Toyota Yaris (2020)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 9.000 km |
KM-stand laatst | 23.000 km |
Eerste ervaring
- 9.000 km
Voor het vervangen van Up gti met 151 pk (of 152 weet het niet meer precies), was ik op zoek naar leuke (lees: fijne rijbeleving) snelle en compacte wagen met mogelijkheden om de wagen te tunen . De auto wordt voornamelijk voor het verwerk gebruikt; met zo nu en dan (max 1x per maand) op het circuit in Zandvoort.
Ik kwam tot deze auto's uit:
BMW M140i of M240I (van de vorige generatie).
Yaris GR
Mazda MX5
Clio Trophy RS
BMW E46 M3.
De M140i is voor weinig geld heel snel te maken. Het uiterlijk beviel me niet zo. De M240I vond ik weer een stuk strakker uitzien. Toch kon ik mezelf niet helemaal overtuigen.
De Yaris GR is een knap ding, zowel Qua uiterlijk, als de techniek. Gezien het een vrij nieuw platform is, zijn er nog niet veel tuning mogelijkheden. Ongetwijfeld zou die in de toekomst nog wel komen. In hoeverre de wagen nog aan te passen valt, gezien de 3 cilinder al behoorlijk opgepept is, is een vraag waar ik geen antwoord op had.
De Mazda schijnt een heerlijke stuurmansauto te zijn. Ik zou alleen niet weten of ik voor de stalendak zou gaan of niet.
De Clio is al wat ouder, maar het schijnt op het circuit behoorlijk rap te zijn. helaas had je hiervoor geen handbak. Gezien het een wat oudere wagen is, was deze wagen wel het goedkoopste in aanschaf.
De BWM M3: deze stond puur op mijn lijstje omdat het een BMW is en ik deze altijd al wilde hebben. Ik zocht een excuus om er naar te winkelen en heb er een gevonden.
Na wikken en wegen wist ik mijn keus te beperken op de E46 M3 en de Yaris GR.
De ene dag neigde ik meer naar de GR en de andere dag weer naar de M3. Over beide wagens wist ik al behoorlijk veel.
Van 0-100 zijn beide wagens ongeveer even snel. De M3 heeft een hogere top en klinkt beter met de fijne 6 inline.
De GR was beter in de bochten en kon voor niet veel geld een stuk beter presteren. Het uiterlijk is subjectief, maar ik vind beide wagens erg mooi. De lijnen van de M3 zijn strak en het is naar mijn mening een tijdloos model.
De Yaris is een Kleine bom en dat straal ie ook wel uit.
Voor beide wagens had ik al een lijst met modificaties die ik er op zou willen hebben.
Na enige tijd had ik mijn besluit gemaakt: het wordt de M3! Ik had een een wagen gevonden die min of meer voldeed aan mijn criteria. Is wist ook dat als ik eenmaal de verkoper gebeld had, ik de auto hoe dan ook zou kopen.
Wacht Adil, kijk nog even naar de Yarissen die momenteel te koop staan. Er staat een heel mooi exemplaar in de kleur parelmoerwit, uiteraard met de performance pack.
Misschien toch voor de Yaris gaan? Ik kon geen keus maken.
Om toch de eerste stap te zetten, heb ik alvast onderdelen besteld voor de Yaris.
Het ging om een Eventuri intake, Miltec uitlaat, downpipe en sportcats. Daarna ook meteen een afspraak gemaakt bij Evolve voor een remap, bodykit en carbon enigecover.
Dit deed ik eerder uit opwelling dat ik er goed over heb nagedacht. Maar nu moest ik wel voor de Yaris gaan. En eerlijk gezegd, had ik er meteen een goed gevoel bij. Mijn liefde voor BMW heeft wel vaker ervoor gezorgd dat ik irrationele besluiten nam. Gelukkig was ik het dit keer voor.
Een maand later de auto opgehaald en meteen door gereden naar de garage voor de uitlaat en de intake.
De rit was een 150km en ik vermaakte me goed.
Wat me meteen positief opviel: Hij ziet er in het echt nog beter uit en is behoorlijk breed. De wegligging is subliem. je voelt in bochten die je hard neemt de sperdifferentieels hard werken. De remmen zijn ook eveneens geweldig. Ze zijn even groot als mijn big brake kit van de E39 M5. De banden mochten wat breder zijn, met 225mm merk ik dat de ABS snel ingrijpt bij hard remmen. Sommige nemen andere velgen met Banden van 255mm. Misschien dat ik dat later zal doen.
