Volkswagen Polo 1.4 16V 80pk Comfortline (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Polo 1.4 16V 80pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 49.500 km |
KM-stand laatst | 65.000 km |
Prima keuze
- 65.000 km
AANSCHAFOVERWEGINGEN
Vanwege verandering van baan en van vervoermiddel (van leaseauto naar 1e klasse in de trein) ben ik samen met mijn vriendin op zoek gegaan naar een nieuwe auto. Bij mijn vriendin nog even een balletje opgegooid voor een wat oudere BMW, maar uiteindelijk toch gaan zoeken naar B-segmenter van hooguit 3 jaar oud, 5 deuren en met airco en cruise control. Uitendelijk hebben we na proefritten in een Clio en twee Polo's gekozen voor een Polo (ondanks de TCE-motor in de Clio). Doorslaggevend was de aanbieding van de VW-dealer in Ede .
UITSTRALING
Tja, een Polo is een Polo. Misschien wat saai, maar ik houd wel van degelijke uitstraling. No nonsense. VW's hebben mij altijd wel kunnen bekoren. Van teveel designlijntjes, zoals op bijna alle nieuwe Kia's en Hyundai's, houd ik niet zo.
RIJDEN
In de Polo zit een 1.4-motor met 80 pk. Op papier niet veel, helemaal als je die fijne TSI van VW of de TCE van Renault er tegenover zet. Echter, met rijden was ik verrast door de trekkracht onderin. Deze motor was stukken soepeler dan de 1.4 die in mijn Peugeot leaseauto zat. Het is zeker geen strepentrekker, maar voor Nederland is het prima. In Duitsland haalde ik met moeite 175. Wel maakt de 1.4 bij hogere snelheid (boven 120 - dat mag tegenwoordig ook in NL) best veel herrie, alhoewel het nooit storend wordt.
Het weggedrag is verleken met mijn vorige auto meer ingesteld op comfort. Voor langere stukken is dat zalig (ik ben er mee naar de Noordkaap in Noorwegen geweest). Bij het snel nemen van een bochtje helt de auto wel wat over.
Over de remmen ben ik het minst te spreken: die zijn echt stukken minder dan in mijn Peugeot, iets wat ik niet van een VW verwacht. Ik denk wel dat het gevoel meespeelt, de Peus greep veel eerder aan, bij de Polo moet je harder duwen voordat hij remt.
GEBRUIKSGEMAK
De stoelen zitten heerlijk. De comfortlinestof voelt prima. Op lange ritten heb ik geen enkel probleem om het goed vol te houden. De uitrusting van de auto speelt daarbij mee: voor een kleine auto is hij best compleet: airco, cruisecontrol, radio/cd/mp3, centrale vergrendeling, instelbare ruitenwissers, instelbare stoelen. Prima. Achterin kan je aardig zitten, maar voor lange afstanden (vakanties ofzo) met volwassenen is het niet aan te raden. De laadruimte achter is niet heel groot, maar wel prettig rechthoekig.
KOSTEN
De Polo is relatief duur in aanschaf, maar je krijgt er bij verkoop dan ook meer voor terug. De restwaarde is voor mij belangrijk, alhoewel ik nu niet kan overzien hoe dat straks is. Verder rijdt de auto lekker zuinig. Het lage (vgl 207) gewicht van 1000 kg speelt daar zeker in mee. Ik rijd gemiddeld zo tussen de 6,0 en 6,4 l per 100 km, inclusief snelweg en stad. Geinig is het palletje in de tankvul-ingang (hoe heet dat eigenlijk). Wanneer je dat palletje indrukt, dan loopt het restant lucht uit de benzinetank en kan je zomaar 10 liter extra tanken. Het is mij al gelukt er 56 liter in te stoppen. Dan kom je meer dan 800 km op een tank.
De wegenbelasting is bijna 100 euro in de drie maanden.
PROBLEMEN
Nog geen echte. Wel is de rechterachterband wat vierkant. Binnenkort een setje nieuwe achterbanden nodig. Ook sluit de achterklep soms niet goed en moet je die onVW's hard aanduwen om hem dicht te krijgen slordig.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo



Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Opel Corsa – Peugeot 207 – Fiat Grande Punto – Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo

Volkswagen Polo BlueMotion

Volkwagen Polo 1.4 Turijn

Elektrische Volkswagen Crafter én Transporter op komst

Volkswagen moet eigenaar sjoemeldiesel €3.000 betalen

Lezersreacties (0)
Reageren