Volkswagen ID4 77kWh 204pk Pro (2021) #2

autoreview

Volkswagen ID4 77kWh 204pk Pro (2021)

Signalement

UitvoeringID4 77kWh 204pk Pro
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst11.700 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke wagen!

  • 157 km

Aangezien ik zelf ook vaak reviews lees op autoweek van andere gebruikers, wat me toch vaak een beter beeld geeft hoe een auto in het dagelijks gebruik bevalt, schrijf ik bij deze mijn eerste review over de VW ID4 Pro.

Hiervoor heb ik 5 jaar lang naar zeer tevredenheid een VW passat GTE (hybride) gereden. Fijne auto, snel, comfortabel en perfect voor ons gezin met 3 kids. Aangezien mijn leasecontract dit jaar afliep ben ik rond mei op zoek gegaan naar een opvolger. Erg getwijfeld tussen een benzine of volledig elektrisch aangezien wij zowel op ski als zomervakantie gaan met de auto. Modellen waar ik naar keek waren de Skoda Kodiaq Sportline (7zits benzine), Audi Q4 (elektrisch) en VW ID4 (elektrisch).
Begin augustus gekozen voor de VW ID4 Pro. Waarom?
De skoda kodiaq was in de sportline uitvoering qua bijtelling (22%) best pittig en de Audi Q4 werd met de opties die ik graag wilde erg duur >60K. Nog een keer wezen kijken bij Huiskes-Kokkeler en toen stond daar in de showroom een hele mooie witte VW ID4 met sportinterieur, gave velgen, etc. Toen werd ik erg enthousiast over deze auto. De VW ID4 kon ik mooi aankleden qua opties en ik had voor mezelf toch de knoop doorgehakt om voor elektrisch te gaan. Ook ivm de duurzaamheid uitstraling van ons bedrijf.

Begin december werd de auto al geleverd! Top, dus 12%. En de laatste week van december 2021 kon ik mijn nieuwe lease auto ophalen (dit ivm afloop huidige leasecontract) bij Huiskes-Kokkeler in Hengelo. Compliment voor hun fijne en goede service.

Heb de VW ID 4 PRO met de volgende opties besteld:
- Pro uitvoering met 150KW, 204 PK (grote accupakket);
- Kleur Gletscher white;
- 20 inch velgen;
- Top sport interieur pakket plus (ArtVelours Florence Brown/Zwart);
- Design pakket plus (o.a. panorama dak, verlichting e.d.)
- Warmtepomp (voor actieradius optimalisatie);
- Trekhaak wegklapbaar.

Afgelopen week de auto opgehaald en de eerste indruk is erg positief! Qua uitstraling in deze kleur wit een erg mooie en stoere wagen. Met het schuine achterruitje en de doorlopende verlichte rode strip op de achterzijde. Erg gaaf. De auto is redelijk SUV achtig en je zit er wat hoger in, dit is prettig.
Het interieur oogt erg fraai en goed afgewerkt met deze kleurencombinatie en velourse sportstoelen. Beide stoelen zijn volledig elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en voorzien van massage functie. Ze zitten ruim en prettig en de zitting is uitschuifbaar tbv de onderbenen.
Door het design pakket plus heeft de auto een panorama dak wat flink wat lichtinval geeft en ook de interieurverlichting is in vele kleuren in te stellen. Ook de lichtbalk boven het dashboard communiceert mee dmv lichtaanwijzingen. Bijzonder. Wat ook bijzonder is dat de buitenzijde mooie verlichting geeft, zowel aan de voorzijde als achterzijde. En bij de deuren zie je s`avonds kleuren op de grond. De IQ light verlichting draait mee met de bochten en geeft een grote lichtbundel op straat.
De auto is van binnen behoorlijk ruim. Ruimer dan de VW passat GTE variant. Onze 3 kids kunnen makkelijk met de zitjes op de achterbank zitten en hebben dan veel ruimte voor de benen. Ook is de auto van binnen lekker breed.
De bagageruimte is ook erg ruim waardoor de auto als gezinsauto prima gaat voldoen. De ID4 heeft aan de voorzijde geen `trunk`, dat is dan wel weer jammer want dat had VW volgens mij prima kunnen maken aangezien deze auto achterwiel aandrijving heeft.

Het multimedia systeem werkt intuïtief en zaken als interieurverwarming, radio, navigatie, etc, kun je allemaal vlot opvragen en instellen. Ik was eerst wat sceptisch over sommige rijtesten waarin werd aangegeven dat er veel `swipe` toetsen in de ID4 zitten die wat lastig te bedienen zouden zijn. Maar dit valt me 100% mee. De knoppen op het stuur zijn een soort swipe/drukknoppen welke gewoon bij elke druk reageren. Dus volume of snelheid gaat gewoon per klikje op het stuur harder of zachter :). Werkt prima en geeft zelfs een klein geluidje zodra je op 1 van de `knoppen` drukt.

Het rijden:
De auto rijdt erg stil en lekker comfortabel. Zodra je het pedaal iets indrukt voel je gelijk de kracht van de elektromotor. Dat voelt goed en ook ff sprinten wil de auto best. Ca. 8 a 8,5 sec naar 100. De auto heeft geïsoleerde zijruiten waardoor het interieur lekker stil is.
Ook het bandengeluid lijkt mooi op de achtergrond aanwezig. Stiller dan de Passat.
Qua verbruik kan ik op dit moment nog te weinig zeggen. Na 100% opladen geeft de auto een bereik van 520km aan. Maar zoals ook aangegeven in andere reviews zal dit sterk afhankelijk zijn van gebruik, weersomstandigheden, wel/geen snelweg ritten, etc.
Zodra ik enkele duizenden kilometers meer heb gereden zal ik jullie hierover verder informeren.