Wat minder goed is:
Op de snelweg hoor je toch veel rijwind geluid.
Wanneer je de voorstoelen naar voren buigt, om iemand achterin te laten instappen, zullen de voorstoelen niet automatisch in de oorspronkelijke positie terecht komen. Je dient de stand daarna weer altijd te moeten aanpassen.
Het geluid van de 3 cilinder is op zijn best gezegd afwezig.
De beenruimte achterin is oke. Ik kan achter mezelf zitten (176cm). Maar zou dat niet voor hele lange ritten doen.
Voelt ie snel aan?
Ik ben heel wat snelle auto's; gewend en zal zeker niet beweren dat ie snel is. Maar hij komt vooruit en hij wordt snel onderschat. De meeste mensen zullen hem snel vinden, maar iemand die in een RS, AMG of M rijdt zal de wagen zeker niet snel vinden. Maar leuk is ie zeker. In de bochten denk ik dat de Duitse sportwagens het niet bij gaan kunnen houden.
Hij kan behoorlijk rap door de bochten en je kan met de verschillende standen het vermogen naar de wielen wijzigen.
Normal: 60% voor en 40% achter.
Sport: 30% voor en 70% achter.
Track: 50% voor en 50% achter.
Je voelt ook echt het verschil en je voelt ook wat de banden doen.
Een paar dagen later de auto van de garage opgehaald. Met de Miltec uitlaat klinkt de auto zoals hij hoort te klinken. Mooi geluid en niet overdreven hard.
Daarna naar mijn afspraak met Evolve in Engeland. het tripje naar Calais ging zonder problemen. Bij de douane kreeg ik de vraag: wat het doel van mijn reis is? Ik antwoordde met: "Just to tune my car and then I'll go back home". De douanier moest lachen en ik kon zonder problemen door rijden.
Bij Evolve aangekomen en de auto afgeleverd.
De volgende ochtend kon ik hem ophalen. De carbon engine cover en de bodykit waren gemonteerd. Echter was het remappen niet gelukt. Het schijnt dat de software van de Europese modellen anders is dan de Engelse modellen.
Imran kwam zelf naar me toe en bood zijn excuus aan en gaf me een goede uitleg waarom het niet gelukt is.
In het kort: te veel afwijkende variabelen en gezien ik terug naar NL zou gaan, willen ze niet het risico niet nemen dat er dan iets gebeurd.
Wanneer ze deze software onder de knie hebben, dan kan ik een keertje terug komen.
Hoewel ik dit erg jammer vond, had ik er snel vrede mee en reed ik terug naar NL.
Ik hoop dat ik de auto zo snel mogelijk kan remappen, want er zit potentie in en ik merk dat deze wagen het goed kan gebruiken.
Streef lijkt me een goede 320-340 pk.
Wat cijfertjes voor de lezers die geïnteresseerd zijn in de praktische zaken:
Verbruik: ligt aan je rijstijl, maar ik kom uit op 1:12. (met veel snelweg en sportief rijden).
De kofferbak is (best) klein. Hoewel ik het niet heb gemeten, denk ik dat de Up meer bagageruimte heeft.
Beenruimte achterin is prima voor kinderen. Voor volwassenen die lang zijn (180+) zal je met je hoofd tegen de (aflopende) dak aankomen.
En het belangrijkste: je zit er met een grijns in en je komt er met een grijns uit. Daarna zal je hoe dan ook nog even achteromkijken als je wegloopt.
Stage 2
- 15.000 km
En hier komt het leuke gedeelte:
Na het plaatsen van de upgrades (Eventuri intake, downpipe, sportcats en Miltek catback) is de auto op de rollenbank geweest. Het vermogen was gestegen naar 280 pk. Na de stage 2 tune steeg het vermogen verder naar 329PK en 455 NM koppel.
Het mooie is dat het koppel over de gehele linie flink is gestegen en dat merk je al doordat bij lage toeren motor al redelijke stappen maakt. De auto voelt en is een stuk sneller dan voorheen. (denk iets sneller dan mijn E39 M5 toen die nog standaard was).
Voorlopig zal ik op het motorische gedeelte geen aanpassingen meer doen. Ik ben hier tevreden mee.
Verder op en aanmerkingen over de laatste 6000km:
De auto maakt wel wat toeren op de snelweg. De verzetten zijn tamelijk kort. Hoewel ik me er niet aan stoor, kan ik het me voorstellen dat sommige potentiele rijders die veel snelweg km maken dit niet zullen waarderen.
