Toyota Corolla Liftback 1.8 Diesel GL (1983)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Liftback 1.8 Diesel GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1983 |
Jaar van aanschaf | 1983 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Eerst even een correctie: het bouwjaar staat op 1983, dit kon nl niet vroeger. De auto is echter van begin 1982. Waarschijnlijk waren we een van de eersten die deze auto in NL hadden.
Wat te zeggen over deze geweldige wagen. Hij is van mijn ouders, helaas nooit in gereden (toen nog geen rijbewijs), heel wat kilometers meegereden. Ik kan er niet zo heel veel over zeggen, maar het leek me toch aardig een poging te wagen.
Mijn ouders kochten deze auto toen mijn vader voor ’t werk veel moest gaan rijden. Een zeer complete auto voor z’n tijd. Comfortabele velours stoelen, lendesteunen en hoogteverstelling voorstoelen. Deelbare achterbank, rembekrachtiging, ruitenwisser achter, spoiler, geen winterstand, interval ruitenwisser. Een gemis was wel het gebrek aan RBS.
De auto was voor een diesel behoorlijk vlot, kon zich ook later goed mengen in het verkeer. Het ontwerp was progressief voor Toyota in die tijd. De neus was net zo hoekig als de andere Corolla’s maar de kont en zijkant waren erg rond en sportief en open gelijnt (Liftback variant!). Dit was de eerste versie, dus met de zwarte achterdorpel. Mijnsinziens veel mooier dan de opvolgende rode, ook de grille was fijner dan na de facelift.
Volgens het boekje reed de auto 1:18, dit was echter in het begin zo. Daarna moeiteloos 1:21 met flink doorrijden. Als je je best deed was 1:24 mogelijk. Een uitzonderlijke keer zelfs 1:26 gehaalt! In het najaar van z’n carriére bij ons moest de auto aan de roetkeuring. De garage denkte zich vast een beetje in, oude auto, oude motor, kan hij die toeren wel aan, zal veel roet geven. Nou niks dus hè, ik geloof dat de uitstoot half het maximum was.
Wat zo geniaal aan deze auto was de formidabele koeling en prestatie onder last. Stelt u zich eens voor: op vakantie, Zuid Frankrijk dus 35-40 graden Celcius, volgepakt, aanhanger er achter, vlakke snelweg 120 km/u. Links en recht halen mensen in omdat ze op vakantie zijn en haast hebben. Nu de heuvel op, de Corolla doet moeiteloos dezelfde snelheid. En nu ff zwaaien naar de auto’s die het niet meer volhouden. Nog grappiger was het als het de berg op ging en al die auto’s met kokende motor langs de kant stonden. Deze wagen pruttelde gewoon omhoog, als het moest de hele dag lang.
Op het einde werd de carrosserie slecht, begon ernstige roestplekken te vertonen. Helaas het einde van z’n loopbaan bij ons. Als hij naar een anti-roest vriendelijke omgeving is gegaan doet hij vast elke dag nog zijn werk. De beoordeling voor comfort en prestatie heb ik in het perspectief van z’n tijd geplaatst
PROBLEMEN
Problemen
- Tot 250.000 niks
- Eens de accu vervangen, weet niet wanneer.
- Bij ongeveer 250.000 radiator lek, vervangen.
- Bij 280.000 voorkant uitlaat lek, vervangen. Was 3/4 ton geleden al eens gelast bij reguliere controle.
- Daarna niks.
Overige onderdelen (remblokken e.d.) normale slijtage
Voor de mensen die zich afvragen wat RBS betekend, het stond ooit in een Audi folder, Rechter Buiten Spiegel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.