekomen.
Gebruikskosten:
Zijn absoluut laag, in totaal zit ik (incl afschrijving en mijn beginnende autoverzekering) tussen de 200 en 250 euro per maand. Onderhoud loopt wel op, maar ik denk dat dat moeilijk te voorkomen is mijn aantal kilometers.
Al met al ben ik niet ontevreden met deze auto, zeker niet voor zijn leeftijd. Hij brengt me altijd overal heen, ondanks dat ik van lange ritten houd. Het blijft een goedkope, degelijke optie voor een stadsauto. Omdat hij begint te roesten en ik liever een auto rijd die beter bij mijn rijstijl past ben ik inmiddels op zoek naar een sportieve auto met meer rijcomfort en veiligheid. Maar wat zal ik mijn Polo missen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo



Lezersreacties (0)
Reageren