Het zicht voorin zou voor vele beperkt zijn door de binnenspiegel en scherm. Hier heb ik nooit last van gehad. wellicht dat mijn lengte van 176 hier aan bijdraagt. Ik kan me voorstellen dat voor de wat grotere onder ons het zicht wel wordt beperkt is.
Het zicht achter en de hoek achter vindt ik wel wat minder goed.
Geen parkeersensor: De GR heeft wel een achteruitkijkcamera, maar geen sensoren . Ik zal kijken off ik dit door Toyota alsnog kan laten inbouwen.
Hoewel de Yaris al een terugroepactie heeft gehad voor de remassistentie, vindt ik dat dat systeem soms nog steeds te gevoelig.
ik hem een paar keer meegemaakt dat zonder noemenswaardige aanleiding het systeem hardhandig ingrijpt door luid te piepen en te remmen. Dit is best schrikken, want als er auto's achter je rijden is de kans groot dat het verkeerd afloopt (en dan heb ik het niet eens over de boze blikken van de medeweggebruikers).
Ik zal hier nogmaals de dealer ernaar laten kijken (in de 6k km is het 4 of 5 keer voorgevallen, waarvan 2 x op de snelweg.
Tot slot niet veel meegemaakt, behalve een lekke band links achterin. Ik reed over een schroef, waardoor er langzaam lucht ontsnapte.
nieuwe Michelin PS4S band er onder laten monteren en ik kon weer verder.
Wanneer deze banden op zijn, zal ik waarschijnlijk overgaan op CUP 2's.
Grote beurt
- 21.000 km
De Yaris bevalt nog erg goed.
Per toeval 2 maanden achter gekomen dat de remblokken voorin bijna op waren. Deze vervangen met blokken van Endless. De blokken waren wel prijzig, maar zijn erg goed.
Kosten samen met remvloeistof en arbeid was €530.
Op 22-3 kreeg de Yaris meteen een grote beurt en zijn de bougies ook gelijk vervangen. Dit koste €750 (wat een lachertje is vergeleken met mij andere wagens).
Na de zomer zal ik het een en andere aanpakken: Hybride turbo, samen met een betere intercooler en nokkenassen.
Het doel is een betrouwbare 400-450PK er uit halen.
Transmission Shitted it self
- 23.000 km
Ik merkte dat de 2e versnelling steeds minder goed werkte. Soms kreeg ik hem er niet in en soms plopt-ie tijdens het rijden terug in zijn vrij.
Online het eea uitgezocht en ben er achter gekomen dat meerdere GR-rijders dit probleem hadden.
Ik ben bij de Toyota dealer geweest en heb de auto daar achtergelaten. Na 5 weken kon ik hem weer ophalen. De auto kreeg een compleet nieuwe versnellingsbak en alles viel onder de garantie.
Wat de oorzaak van het probleem is, werd mij niet verteld.
Wel is online te lezen dat de eerste productiejaar van de GR-Yaris dit probleem wel eens voorkomt.
Verder niet veel toe te voegen. De auto rijdt goed. Op lange afstanden (500km+) vind ik de auto minder geschikt en gebruik ik liever een andere auto.
De kofferbak is relatief klein, maar met de inklapbare achterbank heb je wel voldoende ruimte voor een paar grote koffers.
Verder heb je onder het beeldscherm een klein opberg vak voor je telefoon. Echter wanneer je hard door een bocht gaat, heb je kans dat de telefoon ervan af vliegt.
Het verbruik ligt bij mij op 1:8. Ik zet het start/stop system altijd uit, rij 80-90% in de stad en laat de auto altijd 1 minuut stationair draaien bij koude motor en voordat ik de motor uitschakel.
Wat mij verder nog opvalt is dat de auto heel pessimistisch is wat de tankinhoud betreft. Wanneer de auto een actieradius van 0km aangeeft, kan je nog minstens 50km doorrijden. Waarschijnlijk zat er daarna nog een paar liter brandstof in de tank. Je moet wel heel ver gaan, wil je met een lege tank komen te staan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Yaris
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic
- 2015
- 54.747 km

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic Plus | Stoelverwarming, 16 inch, Keyless, Startknop, Apple CarPlay/Android auto, LED
- 2021
- 43.929 km

Toyota Yaris 1.5 VVT-i 111pk Y20 | Stoelverwarming, Lichtmetalen velgen, Privacy Glass, Safety sense, Parkeercamera
- 2020
- 45.294 km