Volkswagen ID4 1st (2021)

autoreview

Volkswagen ID4 1st (2021)
Volkswagen ID4 1st (2021)Volkswagen ID4 1st (2021)Volkswagen ID4 1st (2021)Volkswagen ID4 1st (2021)Volkswagen ID4 1st (2021)Volkswagen ID4 1st (2021)Volkswagen ID4 1st (2021)Volkswagen ID4 1st (2021)

Signalement

UitvoeringID4 1st
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst4.500 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Beter dan verwacht.

  • 2.000 km

Twee weken terug heb ik de auto afgehaald in Dresden en keek er naar uit om de auto te gaan rijden na alle reviews die ik op YouTube had gezien. Was het entertainment systeem idd zo traag, was het interieur echt van mindere kwaliteit? Vooral na een paar jaar in een luxe model BMW i3 rond gereden te hebben was een veelzijdig inzetbare auto met een electro motor het uitgangspunt voor de volgende auto. Dat is eigenlijk het enige waar het de i3 uiteindelijk aan ontbrak. Inzetbaarheid op de langere afstanden. Helaas, want ik vond de auto echt fantastisch. Als BMW er een energie dichtere batterij en snellere lader in had gelepeld dan was ik waarschijnlijk toch voor een BMW I3 follow-up gegaan. BMW heeft anders besloten, en de evolutie van de i3 lijkt stil te staan en langzaam te stoppen.
Maar goed de ID4 dan.

Begin December besteld zonder ook maar een meter erin gereden te hebben of erin gezeten te hebben. En na alle, vooral negatieve Amerikaanse YouTube reviews was ik toch wel benieuwd of ik de goede keuze gemaakt had. Voordeel voor mij: door het wachten heeft de auto inmiddels de laatste software geïnstalleerd vanuit de fabriek. Ik mocht de auto ophalen in Dresden bij de Gläsernere Manufaktur. Een bijzondere happening in Corona tijd, omdat ik er vrijwel alleen rond liep. De auto werd mooi gepresenteerd en stond na een paar uurtjes klaar voor de eerste rit naar huis. In mijn geval tegenwoordig Berlijn, Duitsland.
Het model is de ID4, First. Niet de Max. De 10000 euro meer zag ik niet terug in de verschillende extra’s (die ik overigs wel mis ;)
De auto ziet er goed uit maar mist toch een paar dingen die de Max heeft en waarvan ik ook iets heb, “dat kan je toch niet weglaten bij een first model”
Zo mist de auto een draadloos oplaad bakje voor de telefoon, de bijrijders stoel is niet in hoogte verstelbaar en ook de sleutel moet je fysiek gebruiken om de deur open te maken. Ook heeft de bagageruimte geen dubbele vloer en mist het het travel systeem (autopilot). Dat laatste is prima natuurlijk, maar de andere 3 items mis ik toch wel op een first model.
De eerste rit verloopt prima. De auto rijdt heerlij, is stil en voelt degelijk aan. De weg naar Berlijn ,waar ik tegenwoordig woon, is een autobahn. Alleen de laatste 40 km gaan over de ring van Berlijn. Met een snelheid van 120 km/h en 80 op de ring, is het verbruik uiteindelijk 18,5kW/100km. Dat met 12 graden en regen . Ja helaas regen; de auto was meteen vies :).
De week erop ben ik op en neer gereden naar Nederland voor werk en ook daar heeft de auto zich goed gedragen. 2 keer 680 km. Laden is een verademing. De 125 kW haalt hij meteen en met 2 keer 20 minuten laden was de afstand goed te overbruggen.
Die 125 kW laadsnelheid zegt niet alles. Er zijn inmiddels behoorlijk wat auto’s die hoger pieken. Het is meer de laadcurve waar het om draait. Die is namelijk prima. En dat scheelt veel laadtijd onderweg tijdens een roadtrip . De laadsnelheid rond de 50% is nog altijd een mooie 100 kW en mocht je een keer tot het gaatje gaan, helemaal aan het einde haalt hij nog 29 kW. Vooral dat is best bijzonder.
Ik stoei nog wel behoorlijk met de instellingen van de auto. De autohold functie bij stoppen is fijn bij een stoplicht, maar met inparkeren vervelend. Je drukt de auto als het ware uit de rem, en daardoor is het moeilijk manoeuvreren in kleine ruimtes omdat de auto heel schokkerig in beweging komt. Ook krijg ik de rechter spiegel niet goed ingesteld. Hij zou naar beneden moeten gaan bij achteruit rijden. Maar krijg het niet ingesteld.
Verder is het erg onhandig en toch ook wel verbazing wekkend dat de bedienings knoppen van het infotainment systeem niet verlicht zijn. Je ziet ze totaal niet in het donker. Vreemd dat dit niet anders gemaakt is. Uit kosten oogpunt zijn dit niet de belangrijkste keuzes.
Iedereen heeft het over one paddle driving. Deze auto doet het gedeeltelijk. In de rij stand „B“ remt hij zelf bij. Mijn BMW deed de auto dat eigenlijk altijd al. En dan nog sterker. Ik was van mening dat ik dit erg zou gaan missen. Maar het tegenovergestelde is waar . Ik rij hem nu vooral in „D“. In „D“ coast de auto vooral. Hij rolt door. Ik vind het veel prettiger. De auto rijdt daardoor extreem soepel en schokt niet. Vooral voor de medepassagiers is dit veel prettiger, omdat zij veel meer afhankelijk zijn van het kunnen of niet kunnen anticiperen van de bestuurder op de omgeving. Zie je iets laat, dan schokt de auto meteen bij het loslaten van het stroom pedaal. Op de stand D heb je dat niet. Misschien is het de verfijning die stand B heeft in de i3 tov de ID4 waardoor het bij de BMW minder hinderlijk en zelfs prettig werkte. Maar D rijdt in mijn optiek relaxter in de ID4.