Voor nu ben ik zeer blij met onze keuze voor deze auto!

Update na ruim 11500km

  • 11.700 km

Inmiddels redelijk wat kilometers verder met de ID4.
Auto bevalt nog steeds erg goed en rijdt heerlijk rustig. Altijd flink kracht als je gas geeft. Zeer fijne stoelen. Tot nu toe ook nog geen enkel mankement of storing gehad. Prima.

Verbruik verschilt wel een stuk tov de winter. Ik zat gemiddeld op 21kwh in de winter. Combi van gewone wegen en autobaan ritten waarbij ik gemiddeld wel vaak pittiger rijdt dan 100.
Nu in het voorjaar/zomer is het verbruik flink gedaald. Deze is nu ca 16,5kwh op basis van dezelfde combi ritten gewone weg en autobaan.
Vanochtend volgeladen had ik een range van 470km. Kan nog wel zuiniger maar dan moet je echt henig aan doen.
Al met al vind ik het netjes en kun je prima met deze auto overal naar toe rijden zonder problemen.

Paar keer een aanhanger erachter gehad, ook voor langere ritten, maar dan zie je het verbruik wel drastisch stijgen naar ca 26kwh. Retour twente - leeuwarden werd toen krap aan, en werd ik door de navigatie naar een supercharger geleid. Dit zou ik voor een vakantie niet adviseren. Maar wel handig dat je zo af en toe een hanger erachter kunt koppelen.

Afgelopen winter zijn we ook met de ID4 naar Oostenrijk geweest. Aangezien ik de auto nog maar net had was het nog wel even spannend hoe dit zou gaan qua laden onderweg. 5 personen, kofferbak volgeladen en ski`s achterop de fietsendrager. Ski koffer had ik verkocht en ging prima om de ski`s in een hoes op de fietsendrager te leggen. Hierdoor ook alles mooi uit de wind.
Via de app ABRP kon ik mijn route invoeren en bij welke superchargers ik wilde en moest stoppen. Dit kon ik koppelen via google zodat dit via het scherm in de auto werd weergegeven. Werkte redelijk, maar moet zeggen dat VW hier nog wel stappen mag maken om dit geavanceerder te maken.
Soms werd de verbinding onderbroken en moest je herladen.
Ook kun je wel de route in de navigatie zelf naar het buitenland invoeren en bepaald de auto zelf waar de eerste stop is, maar dan is het maar afwachten waar hij je naar toe leid.
Zou mooi zijn als je op het scherm in de auto je route kunt invoeren en op basis van je eigen keuzes (bv welk type charger, aantal chargers op een locatie, Ionity, fastned, ed) de diverse stops bij superchargers kunt plannen. Ook bijvoorbeeld de resterende range op basis van snelheid wordt niet aangegeven. Dit is zelf kijken hoe de rit verloopt afhankelijk van je snelheid. Hopelijk komt zoiets met een update.
Heenweg voor de zekerheid gegaan en 4 stops gepland. 2 korte van 10min laden en 2 wat langere van min. 25 min. Ging prima en aangezien wij met de kinderen toch altijd minimaal 2 a 3 keer stoppen was dit mooi te combineren en viel het me erg mee. Terugweg van Oostenrijk naar Nederland hoefden we maar 3 keer te laden onderweg. Verbruik zat zo rond de 25kwh en zo rond de 120km/h gereden.
Zal nu in de zomer misschien zelfs wel met 2 stops lukken.
Al met al viel het ons erg mee en is het zeker prima te doen om met de elektrische auto op (ski)vakantie te gaan. Heb voor de zekerheid nog een 220V lader aangeschaft. Bijkomend voordeel was dat ik bij het pension de auto hiermee kon opladen terwijl wij aan het skiën waren. En het voorverwarmen van de auto was ook prettig in de koude omstandigheden.

Wat me wel opviel is dat de tankpas niet bij alle superchargers werkte. Ionity en fastned wel, maar sommige andere niet. Gelukkig had ik 2 extra passen gratis aangevraagd van shell en nog 1. Die van shell heb ik meerdere keren moeten gebruiken. Ook moest je bij een enkele supercharger eerst aanmelden via een website. Irritant. Zou mooi en handig zijn als ze dit in ons Europa uniform maken.

Ander ding wat me opvalt is de adaptieve cruise control. Enerzijds prettig dat de auto automatisch afremt voor rotondes en auto`s die voor je rijden, maar soms ook vervelend dat hij dan inhoud op een voorligger, ga je naar links en dan weer flink versneld. Soms toch reden dat ik dit even uitschakel.

Door het flinke koppel blijft de auto ook in de bergen zonder te protesteren ertegen op klimmen. Doordat je geen `toeren` hoort merk je er niets van. Alleen aan de verbruiksmeter : )

Samenvattend: De ID4 bevalt zeer goed, maar er zijn nog wel verbeteringen mogelijk qua navigatie en software van het systeem. Dit kan geavanceerder.

Voor de rest nog erg blij met mijn keuze voor deze auto. Elke keer een genot om zo rustig en comfortabel van A naar B te rijden.
Op naar de volgende km`s!

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen ID4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens