Volkswagen Kever (1972)

autoreview

Volkswagen Kever  (1972)

Signalement

UitvoeringKever
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1972
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf91.000 km
KM-stand laatst92.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 92.000 km

De Kever, altijd mijn droom auto geweest. Dus besloot ik er 1 te kopen, en wel een 1303 S uit 1972.

Geimporteerd in 1974, vanuit Amerika.
Ergens hebben ze waarschijnlijk het 1.6 motorblok aan flarden gereden daar er een 1.3 in lag, maar de bak was wel orgineel S.
Daarbij was de carosserie allang niet meer orgineel, bodem leek wel orgineel en oke.

Hij reed door de mc pherson ophanging en schijfremmen best lekker, tot je over de 70 ging. Dan vond ik het nogal een zwabber en vertrouwde ik het niet. Wind was een hel, dan moest ik soms met 40 over de vluchtstrook omdat op een brug met harde wind de keef soms meerdere rijbanen veranderde zonder dat ik er wat aan kon doen.

Voor een oldtimer vond ik de luxe en het comfort echt niet tegenvallen. Ik denk dat deze superbeetle best erg luxe was vroeger!

Verbruik was 1 op 12, wat ik ook niet slecht vind.

Hij was geweldig om te zien en geweldig om te toeren. Wat een geluid, en wat een prachtige auto is het toch. Vooral de super met zn ronde bekkie.

Ja, geweldig, maar niet voor dagelijks. Daarom is hij verkocht, helaas bleek hij toch rotter als gedacht en bestaat de bodem en carosserie niet meer.

PROBLEMEN

  • 92.000 km

- Acceleratie sproeier verloren, ging door de verbrandingskamer en ramde een bougie. Waardoor die niet meer startte en ik stil stond langs de snelweg.

Hij starte eigenlijk altijd erg goed, hij hield alleen met koude motor vaak nog in. Dat is verholpen door de carb prof af te laten stellen door een specialist.

Daarnaast was de (volgens mij) anti-dieselklep afgeknipt (binnen in, de plunjer) waardoor die stationair eerst niet goed liep. Die is vervangen.
Last but not least, ik heb de richting aanwijzer stuk gekregen (en daarmee kortsluiting veroorzaakt waardoor niets werkte). Gelukkig was die van de Porsche 924 hetzelfde en kon ik verder zonder kortsluiting in mijn keefje

De mijne had verder ook wat last van beunhazerig aangesloten lampjes en schakelaars (alles zat ergens anders dan het hoorde) maar het werkte uiteraard wel allemaal.

Onderdelen zijn super goed te krijgen. Voor een hobbyer die een leuke oldtimer zoekt is dit perfect. veel keuze, alle onderdelen nog nieuw te krijgen, daarom redelijk goedkoop, veel bekijks en een grote glimlach.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.