De Range ( real world):
Het verbruik in twee weken staat nu op 19,1kW. Dat met gemiddelde temperatuur van 14 graden en regelmatig veel regen.
Dat valt zeker mee. En dit met voornamelijk snelweg kilometers en een snelheid van rond de 120km/h (Duitsland )
Het laden is prima. Ik gebruik voornamelijk Ionity snelladers onderweg en dat werkt perfect. Met de ID4 betaal ik daar 30 cent per kW voor, en voor snelladen is dat echt ok.
De range is dus zo’n 400 km met snelweg km’s . Op buitenwegen en stad zou je op zo’n 450-500 uit kunnen komen onder ideale omstandigheden.
Maar goed, ik rij al langer elektrisch en dan heb je ook meestal een aangeleerd gebruiks patroon om het verbruik laag te houden. Een beginnende EV rijder zal zijn of haar weg eerst even moeten vinden om het maximale uit de auto te halen.
Let wel, de range is erg afhankelijk van externe factoren, zoals, rij afstand, temperatuur, nat of droog wegdek, manier van rijden en instellingen van de auto. Als boodschappen auto gebruik zal hij vaak wat meer verbruiken, in de winter ook, maar in de zomer op langere afstanden is hij in zijn element. Mijn EV ervaring heeft mij geleerd dat juist de langere ritten de voordelen van een EV naar boven brengen. Lekker stil, soepel in de file, geur vrij en.. regelmatig even bij laden ( hè, is dat een voordeel?!! Ja echt) en het genot van de tech in de auto.

Het interieur bevalt goed,
Stoelen zitten echt goed en dat gedoe op internet over te veel plastic in het interieur, daar herken ik mij niet zo in. Ik heb vaak het gevoel dat als 1 iemand de toon zet, de kudde er makkelijk achteraan hobbelt. De auto kraakt of piept niet en alles zit goed in elkaar. Lak is mooi en de panelen zitten zonder afwijkende naden op de auto.
Ik heb de laatste software update in de auto en ook van de traagheid van het scherm of het blijven hangen is niet naar boven gekomen. Veel is dus blijkbaar al opgelost met de software updates. Is het gebruiks vriendelijk? Niet geheel. Ik mis mijn voormalige BMW I drive systeem. Vooral de fysieke knop tussen de stoelen. Dat werkte zo relaxt. Ook de App van de auto vertoont niet de beste connectiviteit. Maar daar is VW niet alleen. In. De BMW App liet mij ook regelmatig in de steek.
Deze zomer komt er nog een software update wat het eea nog wat zal verfijnen. Ook de laadsnelheid gaat omhoog naar 150kW en in de update daarna nogmaals, maar dan naar 170kW. Dat is mij iig in Dresden bij aflevering vertelt. :)

Kortom,
Een heerlijke reisauto met wat vreemde ontwerp en configuratie keuzes. (Ik begrijp ze iig niet helemaal).
Mijn ervaring op vooral de langere ritten is ronduit goed. Verbruik is minder dan verwacht en de laadsnelheid is op goed niveau.
Een goede reisauto die ruim is en prima als eerste auto ingezet kan worden. Bij deze keuze zou ik , indien mogelijk, wel altijd voor kiezen om thuis een laadpunt te installeren. Wel zo relaxed en geen last van paalklevers of fout parkeerders.

To be continued.

zomer verbruik

  • 4.500 km

Vandaag de 4500 aangetikt. En na een dikke 5 weken inmiddels 4500 km gereden. Het is mooi weer en warm. Daar voelt de ID.4 zich blijkbaar helemaal happy mee. Het verbruik is er ook naar.
Ik heb van de totale afstand 80% snelweg km's gereden. Meestal met een snelheid van 120 KM/H. Omdat ik voor de langere afstanden de App ABRP gebruik om optimaal te laden en de stops te plannen en zo snel mogelijk van A naar B te rijden, weet ik niet wat nu exact de maximale range is. ABRP geeft vaak aan dat het beter is wat vroeger te laden. Maar ik vermoed dat het niet heel ver van de WLPT waarde ligt in de zomer.
Over de gereden afstand heb ik nu een gemiddeld verbruik van 17.1 kW per 100 km. Ik maak haast altijd gebruik van de cruise control en probeer wat op het verkeer te anticiperen qua snelheid. Ik vermoed dat dit het verbruik behoorlijk positief beïnvloede over deze afstand.

Is alles dan perfect? Nee hoor.
het plannen van laden Thuis, met ingegeven locatie en tijd van vertrek gaat niet goed. Bij mijn vorige auto, de BMW i3 was dit nooit een probleem.
Maar bij deze ID.4 wil het niet lukken. Ik heb de gebruiksaanwijzing van A tot Z door gelezen , maar het werkt niet goed. Ik heb daardoor al een paar keer een half lege batterij gehad in de ochtend voor een lange rit. Hij laad initieel goed, maar ergens gaat hij, door een voor mij onduidelijke reden, heel langzaam laden. Heeeeel langzaam. en dan haalt hij zijn beloofde laadhoeveelheid niet meer voor vertrek.
Als ik gewoon meteen ga laden, aan de zelfde laadpaal, is er geen enkel probleem. Puur en alleen met een dag en tijdsplanning gaat het fout. Vreemd...

Ook is het een keer voor gekomen dat de spiegels niet wilde uitklappen na het wegrijden .
Alles geprobeerd, maar nee..
Omdat mijn vader vroeger bij Philips werkte heb ik van hem geleerd dat het uit zetten en even wachten, van apparaten vaak een probleem oplost. Vooral bij Philips apparatuur.
En jawel, dit werkte ook bij de ID.4. Uitgezet, uitgestapt, deuren dicht gedaan, even wachten...en jawel, het werkte weer :)

Wat mij na deze Km’s vooral opvalt is dat de auto erg ontspannen rijdt. Heel stil en voorspelbaar. Dat in combinatie met goede stoelen, maakt het een goede reisauto. Ik vermoed dat de 20" Pirelli Scorpio Elect banden daar een grote rol in spelen. (Dat stille dan).

Ik zal rond de 10000KM weer een update geven. Maar zoals u kan lezen bevalt hij goed, op de genoemde punten na dan;)

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen ID4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens