Volkswagen Polo 1.4 TDI 70pk Optive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.4 TDI 70pk Optive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 259.995 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Volkswagen Polo 1,4 TDI Optive
INLEIDING
Als 23 jarige jongen, ben ik net begonnen met werken. Je wilt een kwalitatief goede auto voor niet al te veel geld. Voor de Polo had ik een budget van ongeveer € 1.950,-. Voor vele misschien niet veel, maar ik vond het al aardig spannend.
Na enige tijd gereden te hebben in een Fiat Grande Punto 1.9 JTD 130pk, heb ik besloten dat ik wat wou bezuinigen op de maandelijkse kosten van mijn auto.
Aangezien ik beginnend bestuurder ben en de verzekeringspremie voor een 130pk diesel vrij hoog is, ben ik gaan zoeken naar een zuinige diesel met niet al te veel vermogen. Ik rijd namelijk zo'n 40.000KM per jaar!
Erg veel eisend ben ik niet. De auto moet airco en cruise control hebben. Verdere poespas hoeft van mij niet.
DE KOOP & EERSTE DAGEN
Al snel viel mijn oog op een origineel Nederlandse Polo die ook nog eens bij mij in het dorp te koop stond. Een Optive uitvoering welke was voorzien van airco, centrale deurvergrendeling en standaard zaken zoals ABS en ESP. De auto had 259.000KM gereden. Diezelfde dag ben ik met een maatje van mij wezen kijken bij de auto. Tijdens de proefrit begon het koelvloeistof lampje te branden. Dit wekte enig argwaan op. De verkoper stelde mij gerust dat dit werd opgelost en zodoende ben ik overgegaan tot de koop.
Ik kon de auto een dag later ophalen. Wel even wennen hoor.. Een 3 cilinder diesel met 70pk.. Dat is nogal een verschil met wat ik hiervoor reed. Grappig genoeg ga je er je rijstijl op aanpassen. Met mijn voorgaande Italiaan reed ik vaak hard en wilde ik iedereen voorbij. Met de Polo hoeft dat niet. De auto nodigt hiervoor ook niet uit. ( wat wil je anders met 70pk). Kwa comfort heeft de Polo de basis. Airco en centrale deurvergrendeling. De cruise control zit er helaas niet op. Dit laat ik er op den duur nog inbouwen.
De tweede dag reed ik in de ochtend naar mijn werk. Op de snelweg rijd de auto prima. Nu met de 100 km/h per uur maatregel op de snelweg is de auto ook nog eens ontzettend zuinig. Wel begon tijdens deze rit weer het koelvloeistof lampje te branden. De auto voorzien van koelvloeistof en mijn weg weer vervolgd. 's Middags heb ik contact opgenomen met de verkoper en die vertelde mij dat dit allemaal wordt opgelost. Die avond de auto daar gebracht en de volgende dag kon ik hem weer ophalen. Het bleek een slangetje te zijn naar de radiateur voor de verwarming welke erg slecht was en hierdoor bij gebruik van de verwarming erg veel lekte.
HET RIJDEN:
De Polo is een makkelijke auto om te rijden. De 3 cilinder tokkelt op een rustig tempo door en doet verder wat deze moet doen. De stoelen zijn wat plat en missen hier en daar steun. Op de langere afstand is dit wat minder. Verder mis ik de Cruise Control. Dit was wel een van mijn vereiste, maar aangezien deze Polo zo netjes was nam ik dit voor lief. Ik heb wat geïnformeerd en kwam er al gauw achter dat Cruise Control makkelijk ingebouwd kan worden. Dit gaan we binnenkort dan maar eens doen!
Verder werkt de airco goed, is de auto nagenoeg vrij van rammeltjes en kraakjes en ligt deze goed op de weg.
HET VERBRUIK:
Ik denk dat dit een puntje is wat vele mensen zich afvragen bij zo'n auto. Omdat de auto niet beschikt over een boordcomputer, moest ik het maar ouderwets uitrekenen via het bonnetje. Ik rijd gemiddeld met de auto 1 op 21. Ik rijd dan gewoon normaal. Niet te hard en vooral niet te zacht. Ook wel leuk om te zien dat het verbruik iedere keer vrij constant blijft. Ik rijd ongeveer 790km op een brandstof tank. Als ik dan ga tanken gaat er vaak zo'n 36 á 37 liter in de tank.
ZIJN ER OOK MINPUNTEN:
Uiteraard.. Die zijn er.. Wat mij opzicht wel stoort is dat het motortje met optrekken vrij trillerig is. Dit is natuurlijk logisch met een 3 cilinder, maar ik merk dat ik er nog wel even aan moet wennen.
Ook zou ik zeker kijken naar een uitvoering die is voorzien van cruise control en een middenarmsteun. Ondanks dat dat misschien niet iets spannends is, mis ik het wel op de auto. Gelukkig zijn deze dingen in te bouwen en ga ik dit nog doen.
Bij verdere ''ontwikkelingen'' met de auto, zal ik deze review aanvullen!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo


Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Opel Corsa – Peugeot 207 – Fiat Grande Punto – Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo

Volkswagen Polo BlueMotion

Volkwagen Polo 1.4 Turijn

Volkswagen gaat TDI Treffen organiseren

Volkswagen ID5 - Back to Basics
