Volkswagen Polo 1.9 TDI 100pk Comfortline (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.9 TDI 100pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 151.000 km |
KM-stand laatst | 151.000 km |
LEUKE POLO 1,9TDi
- 151.000 km
151.600 KM 9 JANUARI 2017
Na alweer een jaartje zonder gezeten te hebben was het weer tijd voor een auto i.v.m. een nieuwe baan. Het afgelopen jaar mocht ik genieten van de service van de NS, en mag nu weer achter aansluiten in de dagelijkse files op de A20:) Alles zo z'n charme!
Aangezien ik ruim 25.000 kilometers per jaar moet gaan afleggen, ging ik al snel opzoek naar een diesel. Niet te groot, maar ook weer geen formaat Aygo, waarbij je dubbelgevouwen tegen de vangrail ligt mocht het ooit eens fout gaan. Dus formaatje Polo leek me wel wat!
Het type 2006-2009 vind ik mooie wagens, zowel het in- als exterieur. Deze viel ook binnen m'n budget dus ging ik eens wat koekeloeren op Marktplaats. Vooral veel 1.4TDI'tjes en in mindere mate de 1.9TDI. Beiden heb ik vervolgens een afspraak voor gemaakt om eens te kijken hoe die nou echt rijden.
De 1.4 was niet slecht. Hij kwam best goed mee in het verkeer, maar snel is ie niet te noemen. Ik verwacht dat veel mensen deze variant kiezen om het verbruik (1/25 volgens Volkswagen). Logisch, maar ik was niet helemaal voldaan. Op naar de 1.9! Al bij de eerste meters merkte ik het verschil. 80 of 100pk in zo'n formaat auto is een enorm verschil. Het verbruik van 1/20 (nog niet zelf ervaren, maar zal hier in de toekomst nog op terugkomen) is nog prima. Ook de wegligging en de (opties van de) auto zelf bevielen mij zeer. Verrassend veel ruimte nog achterin en in de kofferbak. Verder uitgerust met A/C, cruise control en parkeersensoren. Helemaal goed! Foto's volgen nog!
Volgende week krijgt de auto een grote beurt en zal ik de gebreken melden!
POST-GROTE BEURT
152.500 KM 4 FEBRUARI 2017
Zoals aangekondigd zou ik even verslag doen als de grote beurt / APK was voltooid.
Bij 25k+ kilometers per jaar vond ik het belangrijk om na aanschaf de auto helemaal te laten nakijken. Gebreken onderweg tegenkomen heb ik geen tijd voor, al weet je het natuurlijk nooit of je ooit iets krijgt.
Maargoed, zo gezegd zo gedaan. De auto naar garage Van Dam in Gouda gebracht. Naast de standaard zaken zoals diverse filters vervangen en vloeistoffen bijvullen, eigenlijk weinig mis. Enige serieuze was de remtang achter. Deze zat helemaal vast en moest vervangen worden, samen met de remblokken en vloeistof. Totale kosten van de beurt/apk en de vervanging van deze onderdelen was rond de 700 euro. Gelukkig had ik hier rekening mee gehouden bij aanschaf, omdat er altijd wat onverwachte zaken kunnen opduiken die met de proefrit niet te vinden zijn.
Al met al vind ik de auto, waar ik inmiddels ruim 3 weken mee rijd prima! Het materiaal, het sturen en de looks zien er allemaal degelijk uit. Ook de 1.9TDI ben ik zeer tevreden over. Gemiddeld denk ik dat ik 1/19 haal en daar moet bij gezegd worden dat er files en wat goeie gasgeefmomenten zijn inbegrepen. Goeie prestaties! Puik werk Volkswagen:)
NA EEN HALF JAAR RIJDEN
160.500 KM 30 MEI 2017
Zo. Nu even een reviewtje na bijna 6 maanden rijden in de Polo. Het bevalt nog steeds:) Alles voelt degelijk aan, alles blijft het doen, de auto rijdt nog steeds zuinig (1/19) wat ik netjes vind gezien het optrekken soms.
Wat ik wel moet vermelden is dat het geluid van de motor vrij hard is bij wat hogere snelheden (120+). In zo'n geval mis ik de 6e versnelling dat toch even de rust kan laten wederkeren. Maargoed, als dit het enige is ben ik eigenlijk vooral een trotse bezitter van een Polo 1.9TDi :)
NA 2 EN HALF JAAR
210.000 KM 13 JULI 2019
Het is tijd voor een upgrade. En niet omdat ik de Polo zat ben, integendeel. Het is een prima auto, nog steeds. In de afgelopen 2,5 jaar weinig problemen gehad. Vorige maand eigenlijk het eerste serieuze dingetje, waarbij het hitteschild van de uitlaat los onder de auto begon te hangen door roest. Deze bij de Kwikfit laten weghalen, was binnen 2 min gefixt. Volgens de monteur geen noodzakelijk onderdeel om een nieuwe te laten plaatsen. Afijn. De auto rijdt met 210.000 km op te teller nog als een zonnetje, airco doet het goed, heeft nog genoeg vermogen om menig civic'je eruit te trekken bij het stoplicht ;).
Maar nu vond ik het tijd om voor wat ruimers te gaan, en met alle negatieve dieselberichten in het nieuws ook maar de switch gemaakt naar benzine. Helaas, want ik vind diesel nog altijd beter rijden dan benzine. Mijn volgende auto wordt een 1.4TSi Skoda Octavia. Veel ruimer natuurlijk en qua prestaties ook prima met 140pk. Zuinigheid is natuurlijk wat minder dan de Polo (zeker in de praktijk).
Al met al heb ik genoten van deze rode ex-brandweerauto. Prima bak, met een fantastische 1.9 motor.
Zou ik hem weer kopen: JA
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo



Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Opel Corsa – Peugeot 207 – Fiat Grande Punto – Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo

Volkswagen Polo BlueMotion

Volkwagen Polo 1.4 Turijn

Vier kleine EV's van Volkswagen, Cupra en Skoda uit Spanje

Elektrische Volkswagen ID2 krijgt ook sportieve GTX-versie
